کد خبر: 634347
|
۱۴۰۲/۰۷/۱۰ ۱۶:۱۹:۱۴
| |

تاثیر بازاریابی دیجیتال در توسعه صنعت گردشگری

تا همین چند سال پیش، برای یک مسافرت چند روزه در ایام عید، باید آژانس‌های مسافرتی را زیر و رو می‌کردید تا شاید یک بلیت پیدا کنید. اما در دنیای امروز، آژانس دیجیتال مارکتینگ جای آژانس مسافرتی را گرفته است.

تاثیر بازاریابی دیجیتال در توسعه صنعت گردشگری
کد خبر: 634347
|
۱۴۰۲/۰۷/۱۰ ۱۶:۱۹:۱۴

کافی است با کمک بازاریابی دیجیتال، مخاطبان و مشتریان اپلیکیشن‌های مربوط به سفر و خرید بلیت را نصب کرده تا در کمترین زمان، بلیت مورد نظر خود را خریداری کنند. از خرید بلیت گرفته تا اجاره سوئیت، رزرو تورهای داخلی و حتی خارجی، همه و همه با یک کلیک ساده در اختیار شما قرار می‌گیرند. اینجاست که تاثیر بازاریابی دیجیتال در توسعه صنعت گردشگری به طور کامل مشخص می‌شود.

به نظر شما تاثیر دیجیتال مارکتینگ بر گردشگری فقط به این موضوع ختم می‌شود؟ بازاریابی دیجیتال تا کجا پیش خواهد رفت؟ با ما همراه باشید تا از تاثیر فناوری بر زندگی روزمره خود آگاه شوید.

منظور از بازاریابی دیجیتال در گردشگری چیست؟

پیامک، تبلیغات تلویزیونی، اپلیکیشن‌ها، سایت‌های مسافرتی و هر نوع فعالیت آنلاین که به بازاریابی و جذب مشتری در صنعت گردشگری منتهی شود، مربوط به فضای دیجیتال و آژانس دیجیتال مارکتینگ است. در دهه‌های گذشته، توسعه روزافزون فناوری‌ها و اینترنت باعث تحولات عمده‌ای در صنعت گردشگری شده است.

آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ، هزینه‌های بسیار هنگفتی را تنها برای یک کلیک و خرید بلیت صرف می‌کنند. حالا چرا گردشگری؟ چون گردشگری یکی از بزرگترین صنایع دنیاست و با توجه به اطلاعات شورای جهانی سفر و گردشگری، سهم سفر و گردشگری در تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۱، به ۵ هزار و ۸۱۲ تریلیون دلار رسیده است. تاثیر بازاریابی دیجیتال در توسعه صنعت گردشگری هم کم نیست. در ادامه بیشتر با آن آشنا می‌شوید.

تاثیر آژانس های دیجیتال مارکتینگ بر توسعه صنعت گردشگری

آژانس دیجیتال مارکتینگ و استراتژی تبلیغاتی آن، نقش بسیار بزرگی در صنعت گردشگری ایفا می‌کند.‌ امروزه، کمتر کسی به آژانس‌های مسافرتی سر می‌زند؛ طبیعی هم هست! فاصله شما با گوشی موبایلتان تا نزدیک‌ترین آژانس مسافرتی کمتر است. همین موضوع نشان می‌دهد که دیجیتال مارکتینگ در حوزه گردشگری موفق عمل کرده است. از مهم‌ترین اثرات بازاریابی دیجیتال در توسعه صنعت گردشگری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.ارتباط مستقیم با مشتریان

آژانس‌های تبلیغاتی به طور مستقیم با شما در ارتباط هستند، حتی اگر خودتان نخواهید! پیامک‌ها، ایمیل، تبلیغات تلویزیونی، بنرهای سطح شهر و... همه برای ارتباط مستقیم با مشتریان طراحی شده است. کافی است همین حالا، عبارت سفر در تابستان را جستجو کنید تا حجم عظیم تبلیغات به سمت شما روانه شوند. این امکان به شرکت‌های تبلیغاتی داده شده تا از کانال‌های مختلف، با مشتری در ارتباط باشند. ارتباط مستقیم با مشتری، احتمال ایجاد مشتریان وفادار را افزایش خواهد داد.

2.کاهش عوامل واسطه و دلال

ارتباط مستقیم با مشتریان، نهایتا باعث حذف عوامل واسطه می‌شود. این شما هستید که برای انتخاب کردن بلیت تصمیم خواهید گرفت، بدون اینکه تحت تاثیر نظرات دیگران قرار بگیرید. به علاوه، رزرو مستقیم از مجموعه، سود شما از خرید را افزایش خواهد داد.

3.افزایش دسترسی به اطلاعات با آژانس دیجیتال مارکتینگ

با رشد بازاریابی دیجیتال، دسترسی به اطلاعات درباره مقاصد گردشگری، امکانات و خدمات موجود، هتل‌ها و اقامتگاه‌ها و ... آسان‌تر شده است. افراد می‌توانند اطلاعات مورد نیاز خود را درباره مقاصد گردشگری مختلف را با یک سرچ ساده در اینترنت به‌دست آورند. به علاوه، تعداد زیادی از آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ و مسافربری، در زمینه ارائه مشاوره مستقیم به مشتری نیز فعالیت کرده و بهترین گزینه‌های موجود را به با توجه به بودجه شما پیشنهاد می‌کنند.

4.برخورداری از تجربه دیگران

بسیاری از ما، برای خرید یک محصول به میزان رضایت سایر افراد دقت می‌کنیم. این موضوع در امور مربوط به سفر نیز وجود دارد. آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ، امکانی را به وجود آوردند که پیش از رزرو اقامتگاه یا خرید بلیت تور، از میزان رضایتمندی و تجربه سایر افراد آگاه شوید. به این ترتیب، در انتخاب خدمات مطمئن‌تر عمل خواهید کرد.

5.افزایش دسترسی به بازار

با استفاده از بازاریابی دیجیتال، شرکت‌های گردشگری می‌توانند به تعداد بیشتری از مشتریان محتمل دسترسی پیدا کنند. شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات آنلاین و بهینه‌سازی وبسایت‌ها، آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ را در تبلیغات خود هدفمندتر کرده تا گزینه‌های بیشتری را پیش روی مشتری قرار دهند. افزایش دسترسی به بازار، نهایتا باعث تبدیل سرنخ به مشتریان بالقوه خواهد شد.

6.امکان رقابت با شرکت های بزرگ

تا همین چند سال پیش، صنعت گردشگری در انحصار چند شرکت بزرگ بود که امکان رشد برای بیزینس‌های نوپا را محدود می‌کرد. اما دیجیتال مارکتینگ، فرصتی را ایجاد کرده تا همه افراد، با مهارت و تجربه خود بتوانند در توسعه صنعت گردشگری دخیل باشند. به این ترتیب امکان رقابت با برندهای بزرگ ایجاد شد و سود کلان گردشگری میان تمام برندها پخش خواهد شد.

7.مقرون به صرفه بودن

بازاریابی دیجیتال، یک روش مقرون به صرفه هم برای مشتریان و هم آژانس دیجیتال مارکتینگ است. مشتری با توجه به بودجه و بدون واسطه، به هدف خود دست می‌یابد. آژانس‌های تبلیغاتی نیز با استراتژی‌های خود، مشتری بیشتری جذب کرده و طبعا سود بیشتری خواهند برد. به علاوه، در هر نقطه‌ای که احساس شکست در یک کمپین کنند، با تغییر استراتژی می‌توانند به اوج برگردند، بدون اینکه ضرر مالی زیادی را متحمل شوند.

چالش های آژانس دیجیتال مارکتینگ در گردشگری

در کنار اثرات مثبت، آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ با چالش‌های مختلفی مواجه هستند. یکی از مهم‌ترین آن‌ها، افزایش فضای رقابتی است. دسترسی همه افراد به فضای آنلاین، امکان تاسیس هر نوع بیزینس به ویژه در زمینه گردشگری را ایجاد می‌کند. همین موضوع، فضای رقابتی را سنگین‌تر کرده و رشد و گسترش بیزینس را محدودتر می‌کند. از دیگر چالش‌های این صنعت می‌توان به امنیت فضای مجازی، حجم بسیار بالای اطلاعات و دیر اعتماد کردن مشتریان اشاره کرد.

سخن آخر

با وجود همه چالش‌ها، آژانس دیجیتال مارکتینگ فرصت بسیار خوبی برای رشد و پیشرفت در صنعت گردشگری است. در سال‌های آینده، با گسترش هرچه بیشتر فناوری، امکانات دیجیتالی نیز افزایش پیدا خواهد کرد که یک فرصت ویژه برای فعالان حوزه گردشگری به ویژه در مسیر تحول دیجیتال محسوب می‌شود

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها