کد خبر: 626834
|
۱۴۰۲/۰۵/۱۸ ۱۶:۱۷:۴۵
| |

۵ تا از بهترین جاهای دیدنی و تفریحی استانبول

برای کسانی که به سفر و گردشگری علاقه‌مند هستند و از طرفی ترجیح می‌دهند به مقصد نزدیک‌تری سفر کنند، سفر به استانبول یکی از بهترین گزینه‌های موجود محسوب می‌شود.

۵ تا از بهترین جاهای دیدنی و تفریحی استانبول
کد خبر: 626834
|
۱۴۰۲/۰۵/۱۸ ۱۶:۱۷:۴۵

این شهر که به طور رسمی پس از تأسیس جمهوری ترکیه به استانبول تغییر نام داد، به طور آزادانه با بقایای باشکوه تاریخ طولانی و درخشان خود و جاذبه‌های گردشگری بی‌شمارش، در جذب گردشگر بسیار موفق عمل کرده است. از همین رو، آشنایی اندک با ۵ تا از بهترین جاهای دیدنی و تفریحی استانبول، خالی از لطف نیست.

از استانبول بیشتر بدانیم

استانبول شهری است که در کنار دو دریا واقع شده و دو قاره را به هم پیوند می‌زند. یکی از عجیب‌ترین و زیباترین شهرهای جهان، به مسجدهای باشکوهش، قلعه‌های تاریخی‌اش، مناظر طبیعی زیبایش و زندگی شبانه‌اش شهرت دارد. بهترین زمان سفر به استانبول و رزرو بلیط هواپیما سفرمارکت از اوایل بهار تا اوایل پاییز است. در این روزها، می‌توانید با توجه به گرمای هوا از بیشتر مناظر طبیعی و امکانات تفریحی استانبول بهره ببرید. از طرفی در تابستان شهر خلوت‌تر از همیشه است و کمتر درگیر ترافیک‌های سرسام‌آور آن خواهید شد. خط ساحلی معروف ترکیه که توسط امواج دریای اژه و دریای مدیترانه کشیده شده است، یکی از بهترین لحظات شما را رقم خواهند زد و می‌توانید در پلاژهای ساحلی استانبول اوقات خوشی داشته باشید. این شهر به‌معنای واقعی کلمه یک مقصد خوب برای تفریح و خوش‌گذرانی است.

۱- توپکاپی سرای(Topkapı Sarayı)

این مجموعه وسیع، نمایشی خیره‌کننده از هنر اسلامی در دوران سلطنت عثمانیان است. کاخ توپکاپی یا توپقاپی، با حیاط‌های مجلل که با کاشی‌کاری‌های رنگ‌آمیزی شده با دست، با نقوشی پیچیده و اسلیمی، پوشانده شده‌اند و اتاق‌هایی با تزئینات مجلل را به هم متصل می‌کنند که همگی با دیوارها و برج‌های منقش محدود شده‌اند، از زیباترین چیزهایی است که در زندگی‌تان می‌بینید. محبوب‌ترین بخش کاخ مربوط به مجتمع حرم‌سرا است. بارگاه دوم، جایی که می‌توانید از میان آشپزخانه‌های کاخ بزرگ قدم بزنید و در فضای داخلی خیره‌کننده اتاق شورای امپراتوری با هیبت بایستید. و بارگاه سوم که شامل اتاق های شخصی سلطان بود. بارگاه سوم همچنین مجموعه‌ای چشمگیر از یادگاری‌های پیامبر اسلام را در اتاق نگهبانی مقدس به نمایش می‌گذارد و خزانه داری امپراتوری را در خود جای داده است.

آدرس: Babihümayun Caddesi، پارک Gülhane

۲- آب انبار باسیلیکا (Yerebatan Sarnıçı)

آب انبار باسیلیکا یکی از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های گردشگری استانبول به‌شمار می‌آید. این تالار زیرزمینی عظیم و کاخ مانند که توسط ۳۳۶ ستون در ۱۲ ردیف ساخته شده است، زمانی منبع آب امپراتوری بیزانس بود. این پروژه توسط کنستانتین کبیر آغاز شد؛ اما درنهایت توسط امپراتور ژوستینیان در قرن ششم به پایان رسید. بسیاری از ستون های مورد استفاده در ساخت و ساز این آب‌انبار، از سازه‌های کلاسیک قبلی بازیافت شد‌ه‌اند و دارای حکاکی‌های تزئینی هستند. معروف‌ترین آن‌ها پایه ستون‌های معروف به سنگ‌های مدوسا در گوشه شمال غربی با حکاکی‌های سر مدوسا است. این آب انبار که در دوران امپراتوری عثمانی دو بار بازسازی شد، در زمان حکومت احمد سوم برای اولین بار تعمیر شد. و تعمیر دوم در زمان حکومت سلطان عبدالحمید دوم انجام شد. در دوره جمهوری، آب انبار توسط شهرداری استانبول در سال ۱۹۸۷ تمیز شد و برای ایجاد مسیر برای بازدید عمومی باز شد.

آدرس: Yerebatan Caddesi, Sultanahmet

۳- کلیسای چورا(Kariye Müzesi)

این بنای بزرگ، نمونه‌ای باورنکردنی از هنر دوران بیزانس است که طیف گسترده‌ای از موضوعات، از شجره‌نامه مسیح تا داستان‌های عهد جدید را در بر می‌گیرد. این ساختمان در منطقه ادیرنکاپی، در حدود صد متری دیوارهای تئودوسیوس که هنوز پابرجا مانده است، مرکز صومعه خوآرا بود که یک مجموعه ساختمانی بزرگ در دوران امپراتوری روم شرقی محسوب می‌شد. چورا پس از فتح استانبول، به مدت ۵۸ سال به عنوان یک کلیسا به کار خود ادامه داد. این کلیسا که به خاطر موزاییک‌هایش مشهور است، در سال ۱۵۱۱ شروع به استفاده‌شدن به‌عنوان مسجد کرد و سپس در سال ۱۹۴۸ با تصمیم هیئت وزیران به موزه تبدیل شد. هرچند مجددا در سال ۲۰۱۹ با لغو تصمیم شورای دولتی، کاربری مسجد پیدا کرد و به‌روی عبادت مسلمانان گشوده شد. چورا « Chora» در زبان یونانی به معنای کشور است و این کلیسای زیبا (که در اصل کلیسای سنت نجات دهنده چورا نامیده می شد) درست خارج از دیوارهای شهر قدیمی قسطنطنیه قرار داشت. بازدید از این مکان جذاب تاریخی توصیه می‌شود.

آدرس: Kariye Cami Sokak، Edirnekapı

۴- قلعه یدیکوله(Yedikule Hisarı)

اگرچه رفتن به یدیکوله (قلعه هفت برج) در حومه شهر کمی سخت است؛ اما دیدن شکوه و عظمت به‌جا مانده از دوران باستان، ارزشش را دارد. این قلعه در قرن پنجم توسط امپراتور تئودوسیوس دوم ساخته شد و بخش جنوبی دیوارهای دفاعی قسطنطنیه را تشکیل می‌داد. طاق ماموت (که در اواخر دوره بیزانس مسدود شده بود) به عنوان دروازه طلایی (Porta Aurea) شناخته می‌شود. زمانی که عثمانی‌ها شهر را فتح کردند، از قلعه برای دفاع و بعدها به عنوان زندان و محل اعدام استفاده کردند. سلاطین نیز گنج‌های خود را در این قلعه پنهان می‌کردند. این شهر کوچک در جنوب غربی سلطان احمد واقع شده است و به دلیل تاریخ وحشتناک و مناظر خارق‌العاده‌اش در بین گردشگران بسیار محبوب است. یدیکوله در سال‌های اخیر بازسازی شده است و شما می‌توانید برای دیدن مناظر فوق‌العاده از دریای مرمره به بالای سنگرها صعود کنید. این قلعه در بخش اروپایی استانبول قرار دارد و بهترین زمان بازدید از آن در تابستان‌ها است.

آدرس : Yedikule Sokak, Yedikule

5- تم پارک ویالند(VIALAND Tema Park)

اگر از گشت‌وگذار در آثار باستانی استانبول خسته شده‌اید، وقت سرگرم‌شدن در تم پارک ویالند استانبول است. ویالند اولین مگا پارک موضوعی ترکیه با وسایل سواری هیجان‌انگیز و مراکز خرید فوق‌العاده است که در منطقه ایوب سلطان قرار دارد. در این پارک، انواع و اقسام سرگرمی برای افراد عاشق هیجان و نیز برای کسانی که به دنبال هیجان کمتر و صرفا سرگرم شدن و تفریح هستند وجود دارد. در این پارک حتی یک پارک جنگلی و یک هتل نیز وجود دارد. شهربازی ویالند شامل سه ترن هوایی، سه وسیله سواری آبی، ۱۸ وسیله سواری دیگر و مجموعه‌ای از غرفه‌های نمایشگاهی و سایر کارهای تعاملی برای خانواده‌ها و کودکان است. برای رفتن به ویالند تنها در ساعات ۱۰:۳۰ صبح تا ۹:۳۰ شب می‌توانید اقدام کنید. درنظر داشته باشید که صبح‌ها خلوت‌تر از دیگر ساعات روز است. اتوبوس‌های شاتل رایگان در ساعت‌های ۱۰، ۱۱ صبح، ۱۲ ظهر و ۱۳ بعدازظهر از میدان تقسیم (سمت هتل مرمره) و سلطان احمد حرکت می‌کنند و افراد را به ویالند می‌رسانند. اتوبوس شاتل همچنین مسافران را از ایستگاه قطار سیرکچی در ساعت‌های ۱۰:۳۰، ۱۱:۳۰، ۱۲:۳۰ و ۱۳:۳۰ می‌برد. شاتل های رفت و برگشت نیز در ساعت ۱۸ و ۲۰ حرکت می‌کنند.

آدرس: Yeşilpınar Mahallesi, Şht. Metin Kaya Sk. No:11

کلام آخر

 به جز پنج موردی که نام بردیم، در این شهر مکان‌های زیادی برای گذران وقت مانند اسکودار، خیابان استقلال، تنگه‌ی بسفر، میدان تقسیم، مساجد زیبا مانند ایاصوفیه، مسجد آبی یا مسجد سلطان احمد، پارک‌های زیبا، موزه‌های فوق‌العاده، برج‌ها و قلعه‌های تاریخی دیگر و مواردی از این دست وجود دارد. به‌قدری که احتمالا نمی‌توانید در تور استانبول، از تمام این مکان‌ها بازدید کنید. برای خرید بلیط هواپیما استانبول راحت‌ترین راه خرید بلیط از سفرمارکت است. زیرا می‌توانید تمام بلیط‌ها را مشاهده کنید و ارزانترین بلیط هواپیما استانبول را خریداری کنید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها