کد خبر: 619664
|
۱۴۰۲/۰۴/۰۵ ۱۴:۱۰:۴۴
| |

کاشان؛ شهر خانه‌های تاریخی و گل و گلاب

کاشان از معروف‌ترین شهرهای توریستی ایران است و شهرتی جهانی دارد. همچنین این شهر یکی از نمونه‌های موفق برندسازی گردشگری در ایران است.

کاشان؛ شهر خانه‌های تاریخی و گل و گلاب
کد خبر: 619664
|
۱۴۰۲/۰۴/۰۵ ۱۴:۱۰:۴۴

کمتر کسی است که اسم جشنواره گلاب‌گیری یا فصل گلاب‌گیری ایران را نشنیده باشد. اردیبهشت ماه خیابان‌های کاشان مملو از مسافر است و از شهرهای مختلف برای خرید گلاب و دیدن فرایند گلاب‌گیری به این شهر سفر می‌کنند. دامنه دیدنی‌های این شهر چنان گسترده‌ است که ممکن است برخی گردشگران را سرگردان کند. برای همین در این مقاله تلاش می‌کنیم خیلی کوتاه و البته دسته بندی شده مهم‌ترین مناطق دیدنی و گردشگری کاشان را به شما معرفی کنیم. ترتیب این دسته بندی هم از مناطق دیدنی نزدیک به هم در داخل شهر آغاز و به مناطق خارج شهر می رسد و مناسب برای سفرهای یک تا سه روزه به کاشان است.

خیابان علوی و خانه‌های تاریخی

کاشان را شهر خانه‌های تاریخی می‌دانند. این شهرت در ابتدا به خاطر دو خانه تاریخی و زیبای بروجردی‌ها و طباطبائی‌ها به این شهر داده شد. هر دوی این خانه‌های در خیابان علوی که قلب تپنده مراکز دیدنی در مرکز شهر کاشان است واقع شده‌اند. البته که در حال حاضر تعداد خانه‌های تاریخی در کاشان بیشتر از این دو مورد است اما عمده خانه‌های تاریخی بازسازی شده در یک دهه اخیر اماکن اقامتی هستند و وابسته به بخش خصوصی. اما این دو خانه زیبا مراکز دیدنی هستند و زیر نظر وزارت میراث فرهنگی فعالیت می‌کنند. در این محله همچنین می‌توانید از حمام خان و خانه عباسی‌ها هم دیدن کنید و همچنین در رستوران‌های خانه عامری‌ها که یک مرکز اقامتی و پذیرای معروف است غذا بخورید.

بازار کاشان و تیمچه‌های زیبایش

یکی از مهم‌ترین دیدنی‌های کاشان بازار تاریخی این شهر است. برخلاف بسیاری از شهرهای تاریخی که بازار آن به یک مرکز صرفا توریستی تبدیل شده و دیگر پویایی اقتصادی ندارد بازار کاشان همچنان به عنوان یک مرکز مهم اقتصادی در شهر فعالیت می‌کند. بسیاری از مشاغل از جمله فرش فروشی‌های معروف کاشان در این بازار مستقر هستند که دیدن بازار کاشان را جذاب‌تر هم می‌کنند. همچنین در این بازار تیمچه‌های زیبا با معماری‌های چشم‌نواز و کاروانسراهای زیبایی وجود دارد. یکی دیگر از جذابیت‌های بازار کاشان حضور پر تعداد کافه‌های در این بازار است که می‌تواند گردش در راسته‌های مختلف آن را برای شما جذاب‌تر هم کند.

مسجد آقا بزرگ و بافت تاریخی اطرافش

اگر همچنان در مرکز شهر کاشان حضور دارید بازدید از مسجد آقا بزرگ را هم از دست ندهید. مسجدی آجری با معماری منحصر به فرد که در بافت تاریخی کاشان و در محله «خواجه تاج‌الدین» بنا شده است. اگرچه قدمت این مسجد به دوره قاجار باز می‌گردد اما ویژگی‌ها منحصر به فرد معماری آن ارزش تاریخی‌اش را بیشتر می‌کند. در این مسجد می‌توانید گودال باغچه که یکی از امضاهای معماری کاشان است را هم ببینید. گودال باغچه خانه‌های است که در دل زمین ساخته می‌شود تا ساکنین را از طوفان‌های شن در امان بدارد. در دل این مسجد هم یک عمارت گودال باغچه قرار دارد که از گذشته برای طلاب علوم دینی وقف شده است. بعد از بازدید از این مسجد هم می‌توانید در بافت تاریخی این شهر که در اطراف مسجد گسترش پیدا کرده قدم بزنید.

فین و سروهایش

حالا وقت بیرون رفتن از بافت تاریخی و مرکز شهر کاشان است. خیابان امیرکبیر خیابان بلندی است که مرکز شهر کاشان را به جنوب آن متصل می‌کند. جایی که پای کوه‌های بلند این شهر چشمه‌ای جوشان و دائمی وجود دارد و در پناه این چشمه باغی توسط شاهان صفوی ساخته شده که به باغ فین معروف است. این منطقه از کاشان به مدد آب همیشه جاری چشمه فین باغستان است و دمای آن چند درجه‌ای از شهر کاشان کمتر است. باغ فین از دیدنی‌های معروف کاشان است که واقعه قتل امیرکبیر در آن رخ داده و عمارتی با چند ساختمان مختلف و دیدنی است. همچنین در مسیر رسیدن به باغ فین رستوران‌ها فراوانی وجود دارد که آن را به یکی از تفرج‌گاه‌های اهالی کاشان و مسافران تبدیل کرده است.

تپه‌های سیلک

بعد از دیدن باغ فین وقت دیدار از تپه‌های تاریخی سیلک فرا می‌رسد. این دو مکان به هم تقریبا نزدیک هستند و هر دو را می‌توان در یک نیم روز دید. تپه‌های سیلک بازمانده تمدنی تاریخی در کاشان است. تمدنی که به نخستین ساکنان ایران باز می‌گردد و قرن‌ها بعد سر از خاک درآورده است.

سفر به اطراف کاشان؛ از کویرها تا روستاها

اگر سفرتان به کاشان بیش از یک روز است وقت دارید که دیدنی‌های اطراف کاشان را هم ببینید. این دیدنی ها در دو دسته کلی دسته‌بندی می‌شود. یکی رمل‌های زیبای بیابانی است که شامل کویرهایی چون مرنجاب یا ابوزیدآباد می‌شود و دیگری روستاهای ییلاقی کاشان که شامل قمصر و نیاسر می‌شود. فاصله این اماکن تا کاشان چنان است که در هر روز فقط به یکی از آنها می‌توانید بروید و باید انتخاب کنید که کدام را برای دیدار انتخاب کنید. کویرهای کاشان بسیاری دیدنی هستند. رمل‌های ابوزیدآباد به شهر کاشان نزدیک‌تر است و در مسیرش هم یک کاروانسرای زیبا قرار دارد. مرنجاب اما شهرت بیشتری دارد و فاصله بیشتری هم از شهر دارد و برای شب‌مانی هم مناسب است. نیاسر و قمصر به دلیل هوای خنک و کوهستانی و همچنین گلستان‌های فراوان‌شان معروفند و دیدنی. از دیگر جاذبه های دیدنی کاشان شهر زیر زمینی نوش آباد است که می تواند خاطره خوبی از سفر برای شما ایجاد کند.

کلام آخر

برای دیدن کامل زیبایی‌های کاشان لازم است وقت خوبی به این سفر اختصاص دهید. زیبایی‌های این شهر پر تعداد است و لازم است گاهی بی هدف شروع به قدم زدن کنید تا یک کارگاه قدیمی رنگ‌رزی یا عصاری پیدا کنید. برای همین شاید بهتر باشد در فصل‌های غیر توریستی هم به کاشان سر بزنید و زیبایی‌های ان را ببینید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها