کد خبر: 601337
|
۱۴۰۱/۱۲/۱۸ ۱۳:۰۲:۰۵
| |

تاثیرات قهوه بر قلب؛ هر آنچه که در مورد مزایا و معایب خوردن قهوه باید بدانید

شما هم از دوستداران قهوه و نوشیدنی‌های بر پایه کافئین هستید؟ آیا نمی‌توانید بدون یک استکان اسپرسو روزتان را شروع کنید؟ بسیار خب، چیزی در مورد تاثیرات قهوه بر قلب می‌دانید؟ و آیا با مزایا و معایب خوردن قهوه آشنا هستید؟

تاثیرات قهوه بر قلب؛ هر آنچه که در مورد مزایا و معایب خوردن قهوه باید بدانید
کد خبر: 601337
|
۱۴۰۱/۱۲/۱۸ ۱۳:۰۲:۰۵

مصرف بیش از اندازه هر چیزی می‌تواند جنبه‌های منفی زیادی داشته باشد، حتی نوشیدن آب زیاد! در نتیجه باید بدانید که چطور و چقدر از هر چیزی میل کنید. ما در این مطلب قصد داریم تا در مورد تاثیرات قهوه بر قلب صحبت کنیم و همچنین برخی از مزایا و معایب این نوشیدنی پرطرفدار را بررسی کنیم. پیشنهاد می‌کنیم که تا انتهای این مطلب همراه ما باشید و آن را از دست ندهید.

تاثیر نوشیدن قهوه بر قلب

قهوه و نوشیدنی‌های کافئین‌دار یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در تمامی دنیا هستند. تا جایی که 85% مردمان ساکن آمریکا روزانه حداقل یک نوشیدنی حاوی قهوه می‌نوشند.

به طور کلی نوشیدنی‌های کافئین‌دار از جمله چای و بخصوص قهوه حال و هوای‌تان را عوض می‌کنند، متابولیسم بدن‌تان را سریع‌تر کرده و همچنین بر روی ذهن و عملکرد کلی‌تان تاثیر می‌گذارند.

البته این در صورتی است که مقدار مناسبی قهوه مصرف کنید. به علاوه زمانی که مقدار کافئین بیش از اندازه باشد تاثیرات مخربی بر روی بدن به همراه خواهد داشت که یکی از رایج‌ترین آن‌ها بالا رفتن ضربان قلب است، تا جایی که این تپش قلب برایتان آزاردهنده خواهد بود.

تحقیقات نشان داده که میزان تاثیر قهوه بر هر فرد با توجه به ژنتیک آن‌ها می‌تواند متفاوت باشد. به این معنی که برخی افراد می‌توانند درصد کافئین بیشتری را تحمل کنند و برخی دیگر تنها مقدار کمی قهوه برایشان کافی است.

آیا نوشیدن قهوه باعث تپش قلب می‌شود؟

برای سال‌ها و بر اساس نتایج بسیاری از تحقیقات محققین بر این باور بودند که قهوه بر روی ضربان قلب و تشدید آن تاثیر دارد. این ماجرا تماما درست نیست. به این خاطر که تاثیر نوشیدن قهوه بر قلب به وضعیت سلامت کلی شما بستگی دارد. برخی محققین بر این باور هستند که اگر تجربه بیماری‌های قلبی و زمینه‌ای نداشته باشید قهوه تاثیر چندانی بر ضربان قلب و تشدید آن ندارد. اما در طرف دیگر ماجرا برخی از افراد نسبت به کافئین حساس‌تر هستند و ممکن است بعد از مصرف علائمی از جمله تپش قلب شدید را تجربه کنند. حتی افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای مانند گشادی قلب دارند بیشتر در معرض علائم نوشیدن قهوه هستند.

به طور کلی قهوه از جهات مختلفی بر روی قلب تاثیر می‌گذارد. در وهله اول این نوشیدنی محبوب ترشح نورآدرنالین و نوراپی نفرین را تشدید می‌کند. این هورمون‌ها باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون می‌شوند.

علاوه بر این‌ها قهوه و کافئین موجود در آن می‌تواند بر روی آنزیم‌هایی که وظیفه انقباضات قلب را بر عهده دارند تاثیر گذاشته و باعث شوند قلب با نیروی بیشتری منقبض شود. در نتیجه این موضوع فرد ممکن است درد قفسه سینه و گرفتگی در این ناحیه را تجربه کند.

همچنین افراد تازه‌کاری که جدیدا نوشیدن قهوه را شروع کرده‌اند بیشتر از آن‌هایی که مدت‌ها قهوه می‌نوشند علائمی مانند تپش قلب و گُر گرفتگی را تجربه می‌کنند. جالب این است که بدن خودش را با میزان کافئین وفق می‌دهد و بعد از مدتی به آن عادت می‌کند. اما اگر شما از جمله افرادی هستید که حتی بعد از مدت‌ها نوشیدن قهوه هنوز هم تپش قلب بالایی دارید بهتر است که کنترل بیشتری بر روی مصرف آن داشته باشید یا با یک پزشک در این زمینه مشورت کنید و یک چکاپ قلب داشته باشید. اگر به دنبال بهترین دکتر قلب تهران هستید از سایت درمانکده کمک بگیرید.

2

مزایا و معایب نوشیدن قهوه

در این بخش قصد داریم تعدادی از مزایا و معایب نوشیدن قهوه را بررسی کنیم.

مزیت‌ها

بالا بردن سطح انرژی

همه ما می‌دانیم که قهوه حاوی کافئین است. ماده‌ای که به عنوان یک محرک در سیستم عصبی مرکزی ما شناخته می‌شود. محرکی که باعث از بین بردن خستگی و همچنین بالا بردن سطح انرژی می‌شود. دلیل این موضوع مسدود شدن گیرنده‌های انتقال دهنده‌ عصبی به نام آدنوزین است. بجای این انتقال دهنده سایر مواردی که باعث افزایش سطح انرژی می‌شوند به مغز ارسال شده، به عنوان مثال دوپامین.

تقویت سلامت ذهن

تحقیقات صورت گرفته در زمینه مصرف قهوه نتایج متفاوتی داشته‌اند. برخی از آن‌ها نشان داده‌اند که قهوه ممکن است از مغز در برابر برخی اختلالات ذهنی از جمله پارکینسون و آلزایمر محافظت کند.

کنترل وزن

علاوه بر مواردی که تا اینجا بررسی کردیم نوشیدن قهوه بر کنترل وزن ایده‌آل هم نقش دارد. کافئین می‌تواند میزان ذخیره چربی‌ها را تغییر داده و از طرفی سلامت سیستم گوارش و روده‌ها را تضمین کند، دو فاکتوری که به مدیریت وزن کمک می‌کنند.

کاهش احتمال افسردگی

نوشیدن قهوه به کاهش احتمال افسردگی هم کمک می‌کند. طبق تحقیقات صورت گرفته در این زمینه افرادی که حداقل یک فنجان قهوه در روز مصرف می‌کنند 8% کمتر در معرض خطر افسردگی قرار دارند.

بالا بردن میزان عملکرد بدن

اغلب اوقات از قهوه به عنوان یک نوشیدنی انرژی زا برای انجام فعالیت‌های ورزشی استفاده می‌شود. اگر که قبل از ورزش قهوه بنوشید انرژی بیشتری برای انجام فعالیت دارید. همچنین نوشیدن قهوه بعد از اتمام ورزش هم به سریع کردن متابولیسم و چربی سوزی موثر کمک می‌کند.

این‌ها تعدادی از مزایای قهوه برای بدن بودند. در ادامه تعدادی از معایب این نوشیدنی را بررسی خواهیم کرد:

معایب

افزایش اضطراب

کافئین به عنوان ماده‌ای برای افزایش هوشیاری شناخته می‌شود. همان طور که بالاتر هم گفتیم کافئین سد راه هورمون آدنوزین شده و در ازای آن دوپامین و آدرنالین بیشتری در بدن ترشح می‌شود. هر دوی این‌ها باعث افزایش انرژی می‌شوند. زمانی که سطح این دو هورمون بیش از اندازه بالا باشند می‌توانند در نهایت منجر به بروز عصبانیت یا اضطراب شوند.

بی خوابی

اغلب اوقات همه ما عادت داریم برای سرحال شدن و بیدار ماندن از قهوه استفاده کنیم. با اینکه این قابلیت یک ویژگی کارآمد این نوشیدنی به حساب می‌آید اما از طرف دیگر می‌تواند تاثیرات منفی هم داشته باشد. درست زمانی که میزان مصرف کافئین بالا باشد در نهایت درگیر بی خوابی یا بهم ریختن برنامه خواب‌تان می‌شوید. همان طور که خودتان هم می‌دانید خواب کم تاثیرات منفی زیادی برای بدن به همراه دارد.

3

فشار خون بالا

یکی از رایج‌ترین علائم نوشیدن قهوه و عوارض مصرف بیش از اندازه آن بالا رفتن فشار خون و ضربان قلب بالا است. فشار خون بالا از طرق مختلفی می‌تواند بر روی سیستم عصبی تاثیر منفی داشته باشد. همچنین فشار خون بالا احتمال حمله و سکته قلبی را افزایش می‌دهد.

اعتیاد

با اینکه قهوه و کافئین موجود در آن مزیت‌های زیادی داشته اما نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت که کافئین می‌تواند اعتیاد آور باشد. تا جایی که شما دیگر نمی‌توانید بدون یک استکان قهوه روزتان را شروع کنید، ورزش کنید، به سر کار بروید یا حتی کارهای روزانه‌تان را انجام دهید.

بیماری‌های عروق کرونر

بیماری عروق کرونر یکی از عارضه‌های قلبی بوده که در اثر تجمع کلسترول و چربی در دیواره رگ‌های قلبی بروز پیدا می‌کند. قهوه یکی از نوشیدنی‌هایی است که میزان کلسترول را افزایش داده و می‌تواند دلیلی برای بروز بیماری‌ عروق کرونر باشد.

سخن پایانی

این بود از تاثیرات نوشیدن قهوه بر قلب و همچنین برخی از مزایا و معایب آن. همان طور که در ابتدا هم اشاره کردیم بهتر است که بر روی مصرف این نوشیدنی محبوب کنترل و مدیریت داشته باشید. این نوشیدنی می‌تواند هم برایتان مفید و هم مضر باشد، این موضوع به خودتان بستگی دارد. همچنین پیشنهاد می‌کنیم که در صورت مشاهده علائم شدید بعد از مصرف قهوه نوشیدن آن را قطع کنید یا اینکه برای یک معاینه کلی به پزشک مراجعه کنید. برای پیدا کردن پزشک متخصص و معتبر می‌توانید به وبسایت درمانکده سر بزنید. این سایت یک پایگاه اطلاعاتی کامل از تمامی پزشکان کاربلد و معتبر در اختیارتان می‌گذارد. از دکتر پوست گرفته تا متخصص اطفال و... همچنین دارای یک مجله پزشکی بروز و مورد اعتماد است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها