کد خبر: 653158
|
۱۴۰۲/۱۲/۱۱ ۱۲:۳۸:۵۶
| |

برای زادروز فریدون جیرانی، مردی که زیاد می‌داند

فریدون جیرانی کارگردانی است که بسیار مطالعه می‌کند و با گذشت سال‌ها فعالیت، نوجویی و نوگرایی در گفتار و تحلیل‌هایش موج می‌زند و در جریان ریز اطلاعات روز سینمای ایران قرار دارد.

برای زادروز فریدون جیرانی، مردی که زیاد می‌داند
کد خبر: 653158
|
۱۴۰۲/۱۲/۱۱ ۱۲:۳۸:۵۶

تینا جلالی- فریدون جیرانی بی‌شک از برجسته‌ترین و تاثیرگذارترین روزنامه‌نگاران و یکی از فیلمسازان نامی سینمای ایران است. کارنامه او وجوه مختلفی دارد (نویسنده، کارگردان، تهیه‌کننده، مجری، منتقد  و روزنامه‌نگار) اما آنچه درباره این سینماگر اهمیت دارد، حجم دانسته‌ها و آگاهی او از تاریخ سینمای ایران است که در کنار حافظه قوی باعث شده لقب دایره‌المعارف سینمای ایران به او داده شود.

به گزارش سینمااعتماد، او از معدود فیلمسازانی است که ریزترین رخدادهای سینمای ایران حتی در سال‌های ابتدایی شکل‌گیری سینما را می‌داند و با جزئیات به شرح و تحلیل آن می‌پردازد، ضمن اینکه خودش با تجربیات مختلفی که پشت سر گذاشته بخشی از تاریخ سینمای ایران به شمار می‌رود.

با نگاهی به ساخته‌های او اگر بگوییم بعضی آثارش نظیر «قرمز» و «آب و آتش» در مقاطعی از تاریخ سینما هم جریان‌ساز بوده و هم با استقبال مخاطبان همراه شده بی‌راه نگفته‌ایم.

فریدون جیرانی از مفسران و تحلیلگران باسواد سینمای ایران است. نظرات کارشناسی او درباره موضوعات و مسائل مختلف سینما نه تنها از تاثیرگذاری بالایی برخوردار است که بسیار مورد توجه مسئولان قرار می‌گیرد.

او کسی است که به معنای واقعی عاشق سینماست و اگرچه در گفته‌ها و ساخته‌هایش قاطعانه از سینمای متفکر و روشنفکری دفاع می‌کند اما در عمل ثابت کرده نظر مخاطبان عام هم برایش مهم است.

جیرانی کارگردانی است که بسیار مطالعه می‌کند و با گذشت سال‌ها فعالیت، نوجویی و نوگرایی در گفتار و تحلیل‌هایش موج می‌زند و در جریان ریز اطلاعات روز سینمای ایران قرار دارد. او با جوان‌ها معاشرت زیادی دارد و ضمن درک صحبت‌هایشان راهنمایی و مشورت به آنها می‌دهد و اصلاً طرف صحبت  او جوان‌ها هستند تا نسل گذشته.

نکته قابل تامل دیگر درباره جیرانی اینکه او شخصیت بسیار دوست‌داشتنی و محبوبی دارد. او بعد از اجراهای مختلف در تلویزیون و به طور خاص برنامه هفت، به چهره شناخته‌شده‌ای برای مخاطب عام تبدیل شد، به طوری که مردم از برنامه‌هایی که او اجرا می‌کند استقبال زیادی می‌کنند و حاشیه‌های زیادی برای برنامه‌های او به وجود می‌آید.

خلاصه کلام اینکه شخصیت سینمایی و رسانه‌ای فریدون جیرانی در کنار هم از او فردی منحصربه‌فرد ساخته است.

عمرش دراز...

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها