کد خبر: 646708
|
۱۴۰۲/۱۰/۱۱ ۱۳:۵۲:۲۳
| |

اعلام جزئیات تشییع پیکر مرحوم امیربانو کریمی همسر مظاهر مصفا

امیربانو کریمی چهره ماندگار زبان و ادبیات فارسی در ۹۲ سالگی دارفانی را وداع گفت. مراسم تشییع و خاکسپاری این مرحوم چهارشنبه ۱۳ دی در بهشت زهرا برگزار می‌شود.

اعلام جزئیات تشییع پیکر مرحوم امیربانو کریمی همسر مظاهر مصفا
کد خبر: 646708
|
۱۴۰۲/۱۰/۱۱ ۱۳:۵۲:۲۳

امیربانو کریمی چهره ماندگار زبان و ادبیات فارسی شب گذشته در ۹۲ سالگی دار فانی را وداع گفت.

به گزارش ایسنا، این استاد زبان و ادبیات فارسی به علت عارضه ریوی و قلبی از مدتی پیش در ساری ساکن بود. امیربانو کریمی همسر مظاهر مصفا شاعر و استاد دانشگاه و مادر علی مصفا (بازیگر) است.

پیکر مرحوم امیربانو کریمی قرار است، صبح روز چهارشنبه، سیزدهم دی در قطعه ۸۰ بهشت‌زهرای تهران در جوار مادرش به خاک سپرده شود.

امیربانو نخستین فرزند کریم امیری فیروزکوهی، شاعر در تهران زاده شد. امیربانو کودکی را در خانه‌ای بزرگ که محفل شاعران، نویسندگان، علما و هنرمندان بود گذراند. پدرش امیری فیروزکوهی که ذوق و فطرت شاعرانه و ویژه‌ای داشت اندوخته‌های فضل خویش را به نخستین فرزند نثار کرده و او در بالین مادری مدبر، در کمال آرامش تربیت یافت.

با پایان تحصیلات متوسطه به کار تدریس پرداخت و تحصیلات خود را تا مقطع دکترای زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه تهران ادامه داد و در همان دانشگاه مشغول به تدریس ادبیات شد. وی در زمینه سبک هندی و صائب‌شناسی متبحر است.

امیربانو کریمی در محضر استادانی، چون دکتر معین، دکتر خانلری، حضور به تحصیل پرداخت.

از جمله آثار او می‌توان به کتاب‌های خلاصه حدیقه الحقیقه حکیم سنایی غزنوی با شرح ابیات، در حق صائب، برگزیده جوامع الحکایات و لوامع الروایات و دی‍وان ف‍ی‍اض لاه‍ی‍ج‍ی اشاره کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها