چکیده| گفت‌وگوی ویدئویی فریدون جیرانی با محمد خزاعی:

فکر نمی‌کردند فیلم‌های مشکل‌دار دوره‌های قبلی اکران شود/ نام اصلاحات فیلم را سانسور نمی‌گذارم، می‌گذارم استاندارد‌سازی

کد خبر: 633375
|
۱۴۰۲/۰۷/۰۳ ۱۸:۰۰:۰۰
| |

فریدون جیرانی در تازه‌ترین گفت‌گویش مقابل محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی نشسته تا درباره موضوعات و مسائل روز سینمای ایران صحبت کنند. خزاعی در بخشی از این گفت‌وگو درباره اصلاحات فیلم‌ها و تلاش برای اکران آنها توضیح داده است. او گفته نام این اصلاحات را سانسور نمی‌گذارد، استانداردسازی است.

به گزارش اعتمادآنلاین، بخش‌هایی از صحبت‌های رئیس سازمان سینمایی را در ادامه می‌خوانید و می‌بینید:

وظیفه من پاسخ دادن به افکار عمومی است

من وظیفه‌ام است پاسخ بدهم به افکار عمومی یا می‌توانم افکار عمومی را قانع کنم یا هنرمندان. دو دسته افکار عمومی و هنرمندان بحث‌های متفاوت دارد یا اینکه نمی‌توانم باید بنشینم بحث کنم، گفت‌وگو کنم. ۳۹ تا فیلم توقیف نه؛ مشکل‌دار بود. کلمه توقیف را به کار نمی‌برم.

اگر همکاران ما نبودند و شبانه‌روز تلاش نمی‌کردند، فیلم‌های مشکل‌دار اکران نمی‌شد

*پروانه نداده بودند.

بحث پروانه نیست زیرش نوشته بودند این اصلاحات باید انجام شود این اصلاحات انجام نشده بود مسائل این بود، مثلا نوشته بودند این فیلم ۲۰ مورد اصلاحیه دیگر دارد، مثلا می‌نویسند این سه واژه باید حذف شود این سه واژه در کل فیلم. مثلا می‌گویند واژه‌هایی که توهین می‌کند به اسلام باید حذف شود، بعد کل فیلم را می‌بینیم اصلا کلیت فیلم دچار مشکل است باید بنشینیم حل کنیم، بچه‌های سینما شاهدند نمی‌خواهم اسم ببرم اگر همکاران ما نبودند، شبانه‌روز تلاش نمی‌کردند، فیلم‌ها اکران نمی‌شدند.

شورای سه نفره‌ای گذاشتم تا مشکلات فیلم‌ها را حل کنند

*یعنی شورای پروانه نمایش شما، نگاه بازتری داشت به نسبت شورای پروانه نمایش قبلی.

ما دو نوع شورا داشتیم آن موقع من تا آذر ماه شورای پروانه نداشتم. شورای سه نفره‌ای گذاشتم مشکلات فیلم‌ها را حل کنند. این دوستان آمدند و نشستند با نگاهی که سینما را می‌شناختند و می‌دانستند دوران پس از کرونا هستیم.

جزو خانواده سینمای ایران هستم

*با نگاهی که سینما را می‌شناختند یا با نگاه مدیریت جدید؟

با نگاهی که سینما را می‌شناختند. شما بهتر می‌توانید تحلیل کنید معمولا دولت‌هایی که دارای تفکر که یک کم نزدیکند به گرایش اصلاحات، چپ، جریانات مختلف، معمولا اینها می‌آیند بتوانند راحت‌تر فرمانروایی کنند، حکومت کنند درصد رضایتی را بالا ببرند فضا را باز بکنند، اصلا یک اصل است. شما نمی‌توانید بگویید از اول انقلاب، شما تحلیل کنید، برعکس گروه‌های بعدی می‌آیند سر کار حالا با هر اصطلاحی جریان انقلابی اصولگرا به مبانی اصول اعتقاد دارند، می‌گویند ما پای اصول‌مان می‌خواهیم بایستیم، در پی حقیقت اصولگرایی به رضایت هم برسیم، صرفا رضایت مدنظر نیست.

فکر نمی‌کردند که فیلم‌های مشکل‌دار دوره‌های قبلی اکران شود

ما تلفیقی از این جریان بودیم من هم سینما را می‌شناختم من جزو خانواده سینما بودم، می‌فهمم وقتی یک فیلم متوقف می‌شود وقتی یک فیلم سرمایه‌اش به خطر می‌افتد یعنی اینکه جدا از ضرر مالی برای تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار، شما یک یا دو سال عمر یک خانواده را تلف کردی که دوست دارند ماحصل کارشان را ببینند، من این را درک می‌کنم. من جزو این خانواده سینمای ایران هستم. حالا این شورای سه نفره ماموریت‌شان تمام فیلم‌هایی بود که می‌توانند اصلاح کنند، اکران کنند. کسانی که فکر نمی‌کردند فیلم‌های دچار مشکل دوره‌های قبلی اکران شود اکران شد.

*مثال بزنید.

خانم حکمت یکی از کارهایش، آقای شهرام مکری یکی از کارهای‌شان. لیست فیلم‌ها را دارم، می‌توانم بگویم.

*یعنی در این دوره، شما اجازه دادید؟

در دوره ما دقیقا.

من نام اصلاحات فیلم را سانسور نمی‌گذارم، می‌گذارم استاندارد‌سازی/ معتقدم وقتی وزارت ارشاد به فیلمی مجوز می‌دهد مردم و مخاطب باید خیال‌شان جمع شود علامت استاندارد دارد

*با حذف و تعدیل؟

با اصلاحات. من کلمه اصلاحات را سانسور نمی‌گذارم، می‌گذارم استاندارد‌سازی، من تعاریف دیگری دارم. معتقدم استانداردسازی است معتقدم وقتی وزارت ارشاد فیلمی را مجوز می‌دهد مردم و مخاطب باید خیال‌شان جمع بشود علامت استاندارد دارد.

با جریان تفکر و اندیشه مخالف نیستیم/ موارد ۱۸گانه شورای پروانه ساخت به جریان خانواده و مسائل اخلاقی سینمای ایران کمک می‌کند

*استاندارد یعنی چه؟

توضیح می‌دهم. پس ببینید ما با جریان تفکر و اندیشه مخالف نیستیم شما یک نمونه مصداقی بگویید من برای شما می‌گویم که موافق هستم. ما یکسری اصول اعلام کردیم ۱۸گانه، در شورای پروانه ساخت هست هر کس می‌خواهد پروانه ساخت بگیرد آنها را باید امضا کند. من خیلی صریح هم اعلام کردم خیلی‌ها به من می‌گویند چرا رک حرف می‌زنی خیلی صریح حرف‌هایت را می‌زنی، می‌گویم من دوست ندارم سینماگر هنرمند و بقیه را اذیت کنم. وقتی این اصول اخلاقی در سینما رعایت نمی‌شود باید رعایت بشود مربوط به جریان خانواده است، مربوط به مسائل اخلاقیات است، مربوط به جریانات تفکر و اندیشه نیست اینها را باید بگویی وقتی شما می‌گویید مشروب نخورید، نخورند سر صحنه، در هر فیلمی، وقتی می‌گویید تبلیغ سیگار نشود، این موارد مختلف موارد ۱۸گانه است، این کمک می‌کند به جریان خانواده و مسائل اخلاقی و استحکامی از سینمای ایران.

در سراسر دنیا از ایران یاد می‌کنند سینمای انسانی و اخلاقی است مگر غیر از این است؟ اگر هم چیزهایی شده در این حیطه است حالا یک عده فیلم‌هایی دارند می‌سازند درآمد اقتصادی آنها در همین حیطه است سر و صدا می‌کنند. مطلب می‌گویند وقتی صدای‌شان می‌زنید که مصداق به من بگو، در سینما مثل خیلی از چیزهای فضای جامعه است یک حرف را همه می‌شنوند و تکرار می‌کنند، وقتی به آنها می‌گویی مصداقش چیست می‌گویند نمی‌دانیم من شنیدم.

 

دیدگاه تان را بنویسید