کد خبر: 611830
|
۱۴۰۲/۰۲/۱۸ ۲۱:۵۰:۳۶
| |

عابران پیاده به روایت محمود باجالان

عابران پیاده به روایت محمود باجالان
کد خبر: 611830
|
۱۴۰۲/۰۲/۱۸ ۲۱:۵۰:۳۶

فرشید پارسی‌کیا نوشت:

در مجموعه «عابران پیاده»، باجلان مخاطب را در موقعیتی دوگانه قرار می‌دهد. در یکی از تابلوها، دختری در گوش دختر دیگری انگار چیزی را زمزمه می‌کند. در تابلوی دیگر، پسری دود سیگارش را به صورت دختری فوت می‌کند. در یک تابلوی دیگر، مردی روزنامه شعله‌وری در دست دارد و دود آن را به صورت زنی فوت می‌کند. دود آرام‌بخشی که در ابتدای مواجهه گیج کننده است؛ پیامی شیطنت‌آمیز و متعارض یا نجوایی عاشقانه!؟ وقتی به شکل لباس‌ها و رفتار چهره افراد درون آثار می‌نگریم، تمامی اتفاقات اواخر دهه هشتاد در ذهن ما زنده می‌شود و به‌یکباره اثر معنایی دیگر پیدا می‌کند.

همچنین سکوت تلخ انسان‌های مجموعه «عابران پیاده»، روند شهرنشینی تلخی را یادآور می‌شود که تجربه همه ماست. رنگ سرد و خاکستری غالب بر این آثار هم گویا نشانی بر این امر است.

محمود باجالان نقاش پرکار و همچنین معلم فعال و تاثیرگذاری است. او چندین مجموعه منسجم نقاشی تولید کرده که همگی دغدغه‌های اجتماعی دارند. امیدواریم که در آینده نزدیک متن‌های کوتاهی نیز درباره دیگر آثار و مجموعه‌های محمود باجالان، از جمله «تهران، میدان آزادی»، «وانهادگی» و منظره‌پردازی‌های خاص وی منتشر کنیم.

 

نقاشی (2)

 

 

نقاشی (1)

 

 

 

.

نقاشی (3)

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها