کد خبر: 573443
|
۱۴۰۱/۰۶/۱۹ ۱۷:۳۷:۵۹
| |

خانه خلاق و نوآوری سینمای ایران راه‌اندازی می‌شود​

رئیس مرکز فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق با اشاره به اینکه خانه‌های خلاق و نوآوری باعث می‌شوند دنیای سینمای ایران به‌روز بماند، گفت: عملیات اجرایی خانه خلاق و نوآوری سینمای ایران هفته آینده شروع می‌شود.

خانه خلاق و نوآوری سینمای ایران راه‌اندازی می‌شود​
کد خبر: 573443
|
۱۴۰۱/۰۶/۱۹ ۱۷:۳۷:۵۹

به منظور دانش‌افزایی فعالان سینما و بررسی آخرین دستاوردهای فنی جلوه‌های بصری ایران، بنیاد سینمایی فارابی با مشارکت ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق، صندوق صنایع خلاق و مرکز نوآوری رایمون، رویداد تخصصی جلوه‌های بصری سینمای ایران را برگزار کرد.

به گزارش ایسنا، پرویز کرمی در اختتامیه رویداد جلوه‌های بصری سینمای ایران گفت: ارتباط با هنر در ذات و فرهنگ ایرانیان است. بچه‌های ایران وقتی متولد می‌شوند و از وقتی روی قالی ایرانی چهار دست و پا راه می‌روند به اصطلاح سینمایی‌ها حرکت تراولینگ انجام می‌شود و رنگ، تصویر، نور، نمادها و کاراکترهای ایرانی و اسطوره‌ای را می‌بینند؛ اما وقتی به دانشگاه‌ها نگاه می‌کنیم، ارتباط منطقی بین داشته‌های تمدنی و فرهنگی و داشته‌های بومی با فناوری‌های روزآمد و بر گرفته از این کاراکترها و اسطوره‌ها کم رنگ و یا قطع می‌شود.

به گفته رئیس مرکز و دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق، سینمای ایران در دنیا دارای جایگاه ویژه‌ای بوده و توانسته جوایز زیادی را از جشنواره‌های جهانی از جمله دو بار جایزه جهانی اسکار را کسب کند، اما در حوزه مرچندایز و بازار جهانی در زمینه جذب مخاطب و آثاری که در بازار پردازی‌ها و انتقال مفاهیم باید باشد، فاصله داریم و شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق می‌توانند به خوبی این استانداردها را پیاده‌سازی و در کسب جایگاه به سینما کمک کنند.

وی با تاکید بر نقش شرکت های خلاق و خانه‌های خلاق و نوآوری، در انتقال مفاهیم علوم انسانی و تکمیل زنجیره ایده تا محصول در سینما، ادامه داد: یکی از دلایل اینکه نتوانستیم در انتقال مفاهیم و تجربه‌ها آنچنان که باید خوب عمل کنیم، ناقص بودن زنجیره هنر-صنعت سینما در ایران بوده است که در این راستا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تلاش می‌کند این زنجیره زیست بوم را در کشور کامل کند.

خام فروشی کاراکترها و شخصیت‌ها

کرمی با بیان این‌که هنوز در ادبیات و هنر کاراکترها و شخصیت‌های ما خام فروشی می‌شود، گفت: همان‌طور که همه‌ مواد معدنی و مادی خود از جمله نفت، گاز و سنگ‌های تزئینی را خام فروشی می‌کنیم، در ادبیات و هنر کاراکترها و شخصیت‌های ادبیات و داشته‌های اساطیری ما نیز خام فروشی می‌شود.

رئیس مرکز فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق ادامه داد: ایران ادبیاتی بسیار غنی و کهن دارد و در این ادبیات کاراکترها، نمادها، اسطوره‌ها و شخصیت‌ها می‌توانند برای خلق آثار ادبی، فرهنگی، هنری و سینمایی در گونه‌ها و ژانرهای مختلف و در صنایع خلاق و فرهنگی دستمایه خلق آثار هنری قرار گیرند.

وی با اشاره به اینکه اگر قرار است از خام فروشی جدا شویم و با فناوری و نوآوری فرهنگ، هنر و تمدن خود را ممزوج کنیم، نیاز به مرکز نوآوری و خانه خلاق و نوآوری داریم، گفت: هر کدام از کمپانی‌های بزرگ چندین مرکز نوآوری سینمایی دارند، اما در ایران این اتفاق نیفتاده و هنوز کاراکترها ادبیاتش جهانی نشده‌اند.

باید با سینما تاریخ سازی کنیم

کرمی با بیان این‌که ما در ایران فیلم تاریخی می‌سازیم و غربی‌ها با سینما تاریخ می‌سازند، گفت: باید در تاریخ جهانی نقش پررنگ خود را دوباره احیا کنیم.

وی با اشاره به اهمیت راه اندازی خانه‌های خلاق و نوآوری در حوزه سینما افزود: کاری که معاونت علمی و فناری ریاست جمهوری با بنیاد سینمایی فارابی و وزارت ارشاد آغاز کرده، ایجاد خانه خلاق و نوآوری سینمای ایران است تا به‌واسطه آن بتوانیم داشته‌های ادبی، هنری و فرهنگی خود را در حوزه فرهنگ و هنر از طریق هنر صنعت سینما جهانی کنیم.

رئیس مرکز فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق با اشاره به اینکه خانه‌های خلاق و نوآوری باعث می‌شوند دنیای سینمای ایران به‌روز بماند، ادامه داد: خانه خلاق و نوآوری سینمای ایران برای ممزوج شدن هنر-‌صنعت سینما با نوآوری فناوری‌های روزآمد که یکی از آن‌ها جلوه‌های بصری به‌شمار می‌رود، هفته آینده عملیات اجرایی آن شروع می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها