رکورد تماشاگران اکران نوروزی با ۸۷۰ هزار نفر در ۱۴۰۱:

مردم با سینما قهر کرده‌اند!

پس از جنجال‌های فراوان برای انتخاب هفت فیلم نوروزی، گیشه سینماها سرانجام بعد از ۱۳ روز فقط حدود ۳۳ میلیارد تومان عایدش شد آن هم با مخاطبی که حتی به ۹۰۰ هزار نفر هم نرسید. حالا زمان آن است که کارشناسان بررسی کنند آیا در شکست اکران نوروزی گران شدن بلیت سینماها عامل موثر بوده یا خود فیلم‌هایی که چندان تبلیغی هم نداشتند یا سفرهای نوروزی؟ البته شاید هم عده‌ای بگویند اصلاً نباید این آمار را شکستی برای مهمترین اکران سال دانست چراکه این تازه شروع دوران پساکرونا برای سالن‌های سینماست!

مردم با سینما قهر کرده‌اند!
کد خبر: 545544
|
۱۴۰۱/۰۱/۱۴ ۱۱:۵۹:۵۰

از اواخر اسفند سال گذشته پس از بالا و پایین شدن‌های زیاد فهرست اکران نوروزی و حذف دو فیلم «لامینور» و «علفزار»، فیلم‌های «موقعیت مهدی»، «شادروان»، «روز صفر»، «مرد بازنده»، «سگ بند»، «گل به خودی» و قدغن روی پرده سینماها رفتند. در این بین انتقادهایی به برخی فیلم‌های انتخاب شده وارد می‌شد از جمله «قدغن» چون تهیه‌کننده و کارگردانش (محمدحسین فرحبخش و مجید مافی) سال گذشته هم با فیلم «تکخال» در اکران نوروزی بودند و همچنین انتخاب «قدغن» را که به تازگی علاوه بر نمایش روی پرده، در پلتفرم‌ها نیز اکران آنلاین شده به حضور فرحبخش در شورای صنفی نمایش بی‌ربط نمی‌دانستند.

به گزارش ایسنا، «قدغن» که در نهایت با تایید سازمان سینمایی به اکران نوروزی رسید، با وجود شروع نمایش از ۱۸ اسفندماه فقط حدود پنج هزار و ۶۰۰ نفر تماشاگر تا پایان تعطیلات عید جذب کرد و کمی بیش از ۱۹۸ میلیون تومان فروش نداشت تا به این ترتیب نامش به عنوان کم‌ تماشاگرترین فیلم اکران نوروزی تاکنون ثبت شود.

در سوی مقابل، فیلم کمدی «سگ بند» به کارگردانی مهران احمدی که جایگزین یکی از دو فیلم حذفی شده بود، بشترین مخاطب را در اکران نوروزی داشته و تا پایان ۱۳ فروردین با ۳۴۵ هزار ۴۰۰ هزار بلیت به فروش حدود ۱۳ میلیارد و ۵۴۰ میلیون تومان رسید.

البته صدر و ذیل این آمار فروش را فقط می‌توان در میان همین هفت فیلم اکران نوروز سنجید و اگر قرار باشد با سال‌های پیش از شیوع کرونا قیاسی صورت گیرد، به آمار و رکوردهای قابل تأملی خواهیم رسید.

اما دومین فیلم پرفروش و پرمخاطب اکران نوروزی که از تبلیغات بسیار خوبی در تلویزیون برخوردار بود، «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی‌فر است. این فیلم دفاع مقدسی تا پایان تعطیلات حدود ۱۹۳ هزار و ۵۷۰ بلیت فروخت و رقم فروش خود را به بیش از ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان رساند.

سومین فیلم جدول فروش نوروزی کمدی «شادروان» به کارگردانی حسین نمازی است که ۱۴۲هزار و ۴۷۲ بلیت فروخته و اندکی بیش از ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تا پایان تعطیلات فروش داشت.

فیلم پلیسی - امنیتی «روز صفر» هم به کارگردانی سعید ملکان که از دو سال قبل در نوبت اکران بود، در این نوبت راهی سینماها شد و تنها ۹۴ هزار و ۲۳۳ تماشاگر را تا پایان تعطیلات میزبانی کرد و به فروش سه میلیارد و ۶۸۰ میلیون تومان رسید.

فیلم تازه و پلیسی محمدحسین مهدویان با نام «مرد بازنده» نیز که در جشنواره فجر سال گذشته رونمایی شد، با وجود بازیگری جواد عزتی فقط ۸۱ هزار و ۷۷۴ نفر را به سینماها کشاند و ۳ میلیارد و ۳۷۰ میلیون تومان تا پایان ۱۳ فروردین فروش کرد.

فیلمی که در رده ششم جدول فروش اکران نوروزی قرار می گیرد هم «گل به خودی» به کارگردانی احمد تجری است که در دسته فیلم‌های کودک و نوجوان قرار دارد و با ۱۰ هزار و ۱۳۷ بلیت تنها حدود ۳۷۳ میلیون تومان فروش کرد.

مجموع آمار فروش فیلم‌های اکران نوروزی بر اساس اطلاعاتی که در سامانه مدیریت فروش و اکران سینما (سمفا) تا ساعت پایانی روز ۱۳ فروردین درج شده، ۳۳ میلیارد و ۴۱۰ میلیون تومان با ۸۷۳ هزار و ۲۵۷ نفر تماشاگر است.

 در روزهای گذشته بارها به گیشه کم‌رونق سینما در یکی از بهترین مقاطع اکران - که گل سرسبد اکران شناخته می‌شود - اشاره شده است و به نظر می رسد با وجود نگرانی‌هایی که بسیاری از سینماگران بخاطر سانسور زیاد فیلم‌های خود در مرحله دریافت پروانه نمایش در چند وقت اخیر مطرح کرده‌اند و احتمالاً همین مسئله می‌تواند یکی از دلایل عدم استقبال مخاطبان از فیلم‌های روی پرده باشد، ضروری است یک آسیب‌شناسی دقیق برای وضعیت آینده فیلم‌ها و اکران آن‌ها در سینماها صورت گیرد تا با چینش مناسب‌تر فیلم‌ها، راهکار برای تبلیغ‌های موثر، ارائه بلیت‌ با قیمت‌های شناور و ... از سوت وکور ماندن سالن‌های سینمایی و بی‌تماشاگر ماندن فیلم‌ها جلوگیری کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها