کد خبر: 537809
|
۱۴۰۰/۱۱/۲۴ ۱۴:۱۹:۰۸
| |

نگاهی به «طوفان در زنجیر» / صدای نسل امروز

مضمون شعرهای طوفان در زنجیر مثل دیگر آثار مهرگان، درباره عشق، انسان و حتی اشاره‌هایی به مسائل سیاسی و اجتماعی است. البته که وزن شعرهای عاشقانه بیشتر و تنوع آنها پررنگ تر است.

نگاهی به «طوفان در زنجیر» / صدای نسل امروز
کد خبر: 537809
|
۱۴۰۰/۱۱/۲۴ ۱۴:۱۹:۰۸

«خداحافظی می‌کنیم/ خدا پیش تو می‌ماند/ و تنهایی پیش من» اغلب شعرهای مجموعه تازه کیوان مهرگان (شاعر، روزنامه‌نگار و مستندساز) مثل این شعر، کوتاهند. جمله‌هایی صریح و ساده که در پس بعضی از آنها قریحه‌ای نهفته که عمیق‌ترین مفاهیم زندگی را ساده بیان می‌کند.

 مضمون شعرهای این مجموعه مثل دیگر آثار مهرگان، درباره عشق، انسان و حتی اشاره‌هایی به مسائل سیاسی و اجتماعی است. البته که وزن شعرهای عاشقانه بیشتر و تنوع آنها پررنگ تر است.

132 شعر در این مجموعه تازه منتشر شده که نسبت به دیگر دفترهای این شاعر، پخته‌تر و لطیف ترند: «اسب سیاهی در تاریکی می‌تاخت/ و یالش با آواز دشت می‌رقصید/ من در موهای بلند تو/ بارها این عکس را تماشا کرده‌ام» شعرها به واسطه دغدغه ها و جهانی که فیلمساز دارد و نوع نگاه و حرفه‌اش وجوه تصویری فراوانی دارد. این وجه که در اغلب شعرهای شاعران امروز دیده می‌شود، در شعرهای مهرگان همواره به یک برگ برنده تبدیل شده است: «بعد از نوازشت/ از ترک‌های دستم/ گل می‌روید» و در این شعر، تصویر و رویا در هم می‌آمیزند: ««میان زن و آینه/ یک گل سرخ ایستاده بود/ آینه/ زن را گل سرخ می دید/ زن در آینه/ یک اندوه قدیمی/ و مرد آینه را گلستان» در بعضی شعرها بازی‌های کلامی زیباست: «و تنت/ وطنم/ که من برای پرچمش/ سرباز مرزها خواهم شد/ یا «در من شهری است/ که یک زندان دارد/ و تنها زندانی آن مردی است/ درونش شهری دارد/ که یک زندان دارد.»

شعرهای کیوان مهرگان در 5 مجموعه قبلی و دفتر «طوفان در زنجیر» از جنس زندگی امروز است. زبان او، زبان روابط امروز و مردمانش است. به همین دلیل برای خواننده دوستدار شعر و آشنا با شعر امروز، خواندن این شعرها، نگاه کردن در آینه و یافتن خویشتن است. یکی از اشاره‌های پررنگ در عاشقانه‌های کیوان مهرگان، به زیبایی و حضور زن است. زن در شعرهای قدیم و جدید او نماد زیبایی و دلبستگی است و شاعر زیبایی‌های ظاهری او را با واژ‌ه‌ها ستایش می‌کند: «از پشت سر/ آب را صدا می‌کنم/ تو با موهای بلند/ دریا می‌شوی.» در میان آثار او، شعرهای لطیف و پرشماری است که در ذهن می‌ماند: «چه پیکاری/ بشر از آدم/ آدم از انسان/ و انسان هر روز از انسان/ شکست می‌خورد»

جدا از مضمون، کتاب «طوفان در زنجیر» طراحی، رنگ آمیزی و سر و شکلی حرفه‌ای و زیبا دارد. این ویژگی‌ها ورق زدن این کتاب و خواندن شعرها را به تجربه‌ای دلپذیر تبدیل می‌کند. دفتر شعر «طوفان در زنجیر» توسط انتشارات روزنه منتشر شده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها