صدرالدین الهی پیشکسوت روزنامه‌نگاری درگذشت

صدرالدین الهی پیشکسوت روزنامه‌نگاری، بنیان‌گذار روزنامه‌نگاری مدرن و بانی پاورقی‌نویسی در کشور در سن ۸۷ سالگی چشم از جهان فروبست.

صدرالدین الهی پیشکسوت روزنامه‌نگاری درگذشت
کد خبر: 529500
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۹ ۱۰:۴۴:۱۶

صدرالدّین الهی متولد ۱۳ آذر ۱۳۱۳، در تهران بسیار زود کار در روزنامه را آغاز کرد و به فعالیت در روزنامه کیهان در سال ۱۳۳۱ (سال آخر دبیرستان) پرداخت (و بعدها به واسطه تحصیل در رشته جامعه شناسی ورزش، نقش مهمی در شکل‌گیری و نشر کیهان ورزشی داشت).

به گزارش ایرنا، او پس از پایان تحصیلات در فرانسه، در سال ۱۳۵۷ برای مطالعات دانشگاهی به «دانشگاه ایالتی سن‌خوزه» و «دانشگاه برکلی» به آمریکا رفت.

الهی از جمله افرادی‌ست که در شکل‌گیری روزنامه‌نگاری مدرن نقش برجسته‌ای داشت و همچنین از بانیان پاورقی‌نویسی به‌عنوان ژانر مهمّی از ادبیات داستانی در ایران به‌شمار می‌رود.

طفل صد ساله ای به نام شعر نو گفتگو بانادر نادر پور، سید ضیا مرد اول یا دوم کودتا، باسعدی در بازار چه زندگی، دوری ها ودلگیری ها و نقد بی غش درباره گفتگو با دکتر ناتل خانلری از جمله کتاب‌هایی است که این روزنامه‌نگار خستگی ناپذیر در سال‌های دور از وطن نوشته است.

الهی گزارش‌نویس برجسته‌ای نیز به‌شمار می‌رود و گزارش‌هایش از جنگ استقلال الجزایر نمونه‌ای از آن هستند. او برای تهیهٔ این گزارش‌ها ۲۷ بار خود را به الجزایر رساند و بارها جان خویش را به خطر انداخت.

این روزنامه‌نگار روز گذشته در سن ۸۷ سالگی در آمریکا درگذشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها