کد خبر: 529056
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۷ ۰۸:۵۳:۲۹
| |

تنوع حضور نسل جوان در چهلمین جشنواره فیلم فجر

نسل جوان تازه‌نفس هوای تازه برای سینمای ایران هستند

تاکید بسیاری از سینماگران و کارشناسان بر اهمیت دادن به استعداد جوانان نشان از این مهم دارد که سینمای ایران امروز نیاز به تربیت فیلمساز برای آیندگان دارد و باید ویترین سینما دربرگیرنده سلایق مختلف مخاطبان باشد.

تنوع حضور نسل جوان در چهلمین جشنواره فیلم فجر
کد خبر: 529056
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۷ ۰۸:۵۳:۲۹

در یک دهه اخیر یکی از مهم‌ترین سرفصل‌های مباحث و گفته‌های سینماگران استعدادکشی و کم‌اهمیت جلوه دادن توانایی جوانان در اکثر بخش‌ها بوده، اینکه سینمای ایران نیازمند یک انقلاب نسلی در همه حوزه‌هاست و باید تفکر و اندیشه جدید به سینما تزریق شود و انحصارگرایی در بخش‌های مختلف (از پخش، اکران، فیلمسازی، بازیگری) برچیده شود؛ به گفته بسیاری ازکارشناسان و تحلیلگران سینمایی اصلا مهم‌ترین ویژگی انقلاب از ابتدا بر مبنای ظهور و بروز استعدادهای جدید و جوان صاحب فکر و ایده در سینما بوده و بسیاری از کارگردانان حرفه‌ای و شناخته‌شده امروز نتیجه اعتماد مسوولان سینما در سال‌های ابتدایی انقلاب و دهه شصت بوده‌اند ضمن اینکه همه کارگردانان شناخته‌شده صاحب سبک امروز هم روزی جوان بودند با ایده‌های نو.

به گزارش روزنامه اعتماد، از همین‌رو تاکید بسیاری از سینماگران و کارشناسان بر اهمیت دادن به استعداد جوانان نشان از این مهم دارد که سینمای ایران امروز نیاز به تربیت فیلمساز برای آیندگان دارد و باید ویترین سینما دربرگیرنده سلایق مختلف مخاطبان باشد و قطعا دستیابی به این مهم زیر سایه تکرار حضور یک سری فیلمسازان خاص محقق نمی‌شود؛ اشتباه نشود منظور ممانعت از فعالیت یک سری فیلمسازان شاخص شناخته‌شده نیست چرا که فیلمسازان پیشکسوت فخر و مباهات سینمای ایران هستند و برای آنها که در سینمای ایران مو سپید کردند فیلم ساختن مثل نفس کشیدن است و فیلمسازی بخشی از زندگی آنها به شمار می‌رود و صرف یادآوری نام‌شان گرمابخش هر محفل هنری می‌تواند باشد. آنچه اهمیت دارد اینکه شریان‌های تزریق رانت باید قطع شود و انحصار یک عده سینماگران باید از بین برود چرا که حضور مستمر یک عده فیلسماز نتیجه‌ای جز خمودگی و کرختی در موضوعات و ساختار فیلم‌ها در پی ندارد درحالی‌که نسل جوان تازه‌نفس با اندیشه‌های جدید مثل هوای تازه برای سینما هستند. 

حالا اگر نیک بنگریم چهلمین جشنواره فیلم فجر به دبیری مسعود نقاش‌زاده تا حدودی بر این مسیر گام برداشته هرچند تغییر و تحولات مدام و نداشتن سیاست ثابت برای جشنواره‌ای با قدمت 40‌ساله بزرگ‌ترین عیب است و از انتقادات اساسی این رویداد به شمار می‌رود اما امسال تنوع حضور نسل جوان در این رویداد کاملا مشهود است فارغ از کیفیتی که فیلم‌ها دارند صرف حضور پرتعداد جوانان این رویداد پراهمیت جلوه می‌کند. از کجا معلوم که از میان همین نسل جوان حاضر در جشنواره، پدیده‌ای  به  سینمای  ایران  معرفی  نشود. 

بیست‌ودو   روایت  از  ویترین  فجر 

یکشنبه شبی که گذشت به نوعی شب جوانان فیلمساز بود؛ اواخر این شب هیات انتخاب چهلمین جشنواره فیلم فجر با ترکیبی از بهروز افخمی، اسماعیل بنی‌اردلان پوران درخشنده، حسین زندباف، مجید شاه‌حسینی، اسفندیار شهیدی، محمدحسین نیرومند بعد از بررسی‌ها و جلسات بیست و چند روزه از میان 74 فیلم واجد شرایط حضور در جشنواره، در نهایت 22 فیلم را برای نمایش در بخش سودای سیمرغ انتخاب کردند. در گزارش پیش رو به معرفی این فیلم‌ها و قصه‌هایی که سازندگان‌شان روایت می‌کنند، می‌پردازیم. 

«شهرک» یکی از فیلم‌های حاضر در بخش سودای سیمرغ جشنواره است، عنوان فیلمی به کارگردانی و نویسندگی علی حضرتی که تهیه‌کنندگی آن را علی سرتیپی بر عهده دارد. اگرچه این فیلم دومین ساخته کارگردان بعد از سازهای ناکوک به شمار می‌رود ولی علی حضرتی پیش از این در مقام تهیه‌کننده فیلم‌های «خداحافظی طولانی» به کارگردانی فرزاد موتمن، «نیمرخ‌ها» ساخته زنده‌یاد ایرج کریمی، «یک قناری، یک کلاغ» ساخته مرحوم اصغر عبدالهی و «اردک لی» به کارگردانی بهروز غریب‌پور را برعهده داشت. در فیلم «شهرک» ساعد سهیلی، مهتاب ثروتی، کاظم سیاحی، شاهرخ فروتنیان، همایون ارشادی، رویا جاویدنیا، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور، سید فرشاد هاشمی به ایفای نقش می‌پردازند. 

 بهروز شعیبی امسال در جشنواره فیلم فجر با فیلم «بدون قرار قبلی» حضور دارد و فرهاد توحیدی و مهدی تراب‌بیگی با نگاهی به یکی از داستان‌های مصطفی مستور فیلمنامه آن را نوشته‌اند. قصه این فیلم درباره بازگشت یک هنرمند به کشور است. پگاه آهنگرانی، مصطفی زمانی، صابر ابر و الهام کردا بازیگران اصلی این فیلم معرفی شده‌اند. 

 دومین فیلم حسین نمازی «شادروان» به تهیه‌کنندگی عباس نادران گویا روایتی شیرین از یک ملودرام اجتماعی در بستر خانواده‌ای حاشیه‌نشین است و سینا مهراد، گلاره عباسی، نازنین بیاتی، بهرنگ علوی با هنرمندی رویا تیموریان و با حضور رضا رویگری و بهرام ابراهیمی ترکیب بازیگران «شادروان» را تشکیل می‌دهند.

 «دسته دختران» به کارگردانی منیر قیدی و تهیه‌کنندگی محمدرضا منصوری با نگاهی آزاد و براساس روایت‌های واقعی از مقاومت 34 روزه خرمشهر در دفاع مقدس ساخته شده است. کارگردان فیلم ویلایی‌ها، در «دسته دختران» گویا راوی مقاومت و ایثار زنان در روزهای پرتلاطم ابتدایی جنگ است و بازیگرانی نظیر نیکی کریمی، پانته‌آ پناهی‌ها، فرشته حسینی، هدی زین‌العابدین، صدف عسگری، حسین سلیمانی، یاسین مسعودی و مهدی حسینی‌نیا در این فیلم بازی کرده‌اند.

 «نمور» به کارگردانی داوود بیدل و تهیه‌کنندگی سیدیاسر جعفری، ملودرامی اجتماعی است که نوشین معراجی فیلمنامه آن را نوشته و دومین فیلم این کارگردان به شمار می‌رود و در خلاصه داستان این فیلم آمده تالاب رو از زندگی من نقاشی کردند لجن‌زار و نمور. محمدرضا علیمردانی، سیمرا حسن‌پور، نسیم ادبی، پریسا شاهولیان، محمدرضا عباسی، سیدبنیامین شهید‌زاده بازیگران این فیلم سینمایی به شمار می‌روند. 

 فیلم «برف آخر» را امیرحسین عسگری کارگردانی کرده و تهیه‌کنندگی آن با حسن مصطفوی بوده، فیلمی که احسان علیخانی به عنوان مشاور پروژه با آن همکاری کرده و امین حیایی، لادن مستوفی و مجید صالحی از بازیگران آن به شمار می‌روند. مراحل فیلمبرداری این فیلم در زمستان سال گذشته در شمال کشور در کیاسر انجام شد و بعد از پشت سر گذاشتن نزدیک به سه ماه اسفند ماه به پایان رسید. «برف آخر» دومین تجربه تهیه‌کنندگی و کارگردانی سازندگان است. امیرحسین عسگری پیش از این فیلم بدون مرز را کارگردانی کرده بود و حسن مصطفوی هم فیلم دربست را به کارگردانی علی خامه‌پرست‌فرد تهیه کرده بود. داستان فیلم درباره روزمرّگی‌های یک دامپزشک است.

 دومین ساخته حسین دارابی پس از فیلم سینمایی «مصلحت» هم در جشنواره امسال حضور دارد. به نوشته ایسنا این فیلم سینمایی به تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه است که گفته می‌شود مضمونی اجتماعی دارد و مریلا زارعی و بهروز شعیبی بازیگران آن معرفی شده‌اند.

 وقتی صحبت از علاقه سینماگران به جشنواره فجر می‌شود محمدحسین مهدویان مثال خوبی بر این مدعاست. این فیلمساز به پیوست در چند دوره اخیر جشنواره حضور دارد و گویا حالا حالا‌ها هم دست‌بردار نیست. اگر اشتباه نکنیم این میزان از تداوم و حضور یکجور رکورد برای سینمای ایران به شمار می‌رود. او در حالی که «شیشلیک» را هنوز اکران نکرده با «مرد بازنده» به این رویداد آمده است. این فیلم به تهیه‌کنندگی امیر بنان و کامران حجازی ساخته شده و جواد عزتی از بازیگران آن معرفی شده است. گفته می‌شود جدیدترین ساخته مهدویان، یک فیلم اکشن است.

 ایسنا در توضیح فیلم جدید مسعود کیمیایی آورده «خائن‌کشی» فیلمبرداری‌اش همزمان با روز ملی شدن صنعت نفت با ضبط صحنه‌های مربوط به مصدق و روزهای پس از ملی شدن صنعت نفت به پایان رسید، این فیلم با بازی امیر آقایی، سارا بهرامی، پانته‌آ بهرام، پولاد کیمیایی، اندیشه فولادوند، حمیدرضا آذرنگ، سام درخشانی، الهام حمیدی، نرگس محمدی، فرهاد آییش، رضا یزدانی  و  مهران  مدیری ساخته  شده  است.

 «بی‌رویا» به کارگردانی آرین وزیردفتری با بازی صابر ابر، طناز طباطبایی و شادی‌ کرم‌رودی ساخته و به عنوان درامی اجتماعی که به هنجارهای موجود در جامعه اشاره دارد، معرفی شده است که تهیه‌کنندگی آن را هومن سیدی و سعید سعدی بر عهده دارند. 

 یکی از فیلمسازان شناخته‌شده جشنواره فیلم فجر امسال سیدرضا میرکریمی است که عنوان فیلمش «نگهبان شب» است و جمعی متشکل از محسن کیایی، تورج الوند، لاله مرزبان، علی‌اکبر اصانلو، صفورا خوش‌طینت، فهیمه هرمزی، زهرا اسلامی، پرهام غلاملو، محمدصادق ملک، علی غابشی، مهراد اکبرآبادی، ایمان سلگی، نوید بانی با حضور افتخاری ویشکا آسایش و کیومرث پوراحمد بازیگران «نگهبان شب» را تشکیل می‌دهند. این فیلم به نویسندگی مشترک رضا میرکریمی و محمد داوودی و کارگردانی و تهیه‌کنندگی رضا میرکریمی ساخته شده  است.

 «۲۸۸۸» عنوان فیلمی به کارگردانی کیوان علی‌محمدی و علی‌اکبر حیدری ساخته شده؛ دو فیلمسازی که فیلم «سینما شهر قصه» را هنوز اکران نکرده‌اند. این دو کارگردان در این فیلم به گوشه‌ای از هشت سال جنگ ایران و عراق می‌پردازند. نام قبلی این فیلم سوباشی است.

 فیلم «بیرو» به کارگردان مرتضی‌علی عباس‌میرزایی و تهیه‌کنندگی مجید برزگر به زندگی علیرضا بیرانوند بازیکن فوتبال ایران می‌پردازد و قصه از دوران بچگی تا به امروز او را در برمی‌گیرد و شخصیت‌های مختلفی در آن بازی کرده‌اند و بخشی از خانواده بیرانوند هم در آن حضور دارند. «بیرو» سومین فیلم کارنامه  عباس میرزایی  به شمار  می‌رود.

 فیلم «دِرب» روایتگر مامور اداره برقی است که قرار است برق خانه‌ای تک و دورافتاده را وصل کند. «درب» که در گویش لری به معنای زمین سفت است به نویسندگی و کارگردانی هادی محقق و تهیه‌کنندگی سیدرضا محقق ساخته شده و فیلمبرداری آن در استان کهگیلویه‌وبویراحمد و در روستاهای اطراف شهر سوق انجام شده و از بازیگران آن می‌توان به هادی محقق، محمد اقبالی، عبدالله نوری، امیرعباس اسکندری، حمدالله عزیزی، ماهتاب عزیزی، طلوع خان‌جهانبازی، امیرمهدی نوری، یاور تخشا، عیسی خیبرمنش، محمد علوی، گلی جان‌فتحی، روح‌الله برزگر، مهدی بهشتی‌پور، مریم بهشتی‌پور، حسین اسکندری و محمد  واصلی اشاره کرد.

 در خلاصه داستان فیلم «بی‌مادر» آمده: «انسان چیزی به دست نمی‌آورد، مگر چیزهایی از دست بدهد...». امیر آقایی، میترا حجار، پژمان جمشیدی، پردیس پورعابدینی، علی اوجی، سارا محمدی، بیتا عزیزاوغلو، شیرین ضابطیان و فاطمه میرزایی ترکیب کامل بازیگران این فیلم را تشکیل می‌دهند. این فیلم سینمایی که روایتگر داستانی با مضمون اجتماعی است کارگردان آن سیدمرتضی فاطمی  و تهیه‌کننده آن  محمدرضا مصباح است.

 در فیلم سینمایی «ضد» به کارگردانی امیرعباس ربیعی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی بازی کرده‌اند. این فیلم درامی سیاسی است که در بستر یکی از حوادث مهم و ملتهب ابتدای انقلاب اسلامی روایت می‌شود.

 فرزند ابراهیم حاتمی‌کیا، یوسف حاتمی‌کیا امسال در جشنواره فیلم فجر با فیلم «شب طلایی» حضور دارد. حسن معجونی، یکتا ناصر، مریم سعادت، مسعود کرامتی، سوگل خلیق و بهناز جعفری بازیگران اصلی این فیلم با نام قبلی «شمش طلا» هستند که به نوشته مهر این فیلم داستانی مرتبط با شرایط اقتصادی این  سال‌های کشور  را  روایت  می‌کند. 

 گویا «علفزار» فیلمی اجتماعی و دادگاهی درباره یکی از پرونده‌های قضایی چند سال اخیر است و همه داستان آن در یک دادگاه می‌گذرد. در خلاصه داستان «علفزار» آمده است: بعضی رازها بهتره فاش بشن، برخی هرگز...  باید دفن بشن یه جایی دور از دسترس، برای همیشه. این فیلم به کارگردانی کاظم دانشی و تهیه‌کنندگی بهرام رادان ساخته شده و بازیگرانی نظیر پژمان جمشیدی، سارا بهرامی، ستاره پسیانی، ترلان پروانه، مائده طهماسبی با هنرمندی فرخ نعمتی، مهران امام‌بخش و سیروس همتی در آن حضور دارند.

 «لایه‌های دروغ» به عنوان محصول مشترک ایران و فنلاند ساخته شده و کارگردانی آن برعهده رامین سهراب و تهیه آن را محسن صرافی، رامین سهراب بر عهده دارند و رامین سهراب، نادر فلاح، آرمان درویش، کامران تفتی، ارسلان قاسمی، ونوس کانلی، مجید سعیدی، میلاد میرزایی، روشنک گرامی و آنتی رینی ازجمله  بازیگران «لایه‌های دروغ»  هستند.

 «ماهان» به کارگردانی حمید شاه‌حاتمی و تهیه‌کنندگی علی شاه‌حاتمی روایت زندگی یک بازیگر تئاتر است که پس از مدت‌ها می‌تواند نقش اصلی یک نمایش را روی صحنه ایفا کند اما بیماری سرطان مسیر زندگی او را دستخوش تغییرات جدی می‌کند. همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان به عنوان بازیگران اصلی «ماهان» هستند.

 اولین ساخته امید شمس با عنوان «ملاقات خصوصی» به تهیه‌کنندگی امیر بنان با بازی پریناز ایزدیار و هوتن شکیبا آماده حضور در جشنواره شده است. فیلمنامه «ملاقات خصوصی» که به صورت مشترک توسط امید شمس و علی سرآهنگ نوشته شده، روایتگر داستانی عاشقانه است. همچنین بهمن ارک کارگردان فیلم «پوست» به عنوان مشاور کارگردان در این پروژه سینمایی حضور دارد و علی مجیدی سرمایه‌گذار فیلم است.

 حضور «موقعیت مهدی (باکری)» هادی حجازی‌فر یکی از علامت‌سوال‌های جدی جشنواره فیلم فجر امسال است چرا که کارگردان آن مدت‌هاست مشغول ساخت سریالی درباره این شهید است و حالا می‌بینیم نسخه‌ای از آن به جشنواره فجر رسیده است. تهیه‌کننده «موقعیت مهدی (باکری)» را حبیب‌الله والی‌نژاد بر عهده دارد. «موقعیت مهدی (باکری)» به رشادت‌های لشکر 31 عاشورا می‌پردازد و ضمن نمایش فرازهایی از مجاهدت‌های خاموش برخی از دلاوران این لشکر در عملیات‌های خیبر و بدر و نمایش رشادت‌های «حمید باکری»، زندگی و شهادت «مهدی باکری» را محور داستان خود قرار داده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها