رضا تیموری، فیلمبردار سینمای مستند، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

شخصیت ارد عطارپور مهم‌تر از فیلم‌هایش است/ مردی که از تاریخ حذف نمی‌شود

فیلمبردار «بانو قدس ایران» با اشاره به عیار بالای ارد عطارپور در حوزه سینمای مستند تاکید کرد، شخصیت عطارپور از تاریخ سینما حذف‌شدنی نیست.

شخصیت ارد عطارپور مهم‌تر از فیلم‌هایش است/ مردی که از تاریخ حذف نمی‌شود
کد خبر: 525912
|
۱۴۰۰/۰۹/۱۷ ۱۲:۴۵:۰۰

اعتمادآنلاین| رضا تیموری، فیلمبردار، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین، به مناسبت بزرگداشت ارد عطارپور، در پانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» درباره این فیلمساز گفت: یکی از شانس‌های بزرگ من در زندگی این است که وقتی وارد کار تصویربرداری در حوزه مستند شدم، با ارد عطارپور به عنوان تهیه‌کننده مجموعه مستند «20 شب» همکاری کردم.

تیموری

رضا تیموری


او درباره ارد عطارپور در جایگاه تهیه‌کننده توضیح داد: ارد عطارپور با چیزی که در ذهن من به عنوان تهیه‌کننده نقش بسته، بسیار متفاوت بود، اصولاً تهیه‌کننده‌ها در سینمای ما فقط پول می‌گیرند، دستمزد خود را برمی‌دارند و کار را به دیگری می‌سپارند، اما عطارپور در مقام تهیه‌کننده کاملاً بر کار نظارت داشت، همه‌ چیز را با من به عنوان تصویربردار چک می‌کرد و در جریان همه‌ چیز بود، تحقیقات را می‌خواند، پیشنهاد می‌داد و حتی برای فیلمبرداری ایده‌هایی داشت، این مسائل باعث شد من متوجه معنای واقعی تهیه‌کننده شوم، پس از آن هم با تهیه‌کننده‌های بسیاری همکاری کردم که نه سواد کافی و نه احاطه‌ای بر کار داشتند.


فیلمبردار «غرقاب» درباره ارد عطارپور در مقام گارگردان گفت: در پروژه‌های مختلفی با ارد عطارپور به عنوان کارگردان اثر همکاری داشتم، او شخصیتی آرام دارد و تحقیقاتش بسیار طول می‌کشد. آرامش و احاطه‌ عطارپور به عنوان کارگردان همیشه برای من جذابیت دارد.

این فیلمبردار ادامه داد: عطارپور برای فیلمسازان ما مشاور خوبی ا‌ست، لازم است چند روزی با او در سفر باشید، از تلفن‌هایی که به او می‌شود متوجه می‌شوید که مشغول مشاوره دادن به کارگردان‌های مختلف است. اگر توجه داشته باشید، بقیه فیلمسازان برجسته ما سعی می‌کنند خود را در فیلم‌های دیگر کپی کنند اما ارد عطارپور این‌گونه نیست؛ اگر فیلمسازی بخواهد فیلمی بسازد، تلاش نمی‌کند آن فیلم را به فیلم‌های خود شبیه یا خود را کپی کند، بلکه خود را در قالب آن ژانر قرار می‌دهد و در همان قالب شروع به راهنمایی فیلمساز می‌کند.

تیموری درباره ویژگی‌های دوستی با عطارپور گفت: ارد عطارپور بدون توجه به اینکه کسی از او کوچک‌تر یا بزرگ‌تر است، از دور هوای همه را دارد و حواسش به همه است. وقتی با او صحبت یا درد دل می‌کنید، بخش عظیمی از دغدغه‌هایش مشکلات فیلمسازان دیگر است و این نگرانی بخشی از خصوصیات او شده است.

فیلمبردار مستند «دماغ به سبک ایرانی» درباره جایگاه ارد عطارپور توضیح داد: در سینمای ما اغلب افراد در جایگاه خود قرار نگرفته‌اند. عطارپور می‌توانست جایگاهی بالاتر از آنچه امروز دارد داشته باشد. او می‌توانست فیلم‌های بیشتری تولید کند که به دلیل نبود بودجه یا مسائل دیگر از ساخت آنها صرف نظر کرد که این مایه حسرت است.

او در پایان گفت: ارد عطارپور فیلم‌های بسیار مهم و خوبی مثل «پرنیان»، «خلیج‌فارس» و... دارد که نمی‌توانیم آنها را از تاریخ مستند ایران حذف‌ کنیم، اما شخصیت او مهم‌تر از فیلم‌هایش است چراکه می‌توانست آثار بسیاری بسازد و طرح‌های مهمی دارد که متاسفانه هنوز ساخته نشده‌اند.

پانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدی‌مقدم از فردا پنجشنبه 18 آذرماه تا 25 آذرماه برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها