جمال رحمتی عنوان کرد:

درمبخش یکی از 10 کاریکاتوریست برتر دنیا/هنرمندی که کار ضعیف نداشت

جمال رحمتی با بیان اینکه کامبیز درمبخش جزء 10 کاریکاتوریست برتر جهان است، تأکید کرد یکی از شاخص‌ترین خصوصیت‌های او این بود که کار ضعیف نداشت و سطحی از کار را همیشه حفظ می‌کرد.

درمبخش یکی از 10 کاریکاتوریست برتر دنیا/هنرمندی که کار ضعیف نداشت
کد خبر: 521603
|
۱۴۰۰/۰۸/۱۷ ۱۳:۴۲:۲۶

اعتمادآنلاین| جمال رحمتی هنرمند طراح و کاریکاتوریست در برنامه «در انتهای الوند» که صبح دوشنبه از شبکه دوم سیما پخش شد، درباره کامبیز درمبخش گفت: کامبیز درمبخش در حوزه کارتون فعالیت می‌کرد؛ طراحی «کارتون» موضوعی است و درمبخش از 14 سالگی در این حوزه وارد شده و نزد جعفر تجارتچی کار خود را آغاز کرد. کار او در این سن به حدی رونق می‌گیرد که مجله توفیق از او برای همکاری دعوت می‌کند و توفیق در آن زمان جز مطرح ترین نشریات بوده است.

به گزارش مهر، وی افزود: این رونق موجب می‌شود درمبخش در نوجوانی کسب درآمد خوب می‌کند تا جایی که خودش می‌گفت از خانواده او به مسئولان نشریه اعلام کرده بودند به او حقوق ندهید چراکه حقوقش را تنقلات می‌خرد!

رحمتی تاکید کرد: درمبخش قبل انقلاب به آلمان مهاجرت کرد و خودش می‌گفت تنها با یک فرش به آلمان رفت. وقتی او می بیند که به ازای کاریکاتور به او پول می‌دهند شروع به کار می‌کند و با نشریات معتبر از جمله نیویورک تایمز و اشپیگل کار می‌کند و او در رده بندی جهانی، جز 10 کارتونیست و کاریکاتوریست برتر دنیا بود و شایستگی این لقب را داشت. اغراق نیست که می‌گوئیم درمبخش جز بهترین کاریکاتوریست‌های دنیا است، چراکه کامبیز درمبخش یکی از بهترین‌های دنیا بود. امروز در فرانسه و آمریکا و ایتالیا و در موزه هنرهای معاصر آثار درمبخش وجود دارد.

وی یادآور شد: یکی از شاخص‌ترین خصوصیت‌های درمبخش این بود که کار ضعیف نداشت و سطحی از کار را همیشه حفظ می‌کرد. من خودم گاهی سرم را پایین می‌گیرم زیرا در مطبوعات گاه با زمان کم باید کاری را انجام دهیم اما درمبخش فاصله خود را با رسانه‌ها به دقت حفظ می‌کرد.

این هنرمند در ادامه با تاکید بر تسلطی که کامبیز درمبخش در کارش داشت، گفت: در دوره‌ای از کار و به ویژه این اواخر، کامبیز از رنگ استفاده نمی‌کرد و اکثر کارهای او بدون رنگ است اما در دوره‌ای نیز آثارش رنگی بود و بر آن تسلط داشت. این قوت یک طراح است که عناصر جذابیت کار را می‌گیرد و با این حال اثر جذاب خلق می‌کند. شکلک ثابت آثار درمبخش اسم ندارد. ناجی العلی کاریکاتوریست فلسطینی تحت تأثیر مرحوم محرابی (مجله فیلم) که سال گذشته فوت گرد قرار می‌گیرد و کاراکتر حنظله را طراحی می‌کند. محرابی خود یک کارتونیست و کاریکاتوریست بود. هر طراح استایل خاص خود را در قاعده دفرماسیون خود دارد و کاراکتر هر طراح سبک دارد.

وی در ادامه توضیح داد: «استمرار» رمز موفقیت در این عرصه است؛ جوانان باید سماجت و پایداری داشته باشند. به یاد دارم کامبیز درمبخش یک روز من را به خانه‌اش دعوت کرد و به قدری اثر از او دیدم که کم آوردم. او حتی زمانی که با شما صحبت می‌کرد در حال کار کردن بود و دنیا تسلیم آدم سمج می‌شود و در این صورت در هر زمینه‌ای موفق خواهید بود.

رحمتی با اشاره به خاطره‌ای از درمبخش یادآور شد: زمانی که کامبیز درمبخش به ایران برگشت در مجله «گل آقا» کار می‌کرد و حقوق آخر ماه او 100 هزار تومان بود. خانم وی آلمانی است و با او تماس می‌گیرد که جیپ قرمزی را که دوست داری برائت می‌خرم. او در آن زمان در منزل برادرش اقامت داشت که کمی سردش بوده و می‌رود که پتو بخرد و 70 هزار

تومان برای خرید پتو هزینه می‌کند و با همسرش تماس می‌گیرد که خرید جیپ کنسل است.

وی در پایان با اشاره به صمیمیت کامبیز درمبخش عنوان کرد: بسیاری افراد عکس‌هایشان با کامبیز درمبخش را در فضای

مجازی منتشر کردند و او تقریباً با همه عکس دارد، چراکه با همه صمیمی بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها