کد خبر: 511199
|
۱۴۰۰/۰۵/۳۱ ۰۹:۵۳:۰۰
| |

محمد هاشمی، مدرس دانشگاه:

برای جذب مخاطب به سینمای مستند برنامه‌ریزی نشده است

یک مدرس دانشگاه و پژوهشگر تاکید کرد اکران آنلاین در صورتی به موفقیت می‌رسد که نسخه رایگان فیلم‌ها در دسترس قرار نگیرد.

برای جذب مخاطب به سینمای مستند برنامه‌ریزی نشده است
کد خبر: 511199
|
۱۴۰۰/۰۵/۳۱ ۰۹:۵۳:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد هاشمی، مدرس دانشگاه گفت: اکران آنلاین در نگاه کلی، اقدام درست و سنجیده‌ای است. حتی اگر به شرایط عادی زندگی بازگردیم و اکران حضوری آغاز شود، باز هم اکران آنلاین اتفاق درستی است. این روزها شرایط جامعه با گذشته فرق دارد. زندگی‌ها پر از مشغله و گرفتاری است. به همین دلیل شاید سینما رفتن کمی سخت شود و افراد زمان و فراغتی برای فیلم دیدن در سینما نداشته باشند.


به گزارش اعتمادآنلاین ، این منتقد ادامه داد: اکران آنلاین کمک می‌کند تا افرادی که نمی توانند به سینما بروند یا کمتر این فرصت را دارند، در خانه فیلم ببینند. درباره سینمای مستند به طور خاص، اکران آنلاین امتیازهای بیشتری دارد. سینمای مستند همواره از فقر امکان نمایشی رنج برده و نمایش منظم و سامان دهی شده در این زمینه وجود نداشته است.


این پژوهشگر و مدرس سینما افزود: سینمای مستند، تماشاگر خاصی دارد و به همین دلیل سینمادارها و حوزه پخش و توزیع سینمای داستانی، برای آن برنامه‌ریزی جدی نداشته و نظم و قانون‌مندی در حوزه نمایش فیلم مستند وجود ندارد.


هاشمی ادامه داد: اکران آنلاین کمک می‌کند تا آثار مستند در اختیار علاقه مندان این حوزه قرار بگیرد و دسترسی آنها به این فیلم ها ساده‌تر شود.


محمد هاشمی در بخش دیگری از سخنانش گفت: علاقه‌مندی به سینما، نیاز به زیرساخت فرهنگی و سیاست گذاری مناسب دارد. سیاست گذاران ما بیش از این که به فکر خوراک فرهنگی و هنری مناسب برای اقشار و گروهها باشند، یا اقشار مختلف را به سینما و تئاتر جذب کنند، بیشتر در حوزه سیاست گذاری کلان کار می کنند. سینمای مستند دراین جریان مظلومتر واقع شده است. یعنی دغدغه و سیاستی وجود ندارد که سینمای مستند به مخاطب شناسانده شود و برای آن تماشاگر جذب شود.


وی ادامه داد:زمانی که این بسترسازی فرهنگی وجود ندارد ومردم با سینمای مستند بیگانه هستند، نمی توان انتظار داشت نمایش آنلاین فیلم ها، مردم را با این سینما آشنا کند یا گروهی را به تماشاگران سینمای مستند اضافه کند. اغلب مردم از سینمای مستند فقط مستندهای حیات وحش و راز بقا را می‌شناسند و تصویر درستی از انواع مستند ندارند. برای این که قشر و گروه جدیدی به مخاطبان سینمای مستند بپیوندند نیاز به فرهنگ سازی و بستر سازی است.


هاشمی در پایان گفت: اکران آنلاین در صورتی موثر است که شرایط حرفه‌ای بر آن حاکم باشد. اگرقرار است تماشای فیلم‌ها رایگان باشد، یا مثل سینمای داستانی بعد از نمایش آنلاین، فیلم‌ها به سرعت قاچاق شده و رایگان قابل تماشا باشند، این حرکت شکست خورده است. پس متولیان «اکران حقیقت» باید در حفظ و حراست آثار جدی باشند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها