کد خبر: 504035
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۱ ۱۵:۱۵:۰۰
| |

یک کتاب دیگر مؤسسه راهبردهای بازنشستگی صبا منتشر کرد؛

تحلیل تعارض‌های بین‌سازمانی صندوق بازنشستگی کشوری

صندوق بازنشستگی کشوری یکی از صندوق‌های اصلی نظام بیم اجتماعی در ایران است که با ذی‌نفعان سازمانی و غیرسازمانی گوناگون ارتباط دارد.

تحلیل تعارض‌های بین‌سازمانی صندوق بازنشستگی کشوری
کد خبر: 504035
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۱ ۱۵:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| صندوق بازنشستگی کشوری یکی از صندوق‌های اصلی نظام بیم اجتماعی در ایران است که با ذی‌نفعان سازمانی و غیرسازمانی گوناگون ارتباط دارد.

به گزارش اعتمادآنلاین، پهنه مأموریت‌های این صندوق و چالش‌های آن، به‌ویژه طی دو دهه اخیر و گســتره و شدت مسائل اقتصادی و اجتماعی مبتلابه ذی‌نفعان اصلی صندوق، یعنی بازنشستگان موجب شد تا طی سال‌های اخیر صندوق با تعارض‌های متنوعی در ارتباط با ذی‌نفعان مواجه شــود.

در این پژوهش، براساس شیوه‌های مرسوم مبتنی بر گفت‌وگوهای کارشناسی و بررسی مستندات پژوهشی و ســازمانی و رسانه‌ای، چهار تعارض اصلی حول برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی صندوق شــامل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دیوان عدالت اداری و مجلس شــورای اسلامی شناسایی شدند.

یکی از مهم‌ترین علل تعارض با وزارت علوم و دیوان عدالت اداری، قوانین بالادســتی و گاهی تفسیر غالب از قوانینی است که از سوی دولت تنظیم و تصویب شده است. همین امر در بسیاری از مسائل فیمابین، امکان حقوقی و قانونی مؤثری را در اختیار دستگاه‌های طرف تعارض قرار داده است.

جایگاه و نقش قانونی نهادهایی مانند مجلس و دیوان عدالت اداری نیز به تعارض‌های ســاختاری و ارتباطی جدی با صندوق بازنشستگی انجامیده است.

همچنین استانداردهای دوگانه‌ای که گاه در خود صندوق با مجلس شورای اسلامی یا سایر سازمان‌های طرف تعارض وجود دارد، پیچیدگی تعارض‌ها را بیشتر می‌کند. تحلیل تعارض‌های بین‌سازمانی صندوق بازنشستگی کشوری به کمک ترسیم نقشه تعارض می‌توان موقعیت واقعی صندوق بازنشستگی در میدان تعارض را آشکارتر کرد.

همچنین نگاه یکسویه و به سود خود به طرفین تعارض شکل نمی‌گیرد و راهبرد واقع‌بینانه‌تری برای مواجهه با تعارض طراحی می‌شود.

مجری این طرح پژوهشی، رضا امیدی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بوده و بنیامین نعیمائی، علی فهیمی، فروغ‌السادات مبلغ و سیدعلی فاطمی‌نویس، جزء گروه همکاران وی بودند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها