کد خبر: 479637
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۵ ۰۸:۱۳:۱۷
| |

محمد هاشمی:

مستندسازی درباره کرونا جسارت می‌خواهد

یک مدرس دانشگاه و پژوهشگر معتقد است روایت آنچه کرونا به زندگی فردی و اجتماعی ما تحمیل کرده، نیازمند فیلمسازان جسور است.

مستندسازی درباره کرونا جسارت می‌خواهد
کد خبر: 479637
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۵ ۰۸:۱۳:۱۷

اعتمادآنلاین| محمد هاشمی مدرس دانشگاه، منتقد و پژوهشگر درباره شرایط این روزها گفت: تمام مشاغل و به دنبال آن حرفه‌هایی که به سینما مربوط هستند در دوران کرونا تحت تاثیر قرار گرفتند.

به گزارش اعتمادآنلاین، در این دوران کارگردان‌های مستقل بیش از سایر همکارانشان، متحمل درددسرهای دوره کرونا شدند. در مستندسازی همیشه لازم نیست گروه فیلمبرداری به لوکیشن بروند، گاهی نیروی انسانی کمتری نسبت به سینمای داستانی نیاز است و در نتیجه شاید آسیب کمتری ببینند.

مستندهایی که تهیه‌کننده دولتی دارند کمتر از نظر مالی متضرر می‌شوند. اما به طور کلی شیوع بیماری کرونا هرچند نه به اندازه سینمای داستانی، اما بر روند تولید مستند بخصوص مستندهای اجتماعی تاثیرمنفی داشته است.

وی ادامه داد: در دنیا وقتی به نقطه عطفی از نظر اجتماعی و سیاسی و ... می‌رسند برنامه‌ریزی‌های فرهنگی وجود دارد و در مورد آن رویداد فیلم و آثاری هنری تولید می‌شود اما در کشور ما کمتر این اتفاق رخ داده است.

معمولا برنامه‌ریزی خاصی وجود ندارد که آثاری تولید شوند تا بدانیم در حوزه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، فیلمسازی (داستانی و مستند) و غیره در دوران کرونا چقدر تاثیر پذیرفته‌ایم. باید این موضوع را نیز در نظر بگیریم که تولید آثار هنری و فرهنگی در این دوران بخاطر رعایت محدودیت‌های بهداشتی سخت است.

کمااینکه برخی از دوستان مستندساز حین تولید آثارشان متاسفانه به این بیماری دچار شده‌اند. به همین دلیل هنوز کار چندانی در این زمینه رخ نداده و امیدوارم پس از انجام واکسیناسیون عمومی شاهد تولید آثار سینمایی با محورو موضوع کرونا باشیم.


این پژوهشگر گفت: یکی از سوژه‌های خوب برای فیلمسازی مستند با محورکرونا می‌تواند این باشد که چرا مردم ما با وجود اطلاع‌رسانی‌های فراوان رسانه‌ها و درخواست‌ مکرر کادر درمان مبنی بر عدم حضور در دورهمی‌ها و نرفتن به سفر و ... باز هم این موارد را رعایت نمی‌کنند؟ می‌توان از منظرهای مختلف به ماجرای واکسیناسیون و حواشی‌اش در ایران پرداخت. ما نیازمند مستندسازان جسوری هستیم که به این موضوع‌ها بپردازند.

این منتقد سینما در بخش دیگری از سخنانش گفت: یکی دیگر از موضوعاتی که مستندسازان می‌توانند به آن بپردازند وضعیت کادر درمان در دوران کروناست. عزیزانی که شب و روز را در مراکز درمانی و کنار بیماران می‌گذرانند و حتما صحبت‌های بسیار جذابی خواهند داشت.

می‌توان در مورد افرادی از کادر درمان که در این مدت از دست دادیم فیلم تهیه کرد و با افراد خانواده آنها و افرادی که اعضای خانواده‌شان را که جزو کادر درمان بودند، مدتها ندید‌ه‌اند و شرایط عجیبی را پشت سر گذاشته یا هنوز با آن دست به گریبان هستند صحبت کرد.

هاشمی با اشاره به نقش موثر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در تولید چنین آثاری گفت: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بهترین نهاد برای به وجود آوردن شرایط فیلمسازی در مورد کروناست.

این مرکز می‌تواند با مشخص کردن بودجه‌، سیاستگزاری‌های هدفمند و حمایت از هنرمندانی که تمایل به ساخت فیلم‌های مستند در این زمینه دارند در نهایت به تولید آثار باارزش در مورد کرونا و دوران عجیبی که در آن بسر می‌بریم برسد. مرکز از معدود نهادهایی بوده که از زمستان 98 و در پی شیوع کرونا برای این موضوع برنامه‌ریزی کرده است.

این مدرس دانشگاه در پایان گفت: در دوران کرونا ما عزیزان هنرمند بسیاری مانند استاد خسرو سینایی یا استاد اکبر عالمی را از دست دادیم. همین موضوع می‌تواند دستمایه ساخت فیلم باشد. اگر کرونا آنها را از ما نگرفته بود، می‌توانستند سال‌ها آثار درخشان تولید کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها