کد خبر: 466201
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۲ ۱۴:۲۲:۵۴
| |

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

نمایشگاه مجازی کتاب فرصتی جدی برای اقتصاد حوزه نشر بود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه جایزه کتاب سال، با اشاره به رویداد مهمی چون نمایشگاه مجازی کتاب گفت: این نمایشگاه فرصت جدی‌تری برای اقتصاد حوزه نشر، اندیشه و فرهنگ مکتوب فراهم کرد.

نمایشگاه مجازی کتاب فرصتی جدی برای اقتصاد حوزه نشر بود
کد خبر: 466201
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۲ ۱۴:۲۲:۵۴

اعتمادآنلاین| سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در آیین پایانی سی و هشتمین جایزه کتاب سال و جایزه جهانی کتاب که صبح امروز در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، با ارایه گزارشی از نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: در این رویداد فرهنگی 100 هزار عنوان کتاب داخلی عرضه شد.

حدود یک و نیم میلیارد تومان کتاب فروش رفت. 854 هزار مرسوله پستی به سراسر کشور ارسال شد. هم اکنون 97 درصد این مرسوله‌ها به سراسر کشور ارسال شدند.

وی افزود: در حاشیه برگزاری این رویداد تسهیلاتی از جمله ارسال رایگان کتاب و 50 درصد تخفیف اینترنتی و یارانه کتاب با تخفیف کامل به مخاطبان و تخفیف 25 تا 100 درصدی هزینه پست کتاب به ناشران ارائه شد.

صالحی با اشاره به تاکید دکتر روحانی، برشکل گیری دولت الکترونیک، اظهار داشت: این موضوع درعین حال که می‌تواند آسیب‌هایی داشته باشد، در نمایشگاه مجازی کتاب تهران ویژگی‌های مثبت آن مشهود بود و دولت الکترونیک، در حوزه فرهنگ هم مانند اقتصاد تاثیر گذاشت.


وی با بیان این که نمایشگاه فیزیکی کتاب ساحت خاص خود را داشت، ادامه داد: در نمایشگاه مجازی کتاب تهران امکان تهیه کتاب به صورت 24 ساعته وجود داشت و آمارها می‌گویند که حدود 30 درصد کتاب‌ها، از ساعت 9 شب تا 6 صبح سفارش داده شده است.


وزیر فرهنگ افزود: در نمایشگاه فیزیکی ما همیشه مشکل فضا داشتیم و در آخرین نمایشگاه حدود 800 ناشر حضور یافتند اما در نمایشگاه مجازی کتاب تهران این میزان تقریبا 2 برابر شد و هزار و 700 ناشر در نمایشگاه شرکت کردند.


وی کم شدن هزینه های برگزاری نمایشگاه را از دیگر ویژگی های نمایشگاه مجازی کتاب برشمرد و افزود: کاهش هزینه‌های بالاسری مسئله دیگری بود که در نمایشگاه مجازی کتاب تهران رخ داد و شاهد کاهش حدود 5 تا 7 درصدی هزینه‌های بالاسری برگزاری نمایشگاه بودیم، بیشتر این کاهش هزینه‌ در بخش زیرساخت‌ها دیده می‌شود.


صالحی با اشاره به ارسال بیش از 18 هزار مرسوله پستی به روستاهای کشور، گفت: در تمام این سال‌ها، بخش بزرگی از کشور عملا نمی‌توانستند در نمایشگاه مجازی کتاب تهران حضور داشته باشند اما نمایشگاه مجازی کتاب این قاعده را تغییر داد.


وزیر فرهنگ ادامه داد: یکی از ناشران به من اعلام کرد 60 درصد مراجعانش در نمایشگاه مجازی کتاب تهران در استان‌ها و 40 درصد خارج از مراکز استان‌ سکونت داشتند. در نمایشگاه فیزیکی 10 تا 12 درصد مراجعانش خانم‌ها بودند و این میزان در نمایشگاه مجازی کتاب تهران به 35 درصد افزایش یافت.


صالحی با اشاره به جنبه فروشگاهی نمایشگاه مجازی کتاب، اضافه کرد: اولین نمایشگاه مجازی کتاب را با ویژگی فروشگاهی برگزار کردیم، البته نواقصی در این مسئله دیده می‌شد اما فرصت جدی تری برای اقتصاد حوزه نشر، اندیشه و فرهنگ مکتوب فراهم کرد.


در مراسم اختتامیه جایزه کتاب سال، حسن روحانی رئیس جمهوری، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایوب دهقانکار مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران حضور داشتند و برگزیدگان جوایز خود را از دست رییس جمهوری دریافت کردند.

جایزه کتاب سال در یک نگاه

کتاب سال جمهوری اسلامی ایران عنوان یک جایزه نیمه‌دولتی ایرانی است که هر ساله در بهمن ماه توسط خانه کتاب ایران و طی روزهای برگزاری آئین‌های بزرگداشت انقلاب سال 1357 در این کشور (دهه فجر)، با تأیید نهایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به نویسندگان برگزیده و شایسته تقدیر در بخش‌های کلیات، فلسفه و روانشناسی، دین، علوم اجتماعی، زبان، علوم کاربردی، هنر، ادبیات و تاریخ و جغرافیا اعطا می‌شود.

سی و هشتمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با هدف حمایت و تشویق مؤلفان، مترجمان، مصححان و ناشران سراسر کشور و ارتقای فرهنگ جامعه اسلامی ایران، حفظ استقلال و هویت فرهنگی در برگزار شد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها