کد خبر: 462546
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۴ ۱۱:۵۰:۲۲
| |

با تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا؛

گردشگران خارجی با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به ایران می‌آیند

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی گفت: با تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا گردشگران خارجی به‌زودی به صورت محدود، کنترل شده و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به ایران می‌آیند.

گردشگران خارجی با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به ایران می‌آیند
کد خبر: 462546
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۴ ۱۱:۵۰:۲۲

اعتمادآنلاین| «گردشگران، بسیاری از نقاط جهان را دیده‌اند و به دلایلی از جمله تبلیغات منفی در این چهار دهه به ایران سفر نکرده‌اند. بسیاری از دولت‌ها مردمشان را از سفر به ایران بر حذر می‌دارند و حتی می‌گویند به 130 کیلومتری مرزهای ایران نیز نزدیک نشوید. با همه اینها هر روز شاهد آمدن گردشگران به ایران هستیم این یعنی ایران بسیار ظرفیت جذب گردشگر دارد و طبیعی است که اگر اوضاع بهتر شود بسیاری به دیدن ایران خواهند آمد.

کسانیکه از گردشگران خارجی در این چنددهه میزبانی کرده‌اند متفق‌القولند که این گردشگران عموما شگفت‌زده ایران را ترک می‌کنند. مگر ما چکار می‌کنیم؟ از قضا کارهایی که ما می‌کنیم باعث گلایه آنان است پس چه عاملی باعث شگفتی و دلتنگی آنان می‌شود. گردشگران خارجی دقیقا در پی تمنایی به ایران می آیند که ما برای آن برنامه ریزی نکرده‌ایم. چیزهایی که منحصر به ایران و ایرانیان است؛ گردشگران برای چشیدن «میزبانی» ایرانی‌ها به ایران می‌آیند. ما بلدیم که کاری کنیم که نشانه بگیریم دل میهمان را.

این ویژگی منحصر به فرد ایرانی‌ها است که خارجی ها را شیفته می‌کند. این خصوصیت در بین همه اقوام ایرانی از کرد و لر، مازندرانی و سیستانی و بلوچ وجود دارد...»

این بخشی از صحبت های محمد بهشتی (رییس اسبق سازمان میراث فرهنگی)، در سال گذشته و البته پیش از شروع کرونا بود. آمار ورودی گردشگر خارجی طی سالهای اخیر با وجود مشکلاتی همچون سیل، اعتراضات مردمی، سقوط هواپیما و ترور سردار شهید سلیمانی خیلی هم کم نبود.

سهم صنعت گردشگری در ایران سه درصد از تولید ناخالص داخلی است

وزیر میراث فرهنگی پیش از شیوع کرونا به ایرنا گفته بود، صنعت گردشگری می‌تواند با توجه به مشکلات و تنگناهای اقتصادی راه نجات کشور باشد و مسیر توسعه ایران باید همچون بسیاری از کشورهای منطقه و دنیا بر مدار و بستر صنعت گردشگری قرار گیرد.

علی اصغر مونسان افزوده بود: بر اساس هدف گذاری و برنامه ریزی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سهم صنعت گردشگری در تولید ناخالص داخلی از سه درصد به بالای 6 درصد ارتقا می‌یابد که البته این عدد به نسبت برخی کشورهای پیشرو در این صنعت همچون ترکیه که هم اینک بالای 10 درصد است، همچنان ناچیز به نظر می‌رسد. با تحقق این امر سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی از 11 میلیارد و 800 میلیون دلار به رقم بالای 24 میلیارد دلار خواهد رسید.

سال 98 حدود هشت میلیون گردشگر خارجی به ایران آمدند که آمار خوبی بود بر اساس پیش بینی ها ایران امسال می توانست میزبان 10 میلیون گردشگر باشد که شیوع کرونا همه برنامه ریزها را به هم زد. و باعث شد آمار گردشگران خارجی کاهش 93 درصدی را شاهد باشد.

وزارت میراث فرهنگی و گردشگری برای حمایت از اشتغال های مرتبط با گردشگری، همچون آژانس های مسافرتی و هتل داران امکان ورورد گردشگر خارجی به ایران را البته با رعایت تمام شیوه نامه های بهداشتی می خواهد مهیا کند.

ولی تیموری معاون گردشگری با بیان این که هدف اصلی تمام ارگان ها و وزارت خانه جلوگیری از شیوع کرونا در کشور است، گفت: با شیوع کرونا و اعلام رسمی آن از سال گذشته، ورود گردشگر خارجی به کشور محدود شده است؛ در 9 ماه گذشته تنها 450 هزار گردشگر خارجی در قالب گردشگر سلامت و یا تجاری به ایران سفر کردند.

وی گفت: کلیات طرحی درباره ورود محدود گردشگر خارجی با رعایت تمام شیوه نامه های بهداشتی در کمیته انتظامی- اجتمای- امنیتی ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح و تصویت شده است و منتظر طرح و تصویب آن در ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم.

تیموری درباره شیوه نامه جدیدی که روز 10 بهمن از سوی معاون وزیر بهداشت برای مسافران ورودی به ایران اعلام شد، گفت: آن شیوه نامه ها مربوط به کشورهایی است که ویروس های جهش یافته شده کرونا در آنجا برای نخستین بار دیده شده است و مربوط به تمام گردشگران ورودی به ایران نمی شود.

وی تاکید کرد: با تایید کلیات این طرح، گردشگران بین المللی بصورت محدود، کنترل شده و با رعایت تمام شیوه نامه های بهداشتی از کشورهای کم خطر امکان ورود به ایران را پیدا خواهند کرد.

علی رضا رئیسی معاون وزیر بهداشت دهم بهمن ماه اعلام کرده بود: پروتکل های سختگیرانه ای برای مراقبت از مرزها ابلاغ شده است. همه افرادی که وارد کشور می شوند تست می شوند. این مطلب قبلا فقط برای کشورهای اروپایی بود که باید با تست منفی وارد کشور می شدند اکنون همه مسافران خارجی حتی کشورهای همسایه باید تست پی سی آر منفی داشته باشند و دوباره در داخل از آنها تست گرفته می شود.


رئیسی ادامه داد: اگر مسافری از اروپا وارد می شود علاوه بر در دست داشتن جواب تست منفی و تستی که از او در داخل گرفته می شود باید 14 روز در منزل قرنطینه باشد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها