وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی:

سازه های آبی شوشتر از شاهکارهای فنی مهندسی اعصار کهن است

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ،در توئیتی، سازه‌های آبی شوشتر را از بی نظیرترین نمونه‌های استفاده از آب در دوران کهن دانست و نوشت: این مجموعه از شاهکارهای فنی مهندسی اعصار کهن است.

سازه های آبی شوشتر از شاهکارهای فنی مهندسی اعصار کهن است
کد خبر: 448052
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۶ ۱۱:۵۵:۲۴

اعتمادآنلاین| علی اصغر مونسان با انتشار تصویری از سازه های آبی شوشتر در شبکه اجتماعی نوشت: مجموعه (آسیاب ها و آبشارهای شوشتر) از بی نظیرترین نمونه هایی که جهت استفاده از آب در دوران کهن مورد بهره برداری قرار گرفته است این محوطه مجموعه ای از سد، تونل ها، کانال های فرعی و آسیاب های آبی است که بصورت یک مجموعه صنعتی اقتصادی بوده و جزیی از مجموعه بزرگ سازه های آبی شوشتر است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد: یکی از ویژگی های بسیار بارز این مجموعه مجاورت آن با بافت تاریخی شهر شوشتر است. این محوطه علاوه بر استفاده های صنعتی در زمان کم آبی نیز آب مورد نیاز ساکنین را فراهم می نمود. بطور کلی این مجموعه از شاهکارهای فنی مهندسی اعصار کهن است که بنا گردیده و رودخانه گرگر به صورت دستکند می باشد و احداث آن را به اردشیر بابکان از پادشاهان ساسانی نسبت داده‌اند.

«شهرستان شوشتر در شمال استان خوزستان، در 85 کیلومتری شمال اهواز قرار دارد.این شهرستان از شمال به کوه های بختیاری و شهرستان گتوند، از شمال غرب و غرب به شهرستانهای دزفول و شوش، از شرق به شهرستان مسجدسلیمان، از جنوب شرق به رامهرمز و از جنوب به اهواز محدود است.»

به گزارش ایرنا، سازه‌های آبی تاریخی شوشتر در سال 2009 - 1388 به عنوان دهمین اثر ایران در فهرست آثار جهانی یونسکو ثبت شد، پرونده‌ ثبت جهانی شوشتر شامل 13 اثر اصلی و پنج زیر مجموعه است، مجموعه سازه‌های آبی تاریخی شوشتر یک مجموعه ترکیبی و تلفیقی از آثار مختلف را تشکیل می‌دهد.

سازه‌های آبی تاریخی شوشتر مجموعه‌ای از پل‌ها، پل‌بندها، بندها، آسیاب‌های آبی، نیایشگاه‌ها و هر رویدادی که در ارتباط با آب می‌توانسته در یک مجموعه جغرافیایی به وقوع بپیوندد را در برمی‌گیرد.

با توجه به شیوع بیماری کرونا و توصیه ستاد ملی مقابله به کرونا به در خانه ماندن و تاکید بر تعویق سفر به دوران پس ازمهار بیماری کووید 19، اکنون بهترین فرصت برای مطالعه و شناخت بیشتر جاذبه های فرهنگی،گردشگری و طبیعی ایران ایجاد شده است که می توان با بررسی دقیق، مقصدهای جذاب و جدید گردشگری را برای مسافرت های فردی و گروهی در دوران پسا کرونا برنامه ریزی کرد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها