کد خبر: 427578
|
۱۳۹۹/۰۵/۳۰ ۱۲:۱۳:۱۷
| |

برنامه شکبه دوم سیما برای ماه محرم

پخش سخنرانی استاد شیخ حسین انصاریان در دهه اول محرم هر روز ساعت 13:20 و حجت الاسلام و المسلمین شیخ مسعود عالی هر روز ساعت 17:45 از تدارکات شبکه دو سیما برای ماه محرم است.

برنامه شکبه دوم سیما برای ماه محرم
کد خبر: 427578
|
۱۳۹۹/۰۵/۳۰ ۱۲:۱۳:۱۷

اعتمادآنلاین| شبکه دو سیما همزمان با آغاز ماه محرم و عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین علیه السلام برنامه های مختلفی را برای بینندگان این شبکه در گروه‌های سنی مختلف تدارک دیده است.

پخش سخنرانی استاد شیخ حسین انصاریان در دهه اول محرم هر روز ساعت 13:20 و حجت الاسلام و المسلمین شیخ مسعود عالی هر روز ساعت 17:45 از تدارکات این شبکه برای ماه محرم است.


«ذکر عاشوراییان» با نوای حاج محمود کریمی ساعت8:45، 13:45، 21:00 و 22:30 ،حاج حسن خلج 23:30 و حاج حسین فخری و مداحان جوان به تهیه کنندگی سعید پورفرج ایام دهه اول ماه محرم روانه آنتن می‌شود. همچنین پخش عزاداری از مراکز استان‌ها در روزهای هشتم تا یازدهم ماه محرم در فواصل برنامه ها از دیگر ویژه‌های در نظر گرفته شده برای این ایام است.

سریال «بوم و بانو»


گروه فیلم و سریال شبکه دو پخش سریال «بوم و بانو» را برای این ایام در نظر گرفته است. این سریال به تهیه‌کنندگی آرمان زرین‌کوب، کارگردانی سعید سلطانی و به قلم شعله شریعتی و اعظم بهروز عاشقانه‌ای در هزار توی تاریخ است که در 35 قسمت برای پخش از شبکه دو سیما تولید خواهد شد. داستان این سریال در دوره پهلوی اول روایت می‌شود و بزنگاهی از تلاقی عشق، سیاست و مذهب است، قصه ها واقعی نیستند و شخصیت ها نیز مابه ازا واقعی ندارند. همچنین کشف حجاب و ممنوعیت عزاداری برای سالار شهیدان در خفقان سیاسی آن زمان از دیگر موضوعاتی است که دراین سریال به تصویر کشیده می شود.


مسعود رایگان در این سریال ایفاگر نقش تیمسار افشار و بهنام تشکر نیز نقش سرهنگ سپنتا را بر عهده دارد. مهدی احمدی، دیبا زاهدی، فریبا متخصص، خیام وقار کاشانی و ... از بازیگران این سریال هستند.


در خلاصه داستان «بوم و بانو» آمده است: در ایامی که عشق رهروان محرم به مسلخ برده می شود و شورشان به یغما می رود، عشقی بی آلایش سر بر می‌آورد که در دل طوفان بلایای زمانه به ابتلا کشیده می‌شود و در سایه تزویر و فریب بدخواهان تا مرز نابودی می رود اما در واپسین لحظات چون سیمرغی از میان خاکستر برمی خیزد ... .


شبکه دو سیما همزمان با ایام سوگواری اباعبدا... حسین (ع) و آغاز ماه محرم ویژه‌برنامه «تکیه‌خانه» را در قالب (MC)و به صورت ترکیبی با اجرای رحمان نظام اسلامی و دیگر مجریان شبکه دو روانه آنتن می‌کند. این ویژه‌برنامه در دهه اول محرم میزبان برنامه‌های شبکه و به صورت میان‌برنامه (MC) در بخش‌های مختلف جدول پخش شبکه دو قرار گرفته است. با توجه به شرایط کنونی جامعه و شیوع ویروس کرونا که سوگواری‌های محرم بیشتر از طریق رسانه پیگیری می‌شوند، «تکیه‌خانه» تلاش می‌کند در بخش‌های مختلف آئین‌های عزاداری، مداحان جوان، پویش‌های مجازی و ... مخاطبین رسانه ملی را همراهی کند.

«تکیه‌خانه»


«تکیه‌خانه» کاریست از گروه اجتماعی فرهنگی شبکه دو به تهیه‌کنندگی مرتضی یعقوبی که از 8 صبح آغاز و در فواصل برنامه ها، 9:40، 12:45، 15:45و 21:00 تقدیم مخاطبان می شود.

«بر بال تعزیه»

برنامه «بر بال تعزیه» با هدف شناخت و واکاوی نشان‌ها و نمادهای تعزیه برای مخاطبان نوجوان شبکه دو در ایام محرم از شبکه دو سیما روانه آنتن می‌شود. این برنامه در 10 قسمت با حضور داود فتحعلی بیگی پژوهشگر و فعال با سابقه عرصه تعزیه و چهره تاثیرگذار هنرهای نمایشی و سنتی ایران به روایت 10 داستان از حادثه کربلا و واقعه عاشورا می‌پردازد و طی آن پیوند عزاداری سیدالشهدا(ع) و آیین‌های نمایشی عاشورایی به صورتی کاملا علمی و بر بستر نمایش بررسی می‌شود.


«بر بال تعزیه» کاریست از گروه کودک و نوجوان شبکه دو به تهیه کنندگی محسن عامری و روزبه گیلانی و کارگردانی وحید گلستان که از اول محرم هر روز ساعت 19:00 روانه آنتن می‌شود.

برنامه گفتگو محور «حس مشترک»


برنامه گفتگو محور «حس مشترک» تدارک دیگری از شبکه دو سیماست که در ایام محرم و صفر روانه آنتن خواهد شد. این برنامه به تهیه‌کنندگی پویان هدایتی علاوه بر گفتگو با شخصیت‌های مطرح سینما، تلویزیون و ورزشکاران درباره تجربه های معنوی و ارادتشان به امام حسین (ع)، میزبان واقفینی از سراسر کشور خواهد بود تا پیرامون فرهنگ ارزشمند وقف با آنها گفتگو کند.


یکی از ویژه‌های این شبکه برای ایام سوگواری سید و سالار شهیدان، پخش مستند ترکیبی- بازسازی «ناگفته‌ها» است. این برنامه مستندی روایی است که با واکاوی ناگفته‌های تاریخ عاشورا با محوریت اصحاب حضرت سیدالشهدا (ع) دهه دوم محرم ساعت 19:00 روانه آنتن می‌شود.


«خانه‌ها و تکیه‌ها» مستندی گفتگو محور است که به معرفی و گفتگو با خانواده‌هایی که سال‌ها مجلس روضه برپا کرده‌اند اختصاص دارد. این برنامه نیز از نیمه دهه دوم محرم ساعت 23:30 از شبکه دو پخش خواهد شد.

ویژه‌برنامه «مکث»


ویژه‌برنامه «مکث» به تهیه‌کنندگی جواد فرحانی و کارگرانی مریم نوابی نژاد نیز با گفتگو با افرادی که به نوعی زندگی‌شان در ارتباط با حضرت سیدالشهدا(ع) و ایام محرم درگیر رخدادهایی شده است در این ایام پنجشنبه و جمعه ساعت 19:40 روانه آنتن می‌شود.


«شعر عاشورایی» که در فواصل کنداکتور روانه آنتن می‌شود به پخش گلچین اشعار شاعران آئینی در شب‌های شعر عاشورایی اختصاص دارد.


برنامه «آئینه‌خانه» ویژه محرم نیز با کارشناسی حجت‌الاسلام شهاب مرادی و حضور جوانان در خصوص عبرت‌های عاشورا روانه آنتن خواهد شد.


طبق روال سال‌های گذشته پخش زنده مراسم شیرخوارگان حسینی جمعه 31 مرداد ساعت 10:00 الی 11:00 از تهران و مشهد و ایجاد ارتباطی معنوی بدون حضور مادران و فرزندان‌شان و پخش مستقیم مراسم نوجوانان عاشورایی تحت عنوان «احلی من العسل» ویژه حضرت قاسم (ع) در روز هفتم محرم پیش از اذان ظهر در نظر گرفته شده است.


از دیگر تدارکات شبکه دو سیما برنامه «کوی محبت» است که با حضور کارشناسان، شاعران و مداحان اهل بیت (ع) از شب اول تا دوازدهم ماه محرم ساعت 23:30 روانه آنتن می شود. این برنامه کاری است از گروه معارف شبکه دو به تهیه کنندگی و اجرای سید مصطفی موسوی که با پخش برنامه از کربلای معلی و حرم حضرت سیدالشهدا(ع) به موضوع بررسی ابعاد قیام امام حسین(ع) با حضور استاد شیخ حسین انصاریان و کارشناسان مذهبی همچون حجت الاسلام سعیدی، صابر خراسانی، حسن شالبافان و ... به همراه پخش گزارش‌های متنوع از دمشق و حرم حضرت زینب (ع) می‌پردازد.


همچنین سایر برنامه های این شبکه (در انتهای الوند، زنده‌باد زندگی، نمادو و ...) متناسب با سوگواری ایام محرم حال و هوایی ویژه خواهند یافت و در کنار فیلم های سینمایی و مستندهای مختلف به روی آنتن می روند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها