کد خبر: 403266
|
۱۳۹۹/۰۲/۱۶ ۱۰:۰۴:۰۰
| |

گزارش ۷۲ موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا منتشر شد:

برآورد بار مالی ایجاد کف حمایت اجتماعی در ایران

سازمان بین‌المللی کار در گزارشی با عنوان کف حمایت‌های اجتماعی همگانی، امکان‌پذیری مقابله با فقر از طریق انتقال درآمد به برخی گروه‌های هدف آسیب‌پذیر را برای کشورهای فقیر بررسی کرده است.

برآورد بار مالی ایجاد کف حمایت اجتماعی در ایران
کد خبر: 403266
|
۱۳۹۹/۰۲/۱۶ ۱۰:۰۴:۰۰

اعتمادآنلاین| سازمان بین‌المللی کار در گزارشی با عنوان کف حمایت‌های اجتماعی همگانی، امکان‌پذیری مقابله با فقر از طریق انتقال درآمد به برخی گروه‌های هدف آسیب‌پذیر را برای کشورهای فقیر بررسی کرده است.

به گزارش اعتمادآنلاین ، در این گزارش که موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا آن را منتشر کرده است، تصریح‌شده حتی در فقیرترین کشورها نیز می‌توان یک چترحمایتی برای گروه‌های هدف آسیب‌پذیر در جامعه فراهم کرد.

در گزارش فوق با الگوگیری از روش کار ILO مخارج کف حمایت اجتماعی برای ایران محاسبه شده است. برای این منظور در ابتدا متناسب با گروه‌های هدف تعیین‌شده در سازمان بین‌المللی کار میزان مخارج مورد نیاز برای پوشش کف حمایت اجتماعی برآورد شده و در مرحله بعد با انجام برخی تعدیلات در گروه‌های هدف، این شاخص برای ایران متناسب سازی شده است. نتایج این برآورد به شرح زیر است:

گروه‌های هدف متناسب با برآورد ILO:

1. تمامی کودکان تا 5 سال: دریافتی 25 درصد خط فقر ملی؛

2. کلیه ایتام: دریافتی برابر با100 درصد خط فقر ملی؛

3. زنان باردار: دریافتی برابر با 100 درصد خط فقر ملی به مدت چهارماه؛

4. معلولانی که توان اشتغال ندارند: دریافتی برابر با 100 درصد خط فقر ملی و

5. افراد سالمند 65 سال و بالاتر: دریافتی برابر با 100 درصد خط فقر ملی.

برآورد موجود نشان می‌دهد برای پوشش هزینه‌ حمایت‌های فوق به قیمت سال 1395، 47هزار میلیارد تومان و به قیمت سال 1398، 93.5 هزار میلیارد تومان مخارج لازم است. این رقم در سال 1395 برابر با 3.3 درصد GDP، 16.6درصد بودجه عمومی، 87 درصد بودجه رفاهی، 97.8درصد بودجه هدفمندی یارانه‌ها و 47.5 درصد از مالیات تحقق نیافته است.

گروه‌های هدف تعدیل شده:

برای تعدیل گروه‌های هدف متناسب با شرایط ایران سه گروه به افراد تحت پوشش حمایت اجتماعی اضافه شده و یک گروه از افرادی که در گزارش ILO تحت پوشش قرار گرفته‌اند، از دایره پوشش خارج شده‌اند. این تغییرات به شرح زیر است:

اضافه‌کردن سه گروه هدف:

الف- زنان سرپرست خانوار نیازمند حمایت: برابر با 100 درصد خط فقر ملی

ب- کودکان بازمانده از تحصیل : برابر با 50 درصد خط فقر ملی

ج- سالمندان نیازمند حمایت: برابر با 100 درصد خط فقر ملی

حذف یکی از گروه‌های هدف پیشین

-کل سالمندان بالای 65 سال

این برآورد نشان می‌دهد برای پوشش هزینه‌ حمایت‌های فوق به قیمت سال 1395، 40 هزار میلیارد تومان و به قیمت سال 1398، 81.3 هزار میلیارد تومان مخارج لازم است.

این رقم در سال 1395 برابر با 2.8 درصد GDP، 14.2درصد بودجه عمومی، 74.4 درصد بودجه رفاهی، 83.6 درصد بودجه هدفمندی یارانه‌ها و 40.6 درصد از مالیات تحقق نیافته است.

گزارش 72 موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا را سمانه گلاب تهیه کرده است.

گزارش 72 موسسه صبا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها