کد خبر: 350742
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۳ ۱۱:۰۰:۰۰
| |

ابراهیم فیاض، جامعه‌شناس، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

پیاده‌روی اربعین نوعی اعتراض خاموش و صلح‌طلبانه است/ پیاده‌روی اربعین تبلیغی برای چهره رئوف اسلام است/ دین اسلام رویه انتقام‌گیری‌ ندارد

ابراهیم فیاض گفت: پیاده‌روی اربعین نوعی اعتراض خاموش و صلح‌طلبانه است که نشان از رویکرد مسالمت‌آمیز دین اسلام دارد. در نتیجه باید گفت پیاده‌روی اربعین تبلیغی برای چهره رئوف و رحمانی اسلام و مسلمانان است.

پیاده‌روی اربعین نوعی اعتراض خاموش و صلح‌طلبانه است/ پیاده‌روی اربعین تبلیغی برای چهره رئوف اسلام است/ دین اسلام رویه انتقام‌گیری‌ ندارد
کد خبر: 350742
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۳ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ابراهیم فیاض، جامعه‌شناس، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین، با اشاره به مراسم پیاده‌روی اربعین گفت: ویژگی مراسم پیاده‌روی اربعین این است که نه دستوری است و نه دعوتی. شاخص مفهومی پیاده‌روی اربعین هم این است که دهه محرم تا عاشورا اتفاقی بر اساس شور است که بعدازظهر عاشورا سکوت حاکم می‌شود و دستاورد آن سکوت شعور است. به‌ همین دلیل زیارت عاشورا سرتاسر حماسی و شور است و در زیارت اربعین جنبه شعور جدی گرفته می‌شود.

این جامعه‌شناس ادامه داد: در واقع نهضت امام حسین 10 روز بر اساس شور یاد می‌شود و 40 روز با شعور. مسلمانان در اربعین سعی دارند این پیام را بدهند که امام سوم شیعیان اهل صلح و سازش بود نه جنگ. بر همین اساس در پیاده‌روی و همچنین زیارت اربعین تاکید زیادی بر جنبه شعور و فهم نهضت امام حسین می‌شود.

فیاض افزود: این را هم باید در نظر داشت که حتی دشمنان حسین‌ابن‌علی خودشان هم می‌دانستند حق با کیست و به همین دلیل اکثریت آنهایی که در میدان کربلا شمشیر کشیدند، بعدازظهر عاشورا پشیمان شدند و صحرای کربلا را ترک کردند و فقط عده‌ای قلیل برای بردن اسرا به سمت شام ماندند.

این چهره ادامه داد: دین اسلام رویه انتقام‌گیری‌ ندارد و به همین دلیل در مراسم پیاده‌روی اربعین شیعه و سنی و حتی مسیحی در کنار هم به مقصد حرم امام حسین حرکت می‌کنند و مشکلی بین‌شان پیش نمی‌آید.

ابراهیم فیاض در پایان سخنانش گفت: پیاده‌روی اربعین نوعی اعتراض خاموش و صلح‌طلبانه است که نشان از رویکرد مسالمت‌آمیز دین اسلام دارد. در نتیجه باید گفت پیاده‌روی اربعین تبلیغی برای چهره رئوف و رحمانی اسلام و مسلمانان است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها