کد خبر: 293509
|
۱۳۹۸/۰۲/۲۳ ۰۹:۱۴:۱۸
| |

طبسی‌ها در ماه رمضان چه می‌کنند ؟

در ماه مبارک رمضان مراسم طبل‌زنی که آئین خاص مردم شهرستان طبس است در دو نوبت سحر و افطار در این شهرستان اجرا می‌شود.

طبسی‌ها در ماه رمضان چه می‌کنند ؟
کد خبر: 293509
|
۱۳۹۸/۰۲/۲۳ ۰۹:۱۴:۱۸

اعتمادآنلاین| ‌ سیداحمد برآبادی اظهار داشت: در ماه مبارک رمضان مراسم طبل‌زنی که آئین خاص مردم شهرستان طبس است در دو نوبت سحر و افطار در این شهرستان اجرا می‌شود.

وی افزود: هر بار اجرای مراسم طبل‌زنی، به مدت 10 دقیقه تا یک ربع و هر نوبت شامل سه بار به فاصله یک ساعت از مرتبه قبل نواخته می‌شود.

مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه این موسیقی با ضربات هماهنگ زمان باقیمانده به اذان را اعلام می‌کرد و در پایان یک بخش کوتاه داشت که ریتم آن به‌هم ریخته بود، تصریح کرد: مردم با شنیدن این ریتم متوجه می‌شدند که زمان کوتاهی به اذان مانده است.

برآبادی اضافه کرد: پس از اجرای این موسیقی، توپ خاصی به نام زنبورک (شمخال) به صدا در می‌آمد که به برگزارکنندگان این عمل زنبورک زن و نقاره‌زن می‌گفتند و تمامی این کارها در اکثر مناطق به‌طور موروثی صورت می‌پذیرفت.

وی ادامه داد: زمان اجرای طبل‌زنی، به کمک ساعت‌های آبی (شامل تشتی بزرگ و فنجان مسی متوسطی که ته آن سوراخ ریزی داشت مشخص می‌شد) صدای پرطنین این طبل‌ها با ترتیبی موزون و دلنشین خاطره نقاره‌زنی بارگاه امام هشتم (ع) را در یادها زنده می‌کند.

مسؤول حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان‌جنوبی عنوان داشت: این سنت حسنه بیش از 100 سال است که رواج دارد و طبل‌نوازان طبق وقف‌نامه مقرری دریافت می‌کنند که وقف‌نامه آن در اداره کل اوقاف شهرستان طبس موجود است.

گفتنی است آئین و مراسم طبل‌زنی در شهرستان طبس به شماره 189-17/11/89 در فهرست آثار میراث معنوی کشور (ناملموس) به ثبت رسیده است.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها