کد خبر: 272512
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۹ ۱۳:۰۰:۰۰
| |

شهرام کرمی، مدیرکل هنرهای نمایشی با ارزیابی عملکرد وزارت ارشاد در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

کمبود اعتبارات یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ارشاد است/ اعتبارات تئاتر باید متناسب با شرایط آن رشد کند/ محدودیت‌ها در ساختار اداری بیشتر شده است

شهرام کرمی، مدیرکل هنرهای نمایشی گفت: «با یک مقایسه سطحی، متوجه می‌شویم که بودجه تئاتر با بودجه سینمایی تفاوت قابل‌توجهی دارد. بر این اساس، حمایت مالی دولت از تئاتر بسیار محدود است و از طرفی، اسپانسر قوی هم نمی‌تواند داشته باشد. در واقع هیچ نهاد صنعتی که بخواهد اعتبار جشنواره تئاتر را تامین کند وجود ندارد، در صورتی که در سینما اینطور نیست.»

کمبود اعتبارات یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ارشاد است/ اعتبارات تئاتر باید متناسب با شرایط آن رشد کند/ محدودیت‌ها در ساختار اداری بیشتر شده است
کد خبر: 272512
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۹ ۱۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ بر اساس لایجه بودجه پیشنهادی دولت به مجلس، بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با کاهش 718 میلیارد ریالی مواجه شده است. این در حالی است که وزارت فرهنگ و ارشاد به عنوان متولی اصلی فرهنگ کشور و حامی اهالی هنر و فرهنگ شناخته می‌شود. شهرام کرمی، مدیرکل هنرهای نمایشی یکی از مسئولانی است که کمبود اعتبارات در حوزه تئاتر را مشکل‌ساز می‌داند.

او در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین از زاویه دید فردی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئولیت دارد، به چند نکته اشاره کرد و گفت: «از جهت ساختاری، باید بگویم که تقریبا همه به اتفاق، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به عنوان متولی تئاتر، پاسخگو می‌دانند. برای همین تمام مشکلات و مطالبات به این وزارتخانه برمی‌گردد.»

او با اشاره به سطح مطالبات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «مطالبات از ارشاد در حالی است که تنها یک سوم بودجه و اعتباری که هر سال در مجلس برای تئاتر تصویب می‌شود، به وزارت ارشاد اختصاص می‌یابد و نهادهای دیگر هم اعتبار دولتی برای فعالیت در عرصه در تئاتر می‌گیرند. در واقع نهادهای دیگری هم فعال و موثر در زمینه تئاتر هستند، اما مطالبات فقط به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برمی‌گردد.»

الزام رشد اعتبارات، متناسب با شرایط تئاتر

شهرام کرمی، با اشاره به اینکه مشکلات حوزه اعتبارات همیشه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های وزارت ارشاد بوده، بیان کرد: «با یک مقایسه سطحی، متوجه می‌شویم که بودجه تئاتر با بودجه سینمایی تفاوت قابل‌توجهی دارد. بر این اساس، حمایت مالی دولت از تئاتر بسیار محدود است و از طرفی، اسپانسر قوی هم نمی‌تواند داشته باشد. در واقع هیچ نهاد صنعتی که بخواهد اعتبار جشنواره تئاتر را تامین کند وجود ندارد، در صورتی که در سینما اینطور نیست. مشکل اعتبار و بودجه تئاتر، یکی از مشکلات همیشگی است که تنها با تغییر ساختار، بهبود خواهد یافت.»

مدیرکل هنرهای نمایشی افزایش قابل‌توجه جمعیت هنرمندان تئاتر را از دیگر مشکلات کنونی هنرهای نمایشی دانست و گفت: «سالانه فارغ‌التحصیلان بسیاری در تئاتر هستند که وارد عرصه کار و اجرا می‌شوند. بر این اساس، جمعیت انبوهی به عرصه تئاتر اضافه شدند، در حالی که ما هنوز با ساختار 20، 30 سال پیش کار می‌کنیم، حتی محدودیت‌ها در ساختارهای اداری بیشتر هم شده است.»

کرمی ادامه داد: «از نگاه دیگر، من به عنوان یکی از هنرمندان تئاتر، به نظرم می‌رسد اگر بودجه و اعتبار تئاتر به تناسب شرایط، جمعیت و میزان فعالیت پیش‌بینی شده و مورد حمایت قرار گیرد، بهترین اتفاق در رشد و ارتقای فرهنگ کشور را شاهد خواهیم بود.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها