کد خبر: 237820
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۸ ۱۵:۰۹:۰۰
| |

عنقا نویسنده مجموعه تلویزیونی «پدر»:

مدعیان سیاه‌نمایی سینما شناختی از این هنر ندارند

نویسنده مجموعه تلویزیونی «پدر» با بیان اینکه کسانی که درباره سیاه نمایی در سینمای ایران صحبت می‌کنند فقط به دنبال اثبات بی اطلاعی خود هستند، گفت: سیاه‌نمایی در سینما از آن دست اصطلاحاتی ا‌ست که تنها کارکرد داخلی دارد.

مدعیان سیاه‌نمایی سینما شناختی از این هنر ندارند
کد خبر: 237820
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۸ ۱۵:۰۹:۰۰

اعتمادآنلاین| حامد عنقا نویسنده مجموعه تلویزیونی «پدر» اظهار داشت: قبل از اینکه به موضوع سیاه نمایی در سینمای ایران اشاره کنم می‌خواهم سینمای هالیوود و اروپا که آثار شاخصی در آن ساخته می شود و در ایران نیز طرفدارنی دارد را بررسی کنم.

وی افزود: حتما همه کسانی که سینمای هالیوود و اروپا را دنبال می‌کنند آثاری که به موضوع بزهکاری، فساد در اقتصاد آمریکا یا اروپا، فقر، نژادپرستی و مشکلات اجتماعی پرداخته را دیده‌اند، بنابراین حالا سوال از دوستان که به سینمای ایران انگ سیاه‌نمایی می‌زنند،این است که نظرشان درباره این آثار چیست؟

این نویسنده و کارگردان تاکید کرد: گاهی اوقات در آثار هالیوودی پرده از خیانت‌هایی از طرف سران آمریکایی برداشته می شود که اگر سینماگران ایرانی ذره‌ای بخواهند به این موضوعات نزدیک شوند انواع و اقسام تهمت‌ها را خواهند شنید در حالی که کارکرد اصلی سینما همین شفاف سازی است.


کارگردان مجموعه تلویزیونی «به همین سادگی»، گفت: ماهیت سینما در دنیا همسو بودن با اتفاقات جامعه است یعنی یکی از رسالت های هنر هفتم علاوه بر سرگرمی و تفنن، روشنگری است.

عنقا با اشاره به اینکه آنهایی که به سینما انگ سیاه نمایی می‌زنند حتما توقع دارند سینما فقط باید جنبه سرگرمی داشته باشد، افزود: متاسفانه این نوع نگاه آنقدر سطحی است که نمی‌توانم بیشتر درباره آن صحبت کنم.

نویسنده «قلب یخی»، گفت: برخی نیز سینما را با ابزاری برای رپورتاژ و آگهی اشتباه گرفته اند و گمان می کنند سینما هم باید مانند آگهی های بازرگانی در خدمت نهاد یا گروهی خاص باشد درحالی که هنر هفتم ماهیتی مردمی دارد و باید مطالبات مردم را در قالب آثار سینمایی مطرح کند.

عنقا تاکید کرد: کسانی که درباره سیاه نمایی در سینمای ایران صحبت می کنند فقط به دنبال اثبات بی اطلاعی خود از این مقوله هستند.

نویسنده مجموعه «تنهایی لیلا» با بیان اینکه اصولا وظیفه سینما، تئاتر یا رمان و کتاب تنها معرفی یک جامعه نیست، افزود: این هنرها رسالت‌هایی هم به دلیل مردمی بودن برای آگاهی بخشی به جامعه دارند که در هیچ کجای دنیا نسبت سیاه نمایی به آن زده نمی شود به همین خاطر معتقدم این اصطلاحات تنها کارگرد داخلی برای ما دارد.

وی درباره انتخاب فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» به عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار نیز توضیح داد: اینکه این فیلم خوب است یا بد نمی‌خواهم نظری بدهم اما دوستانی که به فیلم‌های ایرانی معرفی شده در اسکار انتقاد می‌کنند هنوز تفاوت جشن و جشنواره را نمی‌دانند.

عنقا خاطرنشان کرد: اسکار در واقع یک جشن است و فیلمی که از ایران به عنوان نماینده به آن فرستاده می‌شود تنها برای داوران جشن نمایش داده می‌شود. اینطور نیست که ماننده جشنواره کن یا برلین به مدت یک هفته یا 10 روز در جشنواره نمایش داده و داوری شود.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها