کد خبر: 230822
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۵ ۱۰:۴۵:۰۰
| |

یک منتقد سینما:

جشنواره فیلم کودک و نوجوان خانه‌تکانی می‌خواهد

یک منتقد سینما گفت: جشنواره فیلم کودک و نوجوان بعد از سی سال، هنوز بر کلیشه‌های اولیه خود مانور می‌دهد.

جشنواره فیلم کودک و نوجوان خانه‌تکانی می‌خواهد
کد خبر: 230822
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۵ ۱۰:۴۵:۰۰

اعتمادآنلاین| جواد طوسی منتقد سینما در خصوص لزوم برگزاری جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان گفت: اگر بپذیریم کودکان و نوجوانان آینده‌سازان جامعه هستند، باید این را هم قبول کنیم که رسانه ای به وسعت و اثرگذاری سینما می تواند نقش سازنده ای در تعیین مسیر و آموزش بچه ها داشته باشد. تجربه‌ نشان می‌دهد که در گذشته بنیاد سینمایی فارابی و سازمان سینمایی نقش پررنگی در برگزاری جشنواره فیلم کودک داشتند. نقشی که در سال‌های اخیر کم شده و در نتیجه آن جشنواره همچنان سیر آزمون و خطا را طی می‌کند.

وی در ادامه در خصوص نوع تولیدات و پردازش موضوعات کودکان در فیلم ها تصریح کرد: بخشی از این تولیدات می‌تواند سنخیتی با مقوله فانتزی و رویا پردازانه و بخشی از آن با مضامین اجتماعی داشته باشد. با این هدف که بتواند با زبان و شیوه اجرایی بی تکلف نسل کودک و نوجوان ارتباط برقرار کند؛ اما گسست‌های بی رحمانه در بعضی مقاطع باعث شده بین نسل نوجوان و تولیدات سینمای کودک، شکافی ایجاد شود. همین امر برای بی اهمیت شدن این حوزه کافی بود تا نسل کودک و نوجوان سرگرمی دیگری را جایگزین آن کند.

وی افزود: متاسفانه ما هنوز روی کلیشه‌ها مانور می‌دهیم و با همان تعاریف اولیه «سینما برای کودک» یا «سینما با کودک» درگیریم. باید از این مسیر عبور کنیم تا محمل و بستر لازم برای مخاطب شناسی فراهم شود. باید با توجه به نیاز نسل امروز فیلم بسازیم.

طوسی در خصوص موفقیت جشنواره کودک اظهار کرد: در این سی سال جشنواره کودک آنقدر هم ناامیدکننده نبوده، اما آثار درخشانمان به دهه شصت بر می‌گردد. اِلمان‌ها به یکسری المان‌ها خاص محدود شده، اما می‌توان نشانه‌های دیگری را ابداع کرد تا یک رقابت سالم و سازنده شکل بگیرد. در غیر این صورت دوره کردن چند عنصر و کاراکتر کودکانه مثل کلاه قرمزی و ... برای مخاطب به یک تکرار تبدیل می‌شود.

وی افزود: این ژانر به یک خانه تکانی و پوست انداختن و یک تحول سازنده و جریان ساز نیاز دارد. ما نباید جشنواره فیلم کودک را نادیده بگیریم، چون بودنش ضرورت دارد. اگر بخواهیم آن را نادیده بگیریم، چشممان را روی قشر عظیمی از مخاطبان بسته ایم. قشری که آینده ساز کشورمان هستند.

وی در پایان به بودجه این جشنواره اشاره و خاطرنشان کرد: بودجه این جشنواره باید برای چرخه تولیدی که همسو با اهداف آن است، هزینه شود. این بودجه باید با نگاه کارشناسی و درست صرف شود و اولویت‌ها در دستور کار قرار گیرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها