کد خبر: 661520
|
۱۴۰۳/۰۳/۰۷ ۱۴:۰۰:۴۰
| |

محمد قوچانی:

همه لیست‌های انتخاباتی منسوب به کارگزارن کذب است؛ در حال رایزنی هستیم

رئیس کمیته‌ی سیاسی حزب کارگزاران، همه لیست‌های منسوب به این حزب را تا زمان اعلام رسمی شورای مرکزی تکذیب کرد و گفت: کمیته سیاسی حزب به لیستی ۱۰ نفره رسیده و در حال رایزنی با آنان است.

همه لیست‌های انتخاباتی منسوب به کارگزارن کذب است؛ در حال رایزنی هستیم
کد خبر: 661520
|
۱۴۰۳/۰۳/۰۷ ۱۴:۰۰:۴۰

رئیس کمیته‌ی سیاسی حزب کارگزاران، همه لیست‌های منسوب به این حزب را تا زمان اعلام رسمی شورای مرکزی تکذیب کرد و گفت: کمیته سیاسی حزب به لیستی ۱۰ نفره رسیده و در حال رایزنی با آنان است.

به گزارش انصاف نیوز، محمد قوچانی با اشاره به برگزاری جلسه‌ی کمیته سیاسی این حزب، گفت: در این جلسه بر اصل مشارکت در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری تاکید شد چرا که از منظر منافع ملی، فرصتی برای تغییر در سیاست‌های جاری به دست آمده است.

وی افزود: با احترام به دولت سیزدهم، معتقدیم راهی که از انتخابات سال ۱۴۰۰ به این سو طی شده، مسیر درستی نبوده است. بنابراین حزب کارگزاران هم مانند دیگر اصلاح‌طلبان معتقد است بهترین راه تغییر و تحول، تغییر و تحول تدریجی است که با تک تک آرای شهروندان حاصل می‌شود و از مسیر صندوق رای می‌گذرد.

قوچانی با خطاب‌ قرار دادن مردم گفت: باور داریم که قهر شما با صندوق رای که در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی هم به اوج خود رسید، نتیجه‌ی مثبتی برای کشور نخواهد داشت و به حاکمیت تندروها و افراطی‌ها منجر می‌شود.

عضو شورای مرکزی کارگزاران، دولت مرحوم رئیسی را دولتی میانه‌رو در میان اصول‌گرایان خواند و افزود: تداوم قهر مردم با صندوق رای ممکن است به تشکیل دولت چهاردهم توسط طیف‌های رادیکال اصول‌گرایان منجر شود و این برای کشور خطرناک است.

وی به در پیش بودن انتخابات ایالات متحده از سویی و تنش‌های منطقه‌ای به ویژه در فلسطین اشاره کرد و ادامه داد: در این شرایط ایران به یک دولت میانه‌رو و معتدل نیازمند است.

قوچانی حاکمیت را نیز مورد خطاب قرار داد و گفت: آن‌چه اکنون می‌تواند پیوندهای ملی ما را استوار و وحدت ملی را محکم کند، یک انتخابات پرشور و با مشارکت بالاست که این مهم فقط با یک رقابت پرشور حاصل می‌شود و اگر عناصر رقابت غایب باشد، مشارکت هم شکل نمی‌گیرد.

رئیس کمیته سیاسی کارگزاران با اشاره به تصمیم این حزب برای ایفای نقش در انتخابات بر اساس مشی خود، از تهیه فهرستی از کاندیداهای بالقوه خبر داد و گفت: تا این لحظه به هیچ نامزد مشخصی که مورد اجماع همه اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان و میانه‌روها باشد، نرسیده‌ایم.

وی ادامه داد: سیاست و راهبرد ما این بوده با همه افرادی که در مظان نامزدی هستند، رایزنی و گفت‌وگو کنیم، مشاوره بدهیم و از ایشان درخواست کنیم که از فرصت ثبت‌نام دریغ نکنند. در این مسیر هم به یک لیست ۱۰ نفره رسیدیم.

وی ملاک‌های انتخاب نامزدها در انتخابات ۸ تیر را چنین تشریح کرد: مبنای ما برای این انتخاب این بوده که هم یک شخصیت ملی باشد، هم بتواند رای مردم را جذب کند و هم بتواند با نظام سیاسی همکاری کند به عبارت دیگر ملی‌گرایی، میانه‌روی و کارآمدی افراد برای ما مهم بوده است.

قوچانی گفت: کمیته سیاسی این لیست ۱۰ نفره را تهیه و تصویب کرده است و در حال رایزنی با شورای مرکزی حزب هستیم و اصراری هم نداریم قبل از ثبت‌نام، اسامی این افراد را منتشر کنیم. بنابراین هرگونه لیستی که به حزب کارگزاران منصوب می‌شود را تکذیب می‌کنم تا زمانی که مصوبه کمیته سیاسی و شورای مرکزی حزب کارگزاران به صورت رسمی اعلام شود.

این روزنامه‌نگار در پاسخ به این سوال که ملاک وابستگی تشکیلاتی هم در انتخاب افراد مد نظر بوده یا نه، گفت: ما الزاما دنبال نامزد تشکیلاتی نیستیم. بنابراین اگر نامزدی در سطح ملی پیدا شود که عضویت تشکیلاتی در حزب کارگزاران یا جبهه اصلاحات نداشته باشد اما گفتمان اصلاح‌گری و میانه‌روی را قبول داشته باشد، گفتمان ملی و گفتمان کارآمدی را قبول داشته باشد، ما از او حمایت خواهیم کرد و الزامی نمی‌بینیم که حتما نامزدی با وابستگی تشکیلاتی را معرفی کنیم. البته نامزدهای حزبی هم داریم و نامزدهای جبهه‌ای را در اولویت قرار داده‌ایم.

قوچانی در پاسخ به این سوال که فضای حاکم بر جبهه اصلاحات چگونه است و آیا همه، شاخص میانه‌روی و کارآمدی را اولویت می‌دانند یا اولویت تشکیلاتی و صرفا اصلاح‌طلب بودن ملاک انتخاب‌شان است؟ گفت: جبهه اصلاحات از احزاب متعددی تشکیل شده است که برخی با ما هم‌نظر هستند و ممکن است برخی، نظرات دیگری داشته باشند. در این‌که برای همه ما یک چهره اصلاح‌طلب اولویت دارد، تردید نیست اما اصلاح‌طلبی که ممکن باشد؛ این امکان هم دو وجه دارد؛ یک وجه رای‌آوری در میان مردم و وجه دیگر تایید صلاحیت توسط شورای نگهبان است. گرچه ما به نحوه تایید صلاحیت‌ها و نوع عملکرد نظارت استصوابی اعتراض داریم اما در این ۵۰ روز امکان تغییر دادن رویه شورای نگهبان را نداریم. در نتیجه از هر فرصتی باید استفاده کنیم که یک نامزد ضد انحصار و تندروی را معرفی کنیم.

قوچانی گفت: اگر موقعیت اقتضاء کرد یک نامزد ضد انحصار و مخالف با حاکمیت یک‌پارچه اصول‌گرایان در میان باشد، از او حمایت خواهیم کرد، چه عضو جبهه اصلاحات باشد و چه نباشد. حمایت هم ممکن است در دور نخست انتخابات انجام شود، ممکن است در دور دوم انجام شود. این نظر حزب ما است اما فکر می‌کنم حداقل ۵ حزب دیگر هم با ما در این زمینه هم‌نظر هستند.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی و برای حزب کارگزاران، تشکیلات فرع است؛ برای ما اصل گفتمان اصلاح‌گری و کارآمدی است.

رئیس کمیته سیاسی کارگزاران در پاسخ به این پرسش که چرا فکر می‌کنید عملکرد این دوره شورای نگهبان متفاوت از ادوار پیشین خواهد بود، چنین پاسخ گفت: اول این‌که آرزو بر جوانان عیب نیست و ماهم نسبتا جوان محسوب می‌شویم! آدمی به امید زنده است و وظیفه ملی ما اقتضا می‌کند که به مردم مشورت دهیم و بگوییم از نظر ما، رهاکردن صندوق رای، میان‌دادن به تندروهاست. اگر صندوق رای را از دست بدهیم، کسانی با ۴۰۰ هزار رای به عنوان نماینده مردم وارد مجلس می‌شوند و سپس سودای ریاست مجلس و ریاست جمهوری را در سر می‌پرورانند. برای‌شان هم مهم نیست که کف رای ما از ۲ برابر رای کنونی‌شان هم بیشتر بوده است!

قوچانی ادامه داد: اگر کسی فکر می‌کند این وضعیت به یک تغییر منجر می‌شود، یعنی بالا رفتن کسی با رای کم و ناچیز به سست‌شدن پایه‌های مشروعیت منجر و از این طریق تحولی حاصل می‌شود، به تجربه‌های عملی نگاه کند. در واقع تجربه ما بطلان این تلقی را نشان داده است. از جمله این‌که در انتخابات ۱۴۰۰، آرای باطله دومین رتبه میزان آرا را کسب کرد اما این سبب نشد هیچ‌یک از رفتارهای حاکمیت و شورای نگهبان تغییر کند.

این فعال حزبی با ادای احترام به رئیس‌جمهور فقید، به نقد کارنامه دولت سیزدهم پرداخت و گفت: وضعیت معیشتی، وضعیت اقتصادی و وضعیت سیاست خارجی در این سه سال کل کشور را در یک تعلیق قرار داده است.

وی اضافه کرد: اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان میانه‌رو آماده هستند که این وضعیت را تغییر دهند و این به سود کل کشور است. بنابراین اگر نظام سیاسی به فکر خودش باشد و نخواهد از ناحیه تمامیت ارضی، امنیت ملی، مهاجرت گسترده و… نگرانی‌های بیشتری داشته باشد، بر عهده شورای نگهبان است که فضا را در حد رقابت معنادار باز کند. اگر رقابت معنادار نباشد، طبیعتا ما هم نمی‌توانیم در انتخابات شرکت کنیم.

قوچانی درباره دلیل استفاده‌اش از گزاره فرصت برای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری گفت: به یک معنا تلقی همه ما این بود که تا سال ۱۴۰۸ زمینه تغییر فراهم نمی‌شود چون دولت‌ها معمولا دو دوره‌ای هستند و حاکمیت نیز از تداوم دوره دوم رئیس‌جمهور مستقر تقریبا حمایت می‌کند. الان به هر دلیلی زمینه این تغییر از ۴۰۸ به سال ۴۰۳ منتقل شده است. اگر در ۴۰۳ نتوانیم تغییری را رقم بزنیم، حتما تا ۱۴۱۱، امکان تغییر بسیار بسیار کم خواهد بود و حاکمیت یک‌پارچه و یک‌دست حتی ممکن است مساله اصلاح قانون اساسی و تثبیت حاکمیت خودش را از یک استثنا به قاعده تبدیل کند. بنابراین باقی مانده تا انتخابات ما خیلی خیلی حیاتی است.

وی ادامه داد: ما تجربه اعتراضات خیابانی را داشته‌ایم و نوع برخوردی که با آن شد را هم دیده‌ایم. تجربه قهر با صندوق رای را هم دیده‌ایم؛ این‌که چطور افرادی بدون پایه رای می‌توانند بالا بیایند و بر سونوشت ما حاکم شوند. این افراد امروز سودای ریاست جممهوری در سر دارند و می‌خواهند با همان رای اندک، اداره کشور را برعهده بگیرند.

این فعال سیاسی جایگاه رئیس جمهور در نظام سیاسی کشور را بسیار مهم و تاثیرگذار دانست و افزود: هر فردی در این جایگاه می‌تواند سرنوشت آحاد کشور را تعیین کند. ما افتخار می‌کنیم که آقای خاتمی در یک دوره ۸ ساله و آقای روحانی هم حداقل تا پیش از آمدن ترامپ و تشدید تحریم‌ها، شرایط را برای زندگی میلیون‌ها میلیون نفر از مردم این کشور بهبود دادند. خب، آن تجربه‌ها و این تجربه‌ها را داریم؛ چرا نباید این تجربه‌ها را تعمیم دهیم.

قوچانی در پایان گفت: به نظر من امکان تحول وجود دارد و اگر مردم اراده کنند که تغییری را رقم بزنند، تک تک رای‌های‌شان اثرگذار خواهد بود. بنابراین از سمت مردم مطمئن هستم که اگر اراده کنند، نتیجه خواهند گرفت. از سمت حاکمیت نیز، معتقدم اگر به امکان ایجاد رقابت و رقم‌زدن انتخابات پرشور بی‌توجهی کند، به نظر من دچار خسران شده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها