کد خبر: 653525
|
۱۴۰۲/۱۲/۱۴ ۲۰:۲۸:۰۵
| |

قانون برای اعلام تعداد آرای باطله انتخابات چه تغییری کرده است؟

روزنامه هم میهن نوشت: آنچه امروز ستاد انتخابات اعلام می‌کند حسب این رویه، خلاف قانون نیست اما دو ایراد بر آن وارد است. نخست اینکه مردم عادت کرده‌ بودند گزارش عملیاتی حوزه‌های انتخاباتی و اخذ رای را دریافت کنند اما هم‌اکنون تنها اسامی برندگان و به دور دوم کشیده‌شده‌ها اعلام می‌شود.

قانون برای اعلام تعداد آرای باطله انتخابات چه تغییری کرده است؟
کد خبر: 653525
|
۱۴۰۲/۱۲/۱۴ ۲۰:۲۸:۰۵

سیدحسن رسولی، معاون پیشین وزیر کشور در روزنامه هم میهن به مقایسه آماری آرای باطله در ادوار مجلس پرداخته است. 

به گزارش هم میهن، بخش‌های مهم این مطلب را در ادامه می‌خوانید: 

 

  • در دوره اصلاحات و حتی دوره روحانی، مجموعه مدیریتی، سیاسی و انتخاباتی در زمان انتخابات بر مدار قانون عمل می‌کرد و در تلاش بود ضمن رعایت و اعلام نتایح صحیح افکار عمومی را نسبت به آنچه در حوزه‌های انتخابی رخ داده است، آگاه کنند؛ به همین دلیل تمام آمار موجود اعم از آرای مأخوذه و باطله مشخص بود اما در این دوره به دلیل اصلاح ماده 22 و 24 قانون انتخابات مجلس در مجلس یازدهم و تصویب آن، رویه بررسی و اعلام آرا تغییر یافته است.
  • در گذشته روال بر این بود که در پایان ساعات شعب اخذ رای، اعضای شعب با نظارت هیئت نظارت شورای نگهبان صندوق‌‌های رای را خالی و نسبت تعرفه‌هایی که به آنها داده شده بود و تعرفه‌هایی که به صندوق رای ریخته شده بود، محاسباتی را انجام می‌دادند و اگر این نسبت تراز داشت و هیئت نظارت و اعضای شعبه اخذ رای نیز آن را تایید می‌کردند، فرمی به نام فرم شماره 29 تنظیم می‌شد که در آن فرم گزارش ریز و عملیاتی شعبه داده می‌شد.
  • آنچه هم‌اکنون اتفاق افتاده است این است که در ماده 9 قانون درصد 25 بعلاوه یک به 20 درصد کاهش یافته است یعنی اگر فردی یک‌پنجم  بعلاوه یک آراء انتخابی را دریافت کند، نماینده حوزه خواهد شد.
  • آنچه امروز ستاد انتخابات اعلام می‌کند حسب این رویه، خلاف قانون نیست اما دو ایراد بر آن وارد است. نخست اینکه مردم عادت کرده‌ بودند گزارش عملیاتی حوزه‌های انتخاباتی و اخذ رای را دریافت کنند اما هم‌اکنون تنها اسامی برندگان و به دور دوم کشیده‌شده‌ها اعلام می‌شود. نکته دوم اینکه انتخابات یک رویداد مهم سیاسی است و برای پژوهشکده‌ها، مراکز تحقیقاتی، دانشگاه‌ها و سایر مراجع، دسترسی به آمار دقیق به‌عنوان منابع معتبر قابل استناد تحلیل رویدادهای سیاسی مورد نیاز است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها