کد خبر: 652849
|
۱۴۰۲/۱۲/۰۸ ۲۰:۲۰:۰۰
| |

پیامدهای خطرناک مشروعیت‌زدایی از حکومت؛ سرنوشت ایران هم مانند سوریه، یمن و افغانستان می‌شود؟

روزنامه هم میهن نوشت: بسیاری از آنانی که پیگیر مشروعیت‌زدایی از حکومتند، درک روشنی از مفهوم مشروعیت‌زدایی در حقوق بین‌الملل ندارند، ولی در مقابل معتقدم، اتفاقاً بعضی، «چلبی»وار به دنبال همین مشروعیت‌زدایی هستند تا بتوانند نان خود را بر آتشی که از آن افروخته می‌شود بپزند و دقیقاً می‌دانند که مشروعیت‌زدایی چه پیامدهایی برای ایران دارد و به همان پیامدها هم امید بسته‌اند.

پیامدهای خطرناک مشروعیت‌زدایی از حکومت؛ سرنوشت ایران هم مانند سوریه، یمن و افغانستان می‌شود؟
کد خبر: 652849
|
۱۴۰۲/۱۲/۰۸ ۲۰:۲۰:۰۰

روزنامه هم میهن از پیامدهای مشروعیت‌زدایی از حکومت برای ایران نوشته است.

به گزارش هم میهن، در این 30 سال و پس از فروپاشی بلوک شرق، یکی از مهمترین دستاویزها و توجیه‌ها برای دخالت نظامی در کشورها، عدم مشروعیت حکومت مستقر در آن کشور بوده است. این دخالت‌های نظامی 30ساله از جنگ‌های بالکان و پس از فروپاشی یوگسلاوی و خدشه بر مشروعیت حکومت در آن کشور آغاز شد که حاصلش چندین کشور نوظهور بود و ماجراهایی که هنوز در آن منطقه ادامه دارد و به نظر نمی‌رسد تا مدت‌‌ها پایان یابد. بعد از آن، دخالت در افغانستان و سپس در عراق و بعد در لیبی و سپس در سوریه و یمن را شاهد بودیم. در همه اینها، یا رسماً حکومت مستقر غیرمشروع اعلام شده بود و یا مانند لیبی و سوریه، تلاش گسترده‌ای برای مشروعیت‌زدایی از آن صورت پذیرفته بود. نتیجه در همه این مناطق چه بود؟ 

این روزنامه یادآور شده است: در افغانستان که پس از حضور 20ساله غرب، کشور دودستی به طالبان تحویل شد و از آن دموکراسی وعده‌داده‌شده برای افغانستان، که بعضی را در کشور خودمان به رویاهای دور و دراز برده بود و از این می‌گفتند که به‌زودی جهت مهاجرت معکوس خواهد شد و خیل مهاجران از ایران به افغانستان سرازیر خواهند شد، نه‌تنها رخ نداد، که همان‌ها که آن روز چنین رویاپردازی می‌کردند، امروز فریاد برآورده‌اند که چرا جلوی سیل مهاجرین افغانستانی به ایران را نمی‌گیرید؟ در عراق هم یادمان نرفته که بعضی‌ها به آمریکا معترض بودند که چرا برای استقرار دموکراسی در خاورمیانه، به‌جای عراق به ایران حمله نکردید؟ در مورد لیبی هم که از آن ثروتمندترین کشور آفریقا، الان فقط نامی روی نقشه جغرافیا مانده و امروز دو دولت، دو مجلس، دو پایتخت و چندین ارتش که هرکدام کنترال چند حلقه چاه نفت را در اختیار دارند و برای خودشان جداگانه نفت می‌فروشند، باقی مانده. سوریه هم که کشوری تکه‌تکه است؛ ترکیه بخشی از آن را کنترل می‌کند، کردها در بخشی دیگر کنترل دارند، چاه‌های نفتش که در اختیار آمریکاست، در گوشه‌ای هنوز داعش مستقر است، برخی نواحی هم در اختیار دولت مرکزی است. یمن را هم که 10 سال به شکل مستقیم، ائتلافی از کشورهای عربی، با استفاده از سلاح‌های غربی بمباران می‌کردند و حالا که دیگر خود غرب مستقیماً بمباران می‌کند.

هم میهن تاکید کرده است: من به جد باور دارم، بسیاری از آنانی که پیگیر مشروعیت‌زدایی از حکومتند، درک روشنی از مفهوم مشروعیت‌زدایی در حقوق بین‌الملل ندارند، ولی در مقابل معتقدم، اتفاقاً بعضی، «چلبی»وار به دنبال همین مشروعیت‌زدایی هستند تا بتوانند نان خود را بر آتشی که از آن افروخته می‌شود بپزند و دقیقاً می‌دانند که مشروعیت‌زدایی چه پیامدهایی برای ایران دارد و به همان پیامدها هم امید بسته‌اند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها