کد خبر: 650229
|
۱۴۰۲/۱۱/۱۱ ۱۲:۳۸:۳۳
| |

حسین کنعانی مقدم، دبیرکل حزب سبز ایران:

ردصلاحیت گسترده به مشارکت حداکثری صدمه می‌زند؛ ندادن لیست به معنای عدم مشارکت در انتخابات نیست

یک چهره سیاسی اصولگرا معتقد است که امکان دارد یک جریان سیاسی به این نتیجه برسد که در انتخابات پیروز نباشد، از این‌رو لیست نمی‌دهد. این موردی است که بستگی به خود آن جریان سیاسی دارد. اما لیست ندادن به معنای شرکت نکردن در انتخابات نیست.

ردصلاحیت گسترده به مشارکت حداکثری صدمه می‌زند؛ ندادن لیست به معنای عدم مشارکت در انتخابات نیست
کد خبر: 650229
|
۱۴۰۲/۱۱/۱۱ ۱۲:۳۸:۳۳

نه فقط اصلاح طلبان که این روزها اعتدالیون و میانه روهای اصولگرا هم دستشان برای معرفی کاندیدا در انتخابات مجلس خالی شده است و احتمال آنکه بدون لیست و بصورت فردی وارد انتخابات شوند قوت گرفته است.

حسین کنعانی مقدم، دبیرکل حزب سبز ایران می گوید؛« صلاحیت برخی از نیروهای شاخص در هر دو جناح‌های سیاسی تأیید نشده و این می‌تواند به مشارکت حداکثری صدمه وارد کند.»

این چهره سیاسی اصولگرا تاکید دارد؛ «امکان دارد یک جریان سیاسی به این نتیجه برسد که در انتخابات پیروز نباشد، از این‌رو لیست نمی‌دهد. این موردی است که بستگی به خود آن جریان سیاسی دارد. اما لیست ندادن به معنای شرکت نکردن در انتخابات نیست.»

به گزارش خبرانلاین بخش هایی از گفت و گوی کنعانی مقدم را در ادامه می خوانید:

 

 

  • متاسفانه همیشه افراط و تفریط در جریان‌های سیاسی مشکل‌زا بوده است، به همین دلیل جریان‌های سیاسی همیشه باید از افراط و تفریط پرهیز کنند. وقتی در سپهر سیاسی کشور قانون ملاک عمل قرار نمی‌گیرد، فضا برای ظهور و بروز جریان‌های افراطی فراهم می‌شود و با دادن شعارهای تند و اقدامات افراطی تلاش می‌کنند جَو سیاسی را به نفع خود رقم بزنند.
  • اما بعضی‌ها موردی را شنیدند که شعار داعش و برخی گروه‌های دیگر بود و آن هم عبارتست از «النصرُ بالرعب» یعنی با ترس می‌شود به پیروزی رسید، این تفکر غلطی است که امکان دارد بر جریان‌های سیاسی حاکم شود. در مجموع فضای آرام، شفاف و بدون غبار سیاسی فضای رقابتی خوبی را فراهم می‌کند اما برخی به دنبال این هستند که با حرف‌های تند و خارج از قواعد بازی سیاسی آب را گل آلود کرده و ماهی بگیرند.
  • شورای نگهبان قاعدتاً و براساس رسالتی که دارد در بررسی صلاحیت‌ها نباید به جناح‌های سیاسی و نوع تفکر تفکر سیاسی داوطلبین توجه کند بلکه باید حداقل‎ هایی که قانون در رابطه با صلاحیت نامزدهای انتخاباتی مجلس و خبرگان تعیین کرده را مورد توجه قرار دهد، اگر شورای نگهبان جناح‌بندی‌های سیاسی را ملاک قرار دهد از مأموریت اصلی خود فرا رفته و مورد سوال قرار می‌گیرد.
  • نکته دیگر این است که هر اندازه تعداد نامزدها بیشتر باشد امکان مشارکت بیشتر فراهم می‌شود. پیشنهاد ما به شورای نگهبان این بود که نرمش قهرمانانه انجام دهد البته تعداد زیادی از نامزدها تأیید صلاحیت شدند اما صلاحیت برخی از نیروهای شاخص در هر دو جناح‌های سیاسی تأیید نشده و این می‌تواند به مشارکت حداکثری صدمه وارد کند.
  • بسیاری از نامزدهای جریان اصولگرا ردصلاحیت شدند و ما پیگیر اعتراض هستیم. نکته دیگر این است نامزدهایی که صلاحیت آنها احراز نشده اگر به جریان سیاسی وابسته هستند و سابقه طولانی داشتند، ممکن است این جریان سیاسی با کمبود نامزد روبرو شود که خود این مورد نشان‌دهنده عدم رضایت از حضور پرشور در انتخابات خواهد بود اما چنانچه این افراد مطرح و چهره سیاسی نباشند، تأثیرگذار نخواهند بود چراکه مردم آنها را نمی‌شناسند.
  • از همین رو به شورای نگهبان پیشنهاد کردیم افرادی که چهره‌های سیاسی و مطرحی هستند و به دلیل سوابق هوادار دارند را با دقت بیشتری صلاحیت آنها را مورد بررسی قرار بدهند و به نوعی نشود که به دلیل عدم احراز از گردونه انتخابات خارج شوند.
  • داوطلبین انتخابات دو بخش هستند، یکی انتخابات مجلس خبرگان و دیگری انتخابات مجلس شورای اسلامی. در رأس داوطلبین انتخابات خبرگان روحانی قرار دارد که عدم صلاحیت خورده است.
  • مورد دیگر انتخابات مجلس شورای اسلامی است که به نظر می‌رسد در شهرهای بزرگ بازار سیاسی آشفته است، به عبارت دیگر به دلیل اینکه در این شهرها چهره‌های شاخص در لیست‌ها قرار می‌گیرند، وقت نام آنها در لیست‌ها نباشد منجر به تضعیف لیست و کاهش شانس رأی دادن می‌شود.
  • مورد دیگر این است که این حق قانونی، شرعی، شهروندی و انسانی افراد است که در انتخابات شرکت کنند، لذا اگر کسی مدعی فعالیت سیاسی است و با صندوق رأی قهر کند، ما در قاموس سیاسی به این کار می‌گوییم مِنیت سیاسی چراکه تنها راهی که می‌توانند در سپهر سیاسی تنفس کنند، صندوق رأی است.
  • بنابراین باید قهر با صندوق سیاسی را منتفی کرد. اما اختیار اینکه جریان‌های سیاسی لیست بدهند یا خیر، در دست خودشان است برای مثال در تهران که ۳۲ نماینده دارد اگر در لیستی فقط ۳ الی ۴ نفر از این ۳۲ نفر را بشناسم و مابقی گمنام باشند، ترجیح می‌دهم به این لیست رأی ندهم.
  • خیر، برای لیست دادن اجباری وجود ندارد. البته رأی دادن و حضور پای صندوق رأی فرق می‌کند چراکه وظیفه شرعی و قانونی افراد است اما امکان دارد یک جریان سیاسی به این نتیجه برسد که در انتخابات پیروز نباشد، از این‌رو لیست نمی‌دهد. این موردی است که بستگی به خود آن جریان سیاسی دارد. اما لیست ندادن به معنای شرکت نکردن در انتخابات یا تحریم انتخابات نیست.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها