کد خبر: 649777
|
۱۴۰۲/۱۱/۰۸ ۲۰:۰۰:۰۰
| |

این اسناد نشان می‌دهد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ضابطه‌مند نیست

نبوی در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس سوم(۱۳۷۰)، مجلس چهارم(۱۳۷۲)، میان‌دوره‌ای مجلس پنجم(۱۳۷۶) و مجلس هفتم(۱۳۸۲)؛ ردصلاحیت و در انتخابات مجلس پنجم(۱۳۷۴) و مجلس ششم(۱۳۷۸)؛ تأیید صلاحیت شده است! مثال دیگر علی مطهری است که گرچه در انتخابات مجلس هشتم، نهم و دهم واجد صلاحیت بود؛ ولی ناگهان در سال ۱۳۹۸ صلاحیت خود را از دست داد و اکنون برای انتخابات اسفندماه صلاحیت ازکف‌رفته‌اش را دوباره باز یافته است.

این اسناد نشان می‌دهد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ضابطه‌مند نیست
کد خبر: 649777
|
۱۴۰۲/۱۱/۰۸ ۲۰:۰۰:۰۰

روزنامه هم میهن بی‌ضابطه بودن شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها را اثبات کرده است.

به گزارش هم میهن، بهترین شیوه‌ی بررسی و تعیین میزان قاعده‌مندی نهادهای بررسی‌کننده صلاحیت نامزدهای انتخاباتی مراجعه به گذشته و سابقه عملکرد آنهاست. از باب نمونه نحوه برخورد با نامزدی بهزاد نبوی در انتخابات‌های مختلف بسیار جالب توجه است. نبوی در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس سوم(۱۳۷۰)، مجلس چهارم(۱۳۷۲)، میان‌دوره‌ای مجلس پنجم(۱۳۷۶) و مجلس هفتم(۱۳۸۲)؛ ردصلاحیت و در انتخابات مجلس پنجم(۱۳۷۴) و مجلس ششم(۱۳۷۸)؛ تأیید صلاحیت شده است! مثال دیگر علی مطهری است که گرچه در انتخابات مجلس هشتم، نهم و دهم واجد صلاحیت بود؛ ولی ناگهان در سال ۱۳۹۸ صلاحیت خود را از دست داد و اکنون برای انتخابات اسفندماه صلاحیت ازکف‌رفته‌اش را دوباره باز یافته است.

این روزنامه افزوده است: سیدمحمود علوی که سابقه نمایندگی مجلس شورا در دورهای اول، دوم، چهارم، پنجم و نیز دو دوره نمایندگی مجلس خبرگان را دارد، در انتخابات مجلس نهم در سال ۱۳۹۰ ردصلاحیت شد. وی دو سال بعد، پس از پیروزی حسن روحانی به‌عنوان وزیر اطلاعات انتخاب و هشت‌ سال این منصب را در اختیار داشت و اکنون به فاصله دو سال از ترک صندلی وزارتی درحالی‌که کماکان عضو خبرگان است، فاقدصلاحیت برای نمایندگی مجلس شورا و خبرگان شناخته شده است.  این‌ها نمونه اندکی از بی‌ضابط بودن و فقدان قاعده و معیار در بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات‌ها در کشورمان است. بی‌نظمی و فقدان معیار مشخص در بررسی صلاحیت‌ها آنچنان مشهود است که می‌توان عمل نهادهای مربوطه را نه بررسی صلاحیت نامزدها بلکه معطی صلاحیت دانست؛ به‌نحوی‌که این عطا در ادوار مختلف در مورد یک شخص می‌تواند به کرات تغییر کند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها