کد خبر: 649658
|
۱۴۰۲/۱۱/۰۷ ۰۹:۲۷:۳۱
| |

واکنش اروپا به پرتاب ماهواره «ثریا» توسط ایران؛ ماهواره بر قائم ۱۰۰ از همان سیستم سامانه موشکهای دوربرد بالستیک استفاده می‌کند

سه کشور فرانسه،‌ آلمان و بریتانیا در یک بیانیه مشترک پرتاب ماهواره ثریا توسط ایران به وسیله یک ماهواره بر قائم ۱۰۰ را محکوم کردند.

واکنش اروپا به پرتاب ماهواره «ثریا» توسط ایران؛ ماهواره بر قائم ۱۰۰  از همان سیستم سامانه موشکهای دوربرد بالستیک استفاده می‌کند
کد خبر: 649658
|
۱۴۰۲/۱۱/۰۷ ۰۹:۲۷:۳۱

سه کشور فرانسه،‌ آلمان و بریتانیا در یک بیانیه مشترک پرتاب ماهواره ثریا توسط ایران به وسیله یک ماهواره بر قائم ۱۰۰ را محکوم کردند.

به گزارش فارس، رویترز نوشته است که این سه کشور مدعی شده اند که سیستمی که در راکت  قائم ۱۰۰ استفاده شده است همان سیستمی است که برای سامانه موشکهای دوربرد بالستیک هم استفاده میشود.

باوجود اینکه محدودیت‌های موشکی ایران پیش از این به پایان رسیده است، تروئیکای اروپا مدعی شدند: ایران علی‌رغم درخواست‌های مکرر بین‌المللی برای توقف آن و پس از سال‌ها نادیده گرفتن محدودیت‌های سازمان ملل به توسعه برنامه موشکی خود ادامه می‌دهد.

پدر این بیانیه ادعا شده است: پرتاب‌هایی از این دست به ایران امکان آزمایش فناوری را می‌دهد که می‌تواند برای توسعه بیشتر برنامه موشک‌های بالستیک خود که تهدیدی مهم برای امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است، استفاده کند.  

این سه کشور اروپایی مدعی شدند: ما نگرانی‌های دیرینه‌ای در مورد فعالیت‌های ایران در رابطه با فناوری‌های موشک بالستیک داریم که قادر به حمل سلاح هسته‌ای هستند. این نگرانی‌ها با توسعه برنامه هسته‌ای ایران که فراتر از همه توجیهات غیرنظامی معتبر است، افزایش می‌یابد.

یک هفته پیش،‌ شنبه ۳۰ دی ماه،‌ سازمان فضایی ایران اعلام کرد که ماهواره ثریا با ماهواره‌بر «قائم ۱۰۰» سپاه پاسداران به فضا پرتاب شد و با موفقیت در مدار ۷۵۰ کیلومتری زمین قرار گرفت. «قائم ۱۰۰» یک ماهواره‌بر سه‌مرحله‌ای سوخت جامد است. این ماهواره‌بر که قابلیت حمل تا ۱۰۰ کیلوگرم را دارد، در سومین پرتاب آزمایشی خود، ماهواره تحقیقاتی ثریا با جرم تقریبی ۵۰ کیلوگرم را در مدار ۷۵۰ کیلومتری دایروی قرار داد.این برای اولین بار است که ماهواره‌بر‌های ایرانی به مدار ۷۵۰ کیلومتری دست پیدا می‌کنند.

یک روز بعد هم اعلام شد که ماهواره ثریا نخستین سیگنال خود را به زمین ارسال کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها