کد خبر: 649047
|
۱۴۰۲/۱۱/۰۱ ۱۹:۴۰:۰۰
| |

بی‌شناسنامه‌های ایرانی بلوچ یک حقیقت است؛ جامعه‌ای را از زندگی محروم کنید دست روی دست نمی‌گذارند که بمیرند

روزنامه هم میهن نوشت: نگاه ساختار سیاسی این است که افراد فاقد شناسنامه بلوچ، اساساً ملیت ایرانی ندارند و از خارج از کشور وارد شده‌اند...موضوع بی‌شناسنامه‌های ایرانی یک حقیقت است،‌ برخی از نهادهای مردمی و فعالان اجتماعی منطقه، به این افراد کمک می‌کنند و از دادگاه برای آنها حکم صدور شناسنامه می‌گیرند، اما ثبت احوال حاضر نیست برای این افراد شناسنامه صادر کند.

بی‌شناسنامه‌های ایرانی بلوچ یک حقیقت است؛ جامعه‌ای را از زندگی محروم کنید دست روی دست نمی‌گذارند که بمیرند
کد خبر: 649047
|
۱۴۰۲/۱۱/۰۱ ۱۹:۴۰:۰۰

روزنامه هم میهن به بهانه غیرایرانی خوانده شدن افرادی که پنجشنبه گذشته در حمله پاکستان به ایران کشته شدند، گزارش از وضعیت افراد بی‌شناسنامه در سیستان و بلوچستان دارد. 

به گزارش هم میهن، حق زندگی ندارند، نه مدرسه آنها را به‌رسمیت می‌شناسند، نه دانشگاه و نه جایی که بتوانند از طریق‌اش کسب درآمد کنند. آنها بیمار که می‌شوند، بیمارستان پذیرش‌شان نمی‌کند، پذیرش هم کند، تعرفه‌ها برای‌شان مانند یک فرد خارجی حساب می‌شود. حتی وقتی می‌میرند هم روال عادی خاکسپاری برای‌شان طی نمی‌شود. آنها نام‌های ایرانی دارند، به زبان به‌رسیمت شناخته‌شده ایران حرف می‌زنند، آداب و رسوم ایرانی دارند و کسی آنها را در دایره ایرانیان حساب نمی‌کند. ماجرای بدون شناسنامه‌ها اما از 28 دی‌ماه بیش‌ازقبل، خودنمایی کرد؛ یعنی با اتفاقات اخیر میان ایران و پاکستان و جان‌باختن افرادی در مرز که مقامات ایرانی آنها را غیرایرانی خواندند.

این روزنامه سپس به نقل از پیرمحمد ملازهی، کارشناس مسائل بلوچستان نوشت: «نگاه ساختار سیاسی این است که افراد فاقد شناسنامه بلوچ، اساساً ملیت ایرانی ندارند و از خارج از کشور وارد شده‌اند...موضوع بی‌شناسنامه‌های ایرانی یک حقیقت است،‌ برخی از نهادهای مردمی و فعالان اجتماعی منطقه، به این افراد کمک می‌کنند و از دادگاه برای آنها حکم صدور شناسنامه می‌گیرند، اما ثبت احوال حاضر نیست برای این افراد شناسنامه صادر کند. این درحالی‌است که نداشتن مدارک هویتی به‌معنای نداشتن هویت است و چنین افرادی نمی‌توانند از خدمات دولتی استفاده کنند...به‌صورت طبیعی، فردی که نمی‌تواند کار داشته باشد یا تحصیل کند و خلاصه، زندگی مناسبی داشته باشد، به‌سمت کارهای خلاف کشیده می‌شود و مشکلات امنیتی ایجاد می‌کند. اگر جامعه‌ای را از قوانین و مزایای زندگی در کشور خود محروم کنید، مردم آن جامعه نمی‌توانند دست روی دست بگذارند تا بمیرند. این افراد به‌عنوان انسان ممکن است برای بقای خود دست به هر کاری بزنند.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها