کد خبر: 648676
|
۱۴۰۲/۱۰/۲۷ ۱۱:۱۱:۱۴
| |

رئیس سازمان انرژی اتمی:

آب سنگین ایران مشتری هم دارد؛ آمریکا هم یکی از خریداران آب سنگین ما است

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره وجود مشتری آب سنگین ایران گفت: آب سنگین ایران مشتری هم دارد. از آب سنگین ایران کشورهایی که با ما کار می‌کنند، استفاده می‌کنند. همچنین از مشتقات آن استفاده می‌کنند. آمریکا هم یکی از خریداران آب سنگین ما است که یکبار از ما آب سنگین خریداری کرد.

آب سنگین ایران مشتری هم دارد؛ آمریکا هم یکی از خریداران آب سنگین ما است
کد خبر: 648676
|
۱۴۰۲/۱۰/۲۷ ۱۱:۱۱:۱۴

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در پایان جلسه هیئت دولت با حضور در جمع خبرنگاران گفت: برنامه‌ای که در برا حوزه انرژی اتمی پایه‌ریزی شده سند راهبردی ۲۰ ساله است که ابعاد گوناگونی دارد و مطلب مهم برای ما حوزه سلامت و امنیت غذایی است که نسبت به کشورهای پیشرفته دنیا دیر شروع کردیم. ظرفیت آن در دهه ۸۰ ایجاد شده بود اما از آن استفاده نکردیم و گسترش پیدا نکرد و در حد اقلام کم مصرف و یکبار مصرف استفاده شده بود درحالیکه گسترش آن برای ما مهم بود.

به گزارش ایلنا، وی با بیان اینکه تا پایان سال سه مرکز جدید را در این راستا افتتاح می‌کنیم تا گام‌های مثبت در جهت حفظ سلامت مردم را با زدودن آفات از محصولات کشاورزی برای جبران عقب‌ماندگی‌ها دنبال کنیم، گفت: با فناوری جدید هسته‌ای به دنبال پاکسازی آفات موجود در نخلستان‌های کشوریم. سامانه‌ای را طراحی و ساخته‌ایم و کارشناسان سازمان انرژی اتمی به صورت میدانی در نخلستان‌های کشور در حال آزمایش این آفت‌کش جدید هستند این برنامه در دستور کار ما قرار دارد و گزارش آن ارائه شد تا مردم که تحت فشار آفات برای نخلستان‌های خود هستند از زیر آن فشار خارج شوند. 

اسلامی درباره سطح دسترسی بازرسان آژانس به منابع هسته‌ای ما تا چه اندازه است گفت: در حقیقت پادمان ما عضو ما آن هستیم و آژانس هم در مورد آن وظیفه دارد که کارهای خود را انجام دهد و این یک قانون است. ما مطابق قانون با آژانس همکاری داریم و  روی این فرآیند نظارت دارد و دوربین دارد و بازرس اعزام می‌کند و سر و صدایی که به ویژه سه کشور اروپایی هر سه ماه یکبار به پا می‌کنند گزارش‌های مربوط به سند برجام است و سند برجام طبق گزارش ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است که ایران نیز به موجب قانون اقدام راهبردی رفتار می‌کند، گزارش‌های آژانس انرژی اتمی عدم انطباق براساس یک سری از بندها را گزارش می‌کند اما بند ۲۶۳۶ که ایران در برجام به آن عمل می‌کند، وظیفه آژانس نیست که عدم اجرای تعهدات طرف‌های برجام را گزارش کند. ما خودمان باید گزارش دهیم که این کار را انجام می‌دهیم اما گزارش‌های ما شنیده نمی‌شود. وقتی طرف اروپایی به تعهداتش عمل نمی‌کند و تحریم‌ها را لغو نمی‌کند ایران نیز محدود به مفاد برجام و پادمان، به تعهداتش عمل می‌کند.

وی درباره وجود مشتری آب سنگین ایران گفت: آب سنگین ایران مشتری هم دارد. از آب سنگین ایران کشورهایی که با ما کار می‌کنند، استفاده می‌کنند. همچنین از مشتقات آن استفاده می‌کنند. آمریکا هم یکی از خریداران آب سنگین ما است که یکبار از ما آب سنگین خریداری کرد.

اسلامی گفت: به نمایندگان مجلس برای دخالت در انتصابات سازمان انرژی اتمی هیچ اجازه‌ای داده نمی‌شود.

وی درباره روز هوای پاک گفت: پایدارترین و پاک‌ترین انرژی که در دنیا شناخته شده است انرژی و فناوری هسته‌ای و برق اتمی است. دنیا اراده کرده نیروگاه‌های اتمی‌شان را سه برابر کند. تاسیس نیروگاه‌های اتمی در مقیاس بزرگ و کوچک را هدف‌گذاری کرده‌ایم تا گازهای گلخانه‌ای به صفر برسد تا اثر گازهای گلخانه‌ای به صفر برسد و ما هم تلاش مجدانه خود را برای تحقق این امر انجام می‌دهیم. 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها