کد خبر: 644849
|
۱۴۰۲/۰۹/۲۷ ۱۱:۵۰:۰۰
| |

رحمن قهرمانپور، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی:

روسیه و اسرائیل مخصوصا پوتین و نتانیاهو روابط نزدیکی دارند

رحمن قهرمانپور گفت: روسیه و اسراییل مخصوصا شخص پوتین و نتانیاهو روابط نزدیکی دارند و بیش از یک میلیون نفر از یهودیان روسیه در اسراییل ساکن هستند. علاوه بر این حزب بیتنا در پارلمان هم عمدتا روس تبارهای ساکن اسراییل هستند.

روسیه و اسرائیل مخصوصا پوتین و نتانیاهو روابط نزدیکی دارند
کد خبر: 644849
|
۱۴۰۲/۰۹/۲۷ ۱۱:۵۰:۰۰

به بهانه توافق اخیر میان تهران و مسکو، روزنامه اعتماد با رحمن قهرمانپور، تحلیلگر برجسته مسائل سیاست خارجی گفت‌وگو کرده است. 

به گزارش اعتماد، بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید: 

 

  • روسیه در گذشته همواره بر این باور بود که طرفداران غرب در داخل ایران نیروهای سیاسی قدرتمند و فعالی هستند، اما بعد از حمله روسیه به اوکراین این کشور گزینه‌های متعددی نداشت و از طرفی یک‌دست شدن حاکمیت در ایران و به قدرت رسیدن اصولگرایان فضایی را در مسکو فراهم کرد که آنها بیشتر از گذشته به دنبال بهبود روابط با تهران باشند که نشانه‌های آن را ما درهمکاری نظامی ایران و روسیه و وعده هواپیماهای نظامی روسیه دیدیم. حال تداوم این روابط و گسترش آن بسیار بستگی به تحولات داخلی ایران و نحوه اتمام جنگ اوکراین و روابط روسیه با غرب دارد.
  • هم ایران و هم امریکا نمی‌خواهند دامنه جنگ افزایش پیدا کند و ایران در ابتدا نیز اعلام کرد که در جریان این حملات نبوده و قرار نیست وارد جنگ بشود که این نکته بسیار مهمی است. 
  • روسیه و اسراییل مخصوصا شخص پوتین و نتانیاهو روابط نزدیکی دارند و بیش از یک میلیون نفر از یهودیان روسیه در اسراییل ساکن هستند. علاوه بر این حزب بیتنا در پارلمان هم عمدتا روس تبارهای ساکن اسراییل هستند. اسراییل علی‌رغم فشارهای غرب برای ارسال گنبد آهنین به اوکراین، زیر بار نرفت و به کمک بشردوستانه برای کی‌یف اکتفا کرد، آن‌هم در شرایطی که امریکا از متحد نزدیک خود، بازیگرانی چون ژاپن و کره‌جنوبی انتظار داشت به اوکراین کمک کرده و تسلیحات نظامی دراختیارش قرار دهند.
  • این سناریو که جنگ غزه تبدیل به تقابل میان امریکا و اسراییل و متحدانش علیه روسیه و ایران و... خواهد شد بسیار دور از ذهن است. اساسا چین همراهی لازم با روسیه را ندارد تصور اینکه اتحادی بین روسیه، ایران و چین تعریف شود، غلط است این سه بازیگر صرفا می‌خواهند امریکا را تضعیف کنند، ولی فراتر از این تعهدی به هم ندارند؛ نه چین از روسیه در آن سطح استراتژیک دفاع کرده نه روسیه از ایران.
  • تنها فصل مشترک ایران و روسیه آن است که می‌خواهند نظم بین‌المللی لیبرال مورد حمایت امریکا تضعیف شود اما در مورد آینده آن ایده یک‌دستی ندارند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها