کد خبر: 642374
|
۱۴۰۲/۰۹/۰۶ ۱۱:۳۵:۰۰
| |

نقشه علا‌ءالدین بروجردی، علی لاریجانی، سردار صفوی و فیروزآبادی برای حمله به طالبان چه بود؟

محسن امین زاده گفت: علاءالدین بروجردی به همراه علی لاریجانی، سردار رحیم صفوی و سردار حسن فیروزآبادی تیمی تشکیل داده بودند و به دنبال طراحی و اجرای عملیات مشترک نیروی قدس (بعداً شد سپاه قدس) و نیروهای افغان مخالف طالبان به رهبری مرحوم احمدشاه مسعود برای اشغال شهر هرات بودند.

نقشه علا‌ءالدین بروجردی، علی لاریجانی، سردار صفوی و فیروزآبادی برای حمله به طالبان چه بود؟
کد خبر: 642374
|
۱۴۰۲/۰۹/۰۶ ۱۱:۳۵:۰۰

محسن امین‌زاده، معاون وزیر خارجه در دولت اصلاحات در گفت‌وگو با روزنامه هم میهن به ادعای روزنامه کیهان مبنی بر جنگ‌طلبی اصلاح‌طلبان و جنگ با طالبان بعد از کشته شدن دیپلمات‌های ایرانی در مزارشریف پاسخ داده است.

به گزارش هم میهن، بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید: 

 

  • درجلسه شهریور ماه سال ۷۷ در شورایعالی امنیت ملی نظر مخالف رهبری با ورود نظامیان ایران به همه طرف‌های ماجرا ابلاغ شد و به یک ماراتن پرفرازونشیب از تلاش جناح راست برای تدارک حمله به افغانستان پایان داده شد. تا جایی که به خاطر دارم این جلسه در 28 مردادماه دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی تشکیل شد. این جلسه پایان ماجراجویی مسئولان اصولگرایی بود که به دنبال به‌راه انداختن جنگ با طالبان بودند.
  • تا 18 مردادماه 1377 مسئولیت امور افغانستان در وزارت خارجه بر عهده آقای علاءالدین بروجردی بود. با کشتار دیپلمات‌هایمان در کنسولگری ایران در مزارشریف ایشان از کار برکنار شد و در روزهای بعد مسئولیت امور افغانستان نیز به اینجانب که معاون منطقه آسیا و اقیانوسیه بودم، واگذار شد. به‌رغم این تغییر مسئولیت در وزارت خارجه، آقای بروجردی در جلسات دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی پیگیر حمله ایران به شهر هرات در افغانستان بود. ایشان به همراه آقایان علی لاریجانی، سردار رحیم صفوی و سردار حسن فیروزآبادی تیمی تشکیل داده بودند و به دنبال طراحی و اجرای عملیات مشترک نیروی قدس (بعداً شد سپاه قدس) و نیروهای افغان مخالف طالبان به رهبری مرحوم احمدشاه مسعود برای اشغال شهر هرات بودند.
  •   طبق خاطرات مرحوم رفسنجانی این مجموعه، تلاش زیادی به صورت علنی و غیرعلنی کرده بودند که با کمک مرحوم رفسنجانی، نظر رهبری را برای انجام عملیات علیه طالبان و اشغال شهر هرات تغییر دهند و ایشان را برای انجام این عملیات قانع کنند. مرحوم رفسنجانی نیز مانند رهبری و البته خاتمی و دولت خاتمی با ورود نظامیان ایران به افغانستان کاملاً مخالف بودند و طبق خاطرات‌شان چندبار نظر مخالف‌شان را ابراز کرده بودند. اما این باعث نشده بود که تلاش گروه مذکور برای پیگیری طرح حمله سپاه به هرات متوقف شود.
  • آنچه رهبری با آن موافق بودند و نظر وزارت امور خارجه هم بود، اعزام نیروهای سپاه و ارتش به مرز و اجرای یک مانور نظامی آفندی و آمادگی آنان برای مواجهه با وضعیت بحرانی احتمالی بود. هدف این بود که حداقل طالبان متوجه هزینه‌های بسیار سنگین ماجراجویی‌هایش بشود و رفتارش را اصلاح کند. 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
  • ایرانیان ارسالی در
    دوشنبه ۶ آذر ۱۴۰۲

    تا این کشور را یه مشت ابله و نادان اداره می کنند ایران و ملتش روی خوشی و آرامش را نخواهند دید ...

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها