کد خبر: 640485
|
۱۴۰۲/۰۸/۲۱ ۱۳:۱۵:۰۰
| |

همه‌چیز درباره راکت «برکان» که سیدحسن نصرالله به آن اشاره کرد

روز گذشته نیز سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان از به‌کارگیری راکت جدید «بُرکان» با سر جنگی 500کیلوگرمی علیه پایگاه‌های رژیم صهیونیستی خبر داد و بهانه‌ای شد تا ه بررسی توان موشکی جبهه مقاومت در منطقه و نقش جمهوری اسلامی ایران در دستیابی رزمندگان اسلام به توان موشکی بپردازیم.

همه‌چیز درباره راکت «برکان» که سیدحسن نصرالله به آن اشاره کرد
کد خبر: 640485
|
۱۴۰۲/۰۸/۲۱ ۱۳:۱۵:۰۰

12 سال پیش در چنین روزی بر اثر انفجار در پادگان الغدیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیدگنه ملارد، سردار حسن طهرانی مقدم رئیس سازمان جهاد خودکفایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جمعی از همکارانش به شهادت رسیدند.

به گزارش تسنیم، اما آنچه در این حادثه رخ داده بود بسیار فراتر از شهادت یکی از فرماندهان سپاه بود. در این حادثه در واقع پدر موشکی جمهوری اسلامی ایران و کسی که توان موشکی ایران توسط او بنیان‌گذاری شده بود به شهادت رسید

با شهادت سردار طهرانی مقدم عده‌ای فکر می‌کردند ایران دیگر نتواند با قدرت سابق، برنامه موشکی خود را ادامه دهد اما به‌خلاف این تصور از آن زمان به بعد، برنامه ارتقاء توان موشکی کشورمان توسط یاران و همرزمان حاج حسن مقدم با قدرت به‌پیش رفته است و تقریباً هر سال یک موشک جدید رونمایی شده است.

امروز جمهوری اسلامی ایران با در اختیار داشتن طیف متنوعی از موشک‌های بالستیک نقطه‌زن به قدرت اول موشکی منطقه و یکی از برترین قدرت‌های موشکی جهان بدل شده و علاوه بر تأمین نیازمندی‌های خود، توانسته است گام‌های مهمی در تأمین نیازمندی‌های موشکی جبهه مقاومت نیز بردارد.

روز گذشته نیز سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان از به‌کارگیری راکت جدید «بُرکان» با سر جنگی 500کیلوگرمی علیه پایگاه‌های رژیم صهیونیستی خبر داد و بهانه‌ای شد تا ه بررسی توان موشکی جبهه مقاومت در منطقه و نقش جمهوری اسلامی ایران در دستیابی رزمندگان اسلام به توان موشکی بپردازیم.

از سال 2006 و بعد از جنگ 33روزه حزب‌الله، توان موشکی جبهه مقاومت بروز و ظهور پیدا کرد و همزمان گمانه‌زنی‌ها درباره همکاری ایران با نیروهای جبهه مقاومت در حوزه موشکی آغاز شد.

از آن زمان تاکنون تصاویر متعددی از موشک‌های در اختیار جبهه مقاومت منتشر شده است که بسیاری از آنها شباهت‌هایی به موشک‌های بالستیک و کروز ایرانی دارند.

در جریان نبردهای مقاومت فلسطینی با رژیم صهیونیستی و استفاده از راکت‌های فجر5 این گمانه‌زنی تقویت شد تا اینکه در سال 1393 شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان به‌صراحت اعلام کرد که همه موشک‌هایی که در اختیار حزب‌الله لبنان قرار دارند ایرانی هستند و از سال 2006 این گروه، موشک‌های فاتح110 را در اختیار دارد.

در مردادماه سال 1398 نیز حزب‌الله لبنان بعد از گذشت 13 سال از جنگ 33روزه، تصویری از هدف قرار دادن ناوچه ساعر5 اسرائیلی در این جنگ را منتشر کرد که بر اساس آن حزب‌الله در این عملیات از موشک کروز ضدکشتی مشابه «نور» ایرانی با برد 120 کیلومتر استفاده کرده است.

به این ترتیب مشخص شد که حزب‌الله لبنان به موشک‌های بالستیک و کروز مجهز شده است و قادر است دورترین نقاط در سرزمین‌های اشغالی را نیز هدف قرار دهد.

چند سال بعد، تصاویری از آزمایش یک موشک توسط ارتش سوریه با نام «تشرین» منتشر شد که نشان می‌داد این موشک نیز بسیار شبیه به موشک فاتح110 ایرانی است.

اما در جریان تجاوز ائتلاف سعودی به یمن و در مقابل آن عملیات‌های متعدد یگان‌های موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن علیه عربستان و امارات و همچنین رژه اخیر نیروهای مسلح یمن، موشک‌هایی رونمایی و به‌کارگیری شد که نمونه‌هایی مشابه آنها در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نیز وجود دارد؛ همین موضوع گمانه‌زنی‌ها در رابطه با همکاری‌ ایران و جبهه مقاومت یمن در حوزه موشکی را تقویت کرد.

رفته رفته یمنی‌ها وارد حوزه طراحی و تولید موشک‌های جدید شدند، در این مسیر نیروهای مسلح و کمیته‌های مردمی یمن موشک‌های پیشرفته‌ای مانند موشک‌های ذوالفقار، حاطم، قاصم، فلق و فالق را در حوزه سوخت مایع و سوخت جامد ساختند.

یمنی‌ها در حوزه کروز نیز به موشک‌هایی مانند موشک‌های کروز تهاجم زمینی قدس و موشک‌های کروز ضدکشتی مندب و روبیج دست یافتند.

در رژه اخیر یمن هم موشک‌هایی با نام طوفان که مشابه «قدر» ایرانی و موشک عقیل را که مشابه نمونه بهینه‌شده موشک «قیام» ایرانی است، به نمایش گذاشتند و برگ دیگری از توانمندی‌های موشکی خود را نشان دادند.

اما در جریان عملیات طوفان الاقصی جلوه‌های جدیدی از توان موشکی جبهه مقاومت عملیاتی شده است که تا پیش از این رسانه‌ای نشده بود. در جریان این عملیات، مقاومت اسلامی در عراق برای نخستین مرتبه توان موشکی خود را با رونمایی از موشک‌های الاقصی‌ـ‌1 و یک موشک کروز که شبیه به موشک‌های کروز قدس یمنی و «پاوه» ایرانی بود، نشان داد و بعد از آن تصاویری از هدف قرار دادن پایگاه‌های آمریکا در منطقه توسط موشک الاقصی‌ـ‌1 را که شبیه موشک‌های «فاتح» ایرانی است، نیز منتشر کرد.

از سوی دیگر یمن با اجرای چندین عملیات موشکی و پهپادی و شلیک انواع موشک‌های بالستیک و کروز و پهپادهای انتحاری علیه بندر ایلات در جنوب سرزمین‌های اشغالی توانمندی خود را در اجرای این دست عملیات‌ها و گشودن جبهه جدیدی علیه صهیونیست‌ها نشان داد.

هرچند صهیونیست‌ها موفق به رهگیری برخی از این موشک‌ها و پهپادها شده‌‌اند،‌ اما حملات انصارالله موجب شده است اسرائیل بخشی از توانمندی پدافندی خود را معطوف به جنوب سرزمین‌های اشغالی و مقابله با حملات نیروهای یمنی کند و قادر به تمرکز در یک جبهه نباشد.

این طلوع موشکی جبهه مقاومت ادامه داشت تا اینکه روز گذشته سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان به موضوع جدیدی اشاره کرد و آن هم استفاده از راکت «برکان» برای هدف قرار دادن پایگاه‌های ارتش رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی بود.

چندی پیش فیلمی از عملی علیه یکی از پایگاه‌های اسرائیلی منتشر شد که گمانه‌زنی‌هایی درباره به‌کارگیری راکت برکان توسط حزب‌الله را تقویت کرد.

حالا حزب‌‌الله با انتشار فیلمی از شلیک راکت برکان اثبات کرده که برای نخستین مرتبه در جریان جنگ اخیر از این راکت‌ها برای هدف قرار دادن پایگاه هونین ـ رامیم استفاده کرده است.

راکت‌های برکان نوعی از راکت‌های توپخانه‌ای است که ساختاری بسیار ساده دارد. این راکت از دو بخش اصلی سر جنگی و پیشران تشکیل شده و فاقد سیستم هدایت و کنترل است.

سر جنگی این راکت حاوی 300 تا 500 کیلوگرم مواد منفجره است و آن‌طور که تخمین زده می‌شود بردی در حدود 7 کیلومتر دارد، همچنین در تصاویر منتشرشده به‌نظر می‌رسد راکت‌های برکان از پیشرانی مشابه راکت‌های «فلق» بهره می‌برند. این راکت‌ها با سر جنگی قدرتمند خود قدرت تخریب بالایی دارند و ازاین‌رو گزینه مناسبی برای هدف قرار دادن پایگاه‌های اسرائیل در جدار مرزی لبنان با فلسطین اشغالی است.

تصاویر منتشرشده نشان می‌دهد نمونه‌های مشابه راکت برکان در اختیار سایر گروه‌های مقاومت نیز قرار داد. راکت «قاسم» گروه جهاد اسلامی و راکت «اشتر» که در اختیار حشدالشعبی عراق قرار دارد، نمونه‌هایی از این راکت هستند.

حالا حدود 14 سال از زمانی که در هفته‌های آخر جنگ 22روزه، دستخطی از شهید حاج حسن طهرانی‌مقدم برای رزمندگان فلسطینی ارسال شد و به آنها روش ساخت راکت‌ها و موشک‌های جدید را آموخت، می‌گذرد و جبهه مقاومت توانسته‌ است با تکیه بر دانش موشکی پایه‌گذاری‌شده توسط شهید طهرانی مقدم به سطح بالایی از توانمندی موشکی دست پیدا کند و یک شبکه یکپارچه موشکی در دل خود ایجاد کند تا موازنه قدرت را در منطقه تغییر دهد و آرزوی مردی را که می‌خواست اسرائیل را نابود کند، تحقق ببخشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها