کد خبر: 630601
|
۱۴۰۲/۰۶/۱۲ ۱۹:۳۰:۳۷
| |

فریدون عباسی، عضو کمیسیون انرژی مجلس:

قیمت بنزین تا این تاریخ افزایش پیدا نمی‌کند/ مردم در حال له شدن هستند

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: افزایش قیمت بنزین، یک شایعه است که توسط برخی افراد رسانه‌ای در کشور شکل گرفت. زمانی که بخواهد بنزین افزایش قیمت داشته باشد، بایستی یک پشتوانه قانونی یا مشروعیتی داشته باشیم.

قیمت بنزین تا این تاریخ افزایش پیدا نمی‌کند/ مردم در حال له شدن هستند
کد خبر: 630601
|
۱۴۰۲/۰۶/۱۲ ۱۹:۳۰:۳۷

فریدون عباسی نماینده و عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره «بحث افزایش قیمت بنزین شایعه است»، گفت: قیمت بنزین تا پایان سال ۱۴۰۲ افزایش نمی‌یابد.

به گزارش کیان آنلاین، مهم‌ترین بخش‌های این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

  • اول از همه باید بگویم که افزایش قیمت بنزین، یک شایعه است که توسط برخی افراد رسانه‌ای در کشور شکل گرفت. زمانی که بخواهد بنزین افزایش قیمت داشته باشد، بایستی یک پشتوانه قانونی یا مشروعیتی داشته باشیم. یعنی افزایش قیمت باید در لایحه بودجه آمده باشد یا دولت شفاف بگوید می‌خواهد چنین کاری بکند و چرا. حال هیچ‌کدام از این موضوعات نیست و واقعاً برای من عجیب است که باز عده‌ای علاقه دارند این نگرانی را در بین مردم ترویج دهند.
  • در عین حال، باید از این تنش‌ها عبور کنیم و این را به مردم بگوییم که تا پایان سال، خبری از افزایش قیمت بنزین نیست. در کنار این موضوع، ما یک تجربه موفق در کارتی کردن بنزین داشتیم. زمان دولت نهم که این اتفاق افتاد، کار خوبی بود و یک سال و خرده‌ای با همین روش کار کردند. یعنی کارت‌ها را آماده کردند و صدا و سیما آموزش‌های لازم را داد. بعد هم موقعی که قیمت بنزین چهار برابر شد از همان محل به مردم یارانه دادند. وقتی آن تجربه وجود دارد چرا از آن استفاده نکنیم؟ دولت آقای روحانی از این تجربه استفاده نکرد و اعتقادی به کارت نداشت و تقریباً کارت بنزین را حذف کرده بودند.
  • وقتی قیمت بنزین با کشور‌های اطراف متفاوت است، قاچاق صورت می‌گیرد. تا موقعی که بنزین را ارزان‌تر بدهیم، ادامه روند قاچاق وجود دارد. قاچاق این نیست که فقط بنزین را با دبه‌ای ۲۰ لیتری ببرند. وقتی بنزین لیتری سه هزار تومان در جامعه داده می‌شود و آن‌طرف مرز‌ها گران‌تر است، پس روند قاچاق ادامه دارد و کاری پرسودده هم است.
  • وقتی باید گرانی بنزین صورت بگیرد که مردم توان پرداخت هزینه بنزین یا افزایش هزینه‌های دیگر که به تبع آن به وجود می‌آید را داشته باشند. این روند زمانی منطقی و عاقلانه است که نظام حقوق و دستمزد در کشور، براساس واقعیت‌ها، علمی و عادلانه نظم و نسق پیدا کند.
  • حقوق و دستمزد مردم مطابق تورم، افزایش نداشته است و از این‌رو، مردم تحت فشار هستند. فقط بحث بنزین و افزایش آن نیست، در حال حاضر مثلاً قیمت مرغ و گوشت هم بالا است و اگر بنا باشد حافظ منافع مردم باشیم و بار سنگین اداره زندگی را از دوش آن‌ها سبک کنیم، باید موضوع افزایش منطقی حقوق و دستمزد را جدی در دستور کار قرار دهیم.
  •  دولت حتی بعضی جا‌ها مجبور است نقدینگی را اضافه و پول چاپ کند. الان اقتصاددان‌ها فکر کنند که چه کاری بهتر است، چون مردم در حال له شدن هستند. بیش از دو سال است که من درباره حقوق و دستمزد صحبت می‌کنم، ولی مسئولان، تنها یک سیستم آموزش و پرورش را در این رابطه اصلاح نمی‌کنند. به طور مثال در نیرو‌های مسلح نظام، درجه یا همان رتبه‌بندی را داریم، حال چرا همین را در آموزش و پرورش نداشته باشیم؟ در نیرو‌های مسلح فرمول وجود دارد و یک درجه‌دار هم روال ورودش و هم حقوقش معلوم است. دیگر حقوق‌های موقت و پیمانی وجود ندارد. یعنی کاملاً مشخص است که گروهبان چقدر دریافتی دارد و افسر چقدر می‌گیرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
  • مجید ارسالی در
    سه‌شنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۲

    شما هر سال با افزایش تورم و گرفتن مالیات از طریق تورم قیمت دلار را افزایش بده و بعد بیا بگو قیمت بنزین ارزان است! مغز معیوب شما مملکتی با هفت درصد منابع جهانی و یک درصد جمعیت جهان را به این روز انداخته! خدا لعنت کنه حزب توده ایران را که بنیان فکری شماها را شکل داد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها