کد خبر: 629840
|
۱۴۰۲/۰۶/۰۷ ۱۷:۱۰:۴۰
| |

هشدار صریح سردار قاآنی به دولت عراق درباره ممانعت از فعالیت مسلحانه کردها

سردار قاآنی نسبت به اجرای توافق بین ایران و عراق برای ممانعت از فعالیت مسلحانه کردها به دولت عراق هشدار داد. براساس این توافق موشک‌باران مناطق کردنشین توسط ایران متوقف شد.

هشدار صریح سردار قاآنی به دولت عراق درباره ممانعت از فعالیت مسلحانه کردها
کد خبر: 629840
|
۱۴۰۲/۰۶/۰۷ ۱۷:۱۰:۴۰

سردار قاآنی در دیدار با محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، و نیز سران چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه بر ضرورت اجرای کامل این توافق امنیتی تأکید کرد و گفت که اگر عراق در این باره کوتاهی کند ایران از امنیت ملی خود دفاع خواهد کرد.

به گزارش همشهری‌آنلاین، دولت عراق با جدیت برای اجرای این توافق وارد عمل شده و نیروهای بیشتری را به منطقه مرزی اعزام کرده تا مانع هرگونه فعالیت مسلحانه کردها علیه ایران به خصوص در مناطق کویسنجق و بنجوین در استان سلیمانیه شود.

توافق امنیتی عراق و ایران بر جلوگیری از تردد غیر قانونی افراد مسلح و تحویل افراد تحت پیگرد پس از صدور احکام بازداشت در چارچوب قانونی و خلع سلاح به خصوص سلاح سنگین و نیمه‌سنگین شبه‌نظامیان کرد و برچیدن اردوگاه‌های آموزشی آنان تأکید کرده و این توافق با هماهنگی اقلیم کردستان عراق اجرا می‌شود.

به موجب این توافق، ایران بمباران موشکی مواضع کردهای مخالف در شمال عراق را متوقف کرد. این مسئله محور اصلی مذاکرات «اسماعیل قاآنی» فرمانده نیروی قدس سپاه ایران با مقامات عراقی در سفر اخیر وی به عراق بود.

سرنوشت اعضای این گروه‌ها که تعدادشان با خانواده‌هایشان حدود ۲۰ هزار تن برآورد می‌شود.. در این باره پیشنهادهای مختلفی وجود دارد که وجه مشترک همه آنها دور کردنشان از مرز ایران و تشدید نظارت بر فعالیت آنهاست.

اجرای کامل این توافق چندان آسان نیست و شاید ممکن هم نباشد اما بغداد و اربیل برای بستن این پرونده مصمم هستند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها