کد خبر: 627238
|
۱۴۰۲/۰۵/۲۱ ۱۸:۱۵:۰۹
| |

سیدحسن عاملی، امام جمعه اردبیل:

شعار زن زندگی آزادی هشتصد سال پیش در اردبیل محقق شده است

به گفته امام جمعه اردبیل یک شاهکار عجیب صفویه نقش بسیار استثنایی خانم‌ها در شکل گیری این سلسله است.

حجم ویدیو: 12.13M | مدت زمان ویدیو: 00:02:35 دانلود ویدیو
کد خبر: 627238
|
۱۴۰۲/۰۵/۲۱ ۱۸:۱۵:۰۹

امام جمعه اردبیل گفت: صفویه شاهکارهای متعددی داشته‌ است یک شاهکار عجیب آنها نقش بسیار استثنایی خانم ها در شکل گیری این سلسله است و این افتخار بزرگی برای ایران ماست که صفویه و اردبیل ما هشتصد سال پیش بر نقش زن واقف شده و از ظرفیت عظیم آنها استفاده کرده است زن برای تبرج جاهلی خلق نشده است

به گزارش انتخاب، آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در آئین نکوداشت شیخ صفی‌الدین اردبیلی که به مناسبت سالروز ولادت شیخ صفی الدین در محل بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی با حضور جمعی از نویسندگان، هنرمندان ، محققین تاریخ و اقشار مختلف مردم برگزار گردید ضمن قدردانی از عوامل تشکیل این مراسم گفت:  ما در گذشته پژوهشگران بزرگی از کشورهای دیگر دعوت کرده بودیم تا در خصوص سلسله صفویه پژوهش های خود را در اردبیل ارائه نمایند مثل پروفسور البر اورتایلی وی در خصوص سلسله صفویه و کلاً تاریخ ایران شاهکار کرده اما الان نوشته او کجاست؟

وی افزود: حیطه نفوذ این عارف بزرگ واقعا حیرت آور است و تا حال از آن رمز گشایی نشده است طایفه روملو از روم بلند می شود و به جرگه قیزل باش ها وارد می گردد طایفه شاملو از شام بلند می شود و در اردبیل حاضر می گردد.

وی در بیان مقدمات حکمرانی صفویه اظهار داشت: شیخ و فرزندان او ۲۰۰ سال تلاش کردند تا یک سلسله به نام صفویه پا بگیرد حکومت صفویه تنهاحکومتی است که ۲۰۰ سال برای آن مقدمه چینی شده است یعنی بعد از ۲۰۰ سال تربیت عرفانی و تبلیغ و آماده سازی انسان ها این سلسله جایگاه ویژه در دنیا باز کرد و زمینه حکومت تشکیل گردید . این بزرگوار و فرزندانش، اولین سلسله ای بودند که بعد از ساسانی‌ها عزت و تمامیت ارضی ایران را برگرداندند.

وی گفت: اردبیل ما باید با این سلسله سر به آسمان بساید اما ما هنوز نتوانسته ایم حق سلسله صفویه را اداء کنیم. در اوصاف شیخ صفی الدین اسحاق اردبیلی مقام معظم رهبری شاهکار کرده است ایشان در سفر خود به اردبیل اظهار داشتند:

وی ادامه داد: صفویه شاهکارهای متعددی داشته‌ است یک شاهکار عجیب آنها نقش بسیار استثنایی خانم ها در شکل گیری این سلسله است و این افتخار بزرگی برای ایران ماست که صفویه و اردبیل ما هشتصد سال پیش بر نقش زن واقف شده و از ظرفیت عظیم آنها استفاده کرده است.

 

 

عاملی گفت: نقش آفرینی زنان صفوی و قزلباش ادامه یافت؛ ریاست مجمع عالی مشورتی شاه طهماسب با ” زن” بود. سرداری قشون، مشاورت حکاّم و ریاست کتابخانه آستان قدس رضوی و مسئولیت اساسی دیگر با مادران، همسران، دختران و عروسان صفوی و ایلات قزلباش از نکات ظریف در طریقت و دولت و دیانت عصر صفوی است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها