کد خبر: 623483
|
۱۴۰۲/۰۴/۲۸ ۱۷:۱۰:۴۲
| |

مکان ۵ نیروگاه اتمی جدید ایران کجاست؟

رئیس سازمان انرژی اتمی از جانمایی نیروگاه‌های اتمی جدید در ۵ استان ساحلی کشور خبر داد و گفت: ظرفیت تولید کیک زرد نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته است.

مکان ۵ نیروگاه اتمی جدید ایران کجاست؟
کد خبر: 623483
|
۱۴۰۲/۰۴/۲۸ ۱۷:۱۰:۴۲

محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی از جانمایی 5 نیروگاه اتمی در سواحل کشور خبر داد.

به گزارش مهر، او با بیان اینکه توسعه چرخه سوخت هسته‌ای نیازمند بهره برداری از معادن است، گفت: در حال سرعت دادن به بهره برداری از معادن اورانیوم هستیم و ظرفیت تولید کیک زرد را امسال نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش داده‌ایم و تا آخر سال ۵۰ درصد دیگر را نیز افزایش خواهیم داد تا ظرفیت کیک زرد ما نسبت به سال ۱۴۰۰ دو برابر شود.

وی ادامه داد: همچنین با مشارکت بخش خصوصی و بخش‌های فعال صنعتی و معدنی در حال بهره برداری از عناصر همراهی که در معادن (آهن، کانسنگ، مس و…) وجود دارد، هستیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه در جهت شکوفا کردن اقتصاد معدن و همچنین تسهیل چرخه صنعت هسته‌ای از طریق استفاده از معدن هستیم، افزود: در سال گذشته ۲ معدن فعال داشتیم و در حال حاضر به ۸ معدن رسیده‌ایم و انشاالله تا پایان سال به طور متوسط هر یک ماه یک بار، یک معدن جدید را بهره برداری خواهیم کرد و از این طریق حجم برداشت از معادن و بهره‌برداری بخصوص از معادن عمیقی که تا الان کمتر به آن توجه شده است، بیشتر می‌شود.

اسلامی در مورد احداث ۵ نیروگاه جدید در کشور گفت: پیش بینی تولید برق هسته‌ای از نیروگاه‌های اتمی ۲۰ هزار مگاوات است، جانمایی آنها در ۵ استان ساحلی خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان انجام شده است. در شمال نیز تنها نقطه‌ای که می‌توان از آن استفاده کرد، استان گلستان است. شرکت‌های احداث بهره برداری برای این نیروگاه‌ها تأسیس شده‌اند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: نیروگاه بوشهر که از قبل فعال بود و در استان‌های دیگر نیز برای احداث این نیروگاه‌ها زمین تهیه شده و در حال انجام مطالعات مقدماتی هستیم تا به مطالعات تفسیری برسیم و به پیش نیازهای تأسیس این نیروگاه‌های اتمی دست یابیم.

لازم به ذکر است جلسه کارگروه توسعه نیروگاه‌های اتمی کشور به ریاست محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور برگزار و بر برنامه ریزی برای تأمین ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای تا افق ۱۴۲۰ تاکید شد.

همچنین مقرر شد الگوی تأمین مالی اجرای طرح با برنامه ساخت داخل و مشارکت خارجی توسط سازمان انرژی اتمی تدوین و در جلسه آینده مطرح شود.

=

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها