کد خبر: 622438
|
۱۴۰۲/۰۴/۲۲ ۱۰:۴۵:۰۶
| |

عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

کشف حجاب؛ آزادی نیست جهالت است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر کسی در محیط آلوده‌ای با اراده خود برود و آلوده شود و بگوید من از حق آزادی استفاده کردم، این آزادی نیست قطعاً جهالت و نادانی است.

کشف حجاب؛ آزادی نیست جهالت است
کد خبر: 622438
|
۱۴۰۲/۰۴/۲۲ ۱۰:۴۵:۰۶

 عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشستی درباره حجاب‌وعفاف سخنرانی کرد.

به گزارش ایسنا، بخش‌های مهم سخنرانی او را در ادامه می‌‌خوانید:

 

  •  مدتی است که در کشور مسئله حجاب هم مطرح شده و متأسفانه و جاهلانه برخی کشف حجاب می‌کنند. این افراد نمی‌دانند بیش از هر چیزی کشف حجاب به آنها و خانواده‌ آنها آسیب می‌زند.
  • اگر کسی در محیط آلوده‌ای با اراده خود برود و آلوده شود و بگوید من از حق آزادی استفاده کردم، این آزادی نیست قطعاً جهالت و نادانی است. حرمت، قوام و جایگاه زن به عفاف و رکن رکین خانواده است؛ اگر قرار باشد او آسیب ببیند خانواده و جامعه آسیب خواهند دید و اگر جامعه آسیب ببیند قطعاً تمدن آسیب خواهد دید. 
  •  امروز زن ابزار دست استعمار شده و وقتی برای ناچیزترین شیء می‌خواهند تبلیغ کنند از زن استفاده ابزاری می‌کنند، به قدری حرمت و ارزش زن تنزل پیدا کرده که وقتی می‌خواهند یک کالای بی‌ارزش یک دلاری را تبلیغ کنند. زن باید به قدری تنزل پیدا کند که شبیه بعضی از چهارپایان هیچ پوششی نداشته یا پوشش اندکی داشته باشد تا آن جنس یک دلاری تبلیغ شود؛ اسم این موضوع را هم زن و زندگی می‌گذارند در صورتی که زن و اسارت است.
  • نه اصالت زن که فمینیست‌ها اعلام می‌کنند، نه اصالت مرد که در بعضی از رویه‌های سنتی وجود دارد و نه اصالت فرزند که امروزه بعضی‌ها به صورت عملی به آن قائل هستند، هیچ یک صحیح نیست. مسئله خانواده، زن و عناصر خانواده یک مسئله چند بعدی است و تک ساحتی نیست و ابعاد فردی، اجتماعی، بینشی، منشی، کنشی، عاطفی و... دارد. نمی‌شود در رابطه با خانواده صحبت کرد و به یکی از این ابعاد توجه نکرد بلکه باید به خانواده به جای نگاه گزینشی و موردی نگاه منظومه‌ای داشته باشیم.
  • موضوع حجاب مسئله زیبایی‌شناختی هم دارد؛ طبق تحقیقات میدانی بعضی از افرادی که کشف حجاب می‌کنند به دنبال این نیستند که کار خلاف شرعی انجام دهند بلکه گمان می‌کنند اینگونه زیباتر جلوه می‌کنند. بنابراین با اینکه حکم فقهی این موضوع مشخص است اما این مسئله به صورت فقهی حل نمی‌شود حتی اگر کارکرد مثبت حجاب و کارکرد منفی‌ای که بی‌حجابی متوجه خانواده می‌کند را هم بیان کنیم، باز مسئله حل نمی‌شود زیرا مسئله فرد زیبایی‌شناختی است و باید مسئله حجاب را با زیبایی برای فرد تبیین کرد.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها