کد خبر: 619272
|
۱۴۰۲/۰۴/۰۳ ۱۴:۲۸:۵۹
| |

خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

هیچ محدودیتی در کار نیست؛ نمایش خانگی باید یک ساختار نظارتی سازماندهی‌شده‌ داشته باشد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: طبیعتاً باید نمایش خانگی یک ساختار نظارتی سازماندهی‌شده‌ای داشته باشد، چرا که قبلاً نزاعی میان وزارت ارشاد و صداوسیما بود و این نزاع باعث می‌شد ضوابط و کارکردها آسیب ببینند، بنابراین قطعاً این مصوبه به‌نفع پلتفرم‌ها و نمایش خانگی است و در راستای توسعه و گستره بیشتر خواهد بود نه اینکه برخی می‌گویند قرار است در این فضا محدودیت ایجاد شود.

هیچ محدودیتی در کار نیست؛ نمایش خانگی باید یک ساختار نظارتی سازماندهی‌شده‌ داشته باشد
کد خبر: 619272
|
۱۴۰۲/۰۴/۰۳ ۱۴:۲۸:۵۹

عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه معنای مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی این نیست که صداوسیما می‌خواهد دست‌وپای پلتفرم‌های نمایش خانگی را ببندد،گفت: مصوبه‌ای که شورای‌عالی انقلاب فرهنگی داشته دقیقاً مصوبه‌ای در راستای قانون اساسی است.

به گزارش تسنیم، عبدالحسین خسروپناه با اشاره به اینکه معنای مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی این نیست که صداوسیما می‌خواهد دست‌وپای پلتفرم‌های نمایش خانگی را ببندد،گفت: مصوبه‌ای که شورای‌عالی انقلاب فرهنگی داشته دقیقاً مصوبه‌ای در راستای قانون اساسی است، یعنی در وهله اول، قانون اساسی مسئولیت صوت و تصویر فراگیر را به‌عهده صداوسیما گذاشته است؛ بنابراین اگر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی غیر از این مصوب می‌کرد خلاف قانون اساسی بود. نکته دوم این مصوبه، اصلاً معنایش این نیست صداوسیما می‌خواهد دست‌وپای پلتفرم‌های نمایش خانگی را ببندد و یا اجازه فعالیت ندهد؛ به هیچ وجه این طور نیست.

وی در واکنش به شبهه‌ها و جوّ ایجادشده بعد از اعلام مصوبه، خاطرنشان کرد: برخی شبهه مطرح می‌کنند "اگر فضای شبکه نمایش خانگی رونق پیدا نکند به‌دنبال آن رجوع مردم به ماهواره‌ها اتفاق خواهد افتاد."، قطعاً این مصوبه در راستای تقویت نمایش خانگی است، یعنی در واقع باید این پلتفرم‌ها رشد و توسعه پیدا کنند و در راستای نیازهای فرهنگی مردم فیلم و سریال بسازند، به‌هرحال مهمترین ابزار فرهنگ‌سازی فیلم و سریال است و این حوزه نباید تضعیف بشود.

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با ابراز اینکه «ما در حوزه فرهنگ به مردم‌سالاری دینی که نظریه مقام معظم رهبری و نظریه جمهوری اسلامی و حضرت امام(ره) است قائلیم»، تأکید کرد: مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در راستای تقویت پلتفرم‌ها و شبکه نمایش خانگی است. این جوّسازی‌ها در حالی اتفاق می‌افتد که این مصوبه هنوز بیرون نیامده است، دوستان بخوانند ببینند به‌نفع‌شان است یا به‌نفع‌شان نیست، این جوّسازی‌ و فضاسازی یک نوع عوام‌زدگی است، هنوز برخی مصوبه را ندیده‌اند؛ این مصوبه ۶ بند دارد و در بند ششم سیاست‌ها و اصول نمایش خانگی مدون شده است و ما میدان وسیعی را براساس این سیاست‌ها به پلتفرم‌ها خواهیم داد، چرا که ما به مردم‌سالاری دینی که نظریه مقام معظم رهبری و در راستای نظریه جمهوری اسلامی و حضرت امام(ره) است، در حوزه فرهنگ قائلیم.

او به دوره نزاعی اشاره کرد که میان وزارت ارشاد و صداوسیما بود و باعث می‌شد ضوابط و کارکردها آسیب ببینند؛ او در ادامه افزود: حتماً باید فعالیت‌های فرهنگی در بخش خصوصی تقویت شود؛ چرا که دولت در توانش نیست همه حوزه‌های فرهنگی را دنبال کند، اما طبیعتاً باید نمایش خانگی یک ساختار نظارتی سازماندهی‌شده‌ای داشته باشد، چرا که قبلاً نزاعی میان وزارت ارشاد و صداوسیما بود و این نزاع باعث می‌شد ضوابط و کارکردها آسیب ببینند، بنابراین قطعاً این مصوبه به‌نفع پلتفرم‌ها و نمایش خانگی است و در راستای توسعه و گستره بیشتر خواهد بود نه اینکه برخی می‌گویند قرار است در این فضا محدودیت ایجاد شود.

آیین‌نامه تخلفات و تقسیم کار بین ارشاد و صداوسیما

حجت‌الاسلام خسروپناه در پاسخ به این مطلب که آقای جبلی اشاره کردند آیین‌نامه تخلفات نمایش خانگی در دولت و مجلس پیگیری می‌شود و تقسیم کار میان وزارت ارشاد و سازمان صداوسیما، خاطرنشان کرد: تقسیم کار وزارت ارشاد و سازمان صداوسیما کاملاً در این مصوبه آمده است و بعد از ابلاغ مصوبه توسط ریاست محترم جمهور، حتماً به سمع و نظر همگان خواهد رسید و همه در جریان این تقسیم کار قرار خواهند گرفت، اما این نکته حائز اهمیتی است که این مصوبه در راستای تسهیل‌گری است، البته از طرفی دیگر به‌طور مثال یک درصد و دو درصد پلتفرم‌ها در برخی از سریال‌ها تخلفی کرده باشند طبیعتاً آیین‌نامه تخلفات هم توسط مجلس شورای اسلامی مصوب خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: تأکید می‌کنم این مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در راستای قانون اساسی است؛ دوم تأکید سیاستگذاری کلانی که در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حوزه فرهنگ مصوب شده است و اگر غیر از این بود یک نوع خلاف قانون تلقی می‌شد. نکته دیگر عمده این مصوبه در راه تسهیل‌گری برای تولید و ذی‌نفعان نمایش خانگی است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها