کد خبر: 617895
|
۱۴۰۲/۰۳/۲۶ ۱۷:۵۰:۴۵
| |

نقد قالیبافی‌ها به میرسلیم به خاطر مخالفت او با تعطیلی شنبه‌ها به دلیل روز تعطیلی یهودیان!

واکنش مصطفی میرسلیم به تعطیلی پنجشنبه بحث‌برانگیز شد به‌گونه‌ای که خود اصولگرایان به نقد او پرداختند.

نقد قالیبافی‌ها به میرسلیم به خاطر مخالفت او با تعطیلی شنبه‌ها به دلیل روز تعطیلی یهودیان!
کد خبر: 617895
|
۱۴۰۲/۰۳/۲۶ ۱۷:۵۰:۴۵

نواصولگرا ، رسانه اینستاگرامی نزدیک به نیروهای قالیباف نوشت: موضوع تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه بهانه شد تا نکته‌ای که قبلا توضیح دادیم را مجددا با یک مصداق مرور کنیم.

 ما در اینباره موضعی نداریم و فقط نکته خود را براساس بیانات رهبر معظم انقلاب مورد تاکید قرار می‌دهیم. نکته این بود که مرز بین تحجر و تحول، پافشاری بر اصول و تغییر روش‌های ناکارآمد سابق براساس مقتضیات زمانه است. 

یک گروه از نمایندگان مجلس نظر داده‌اند که برای تطبیق بیشتر با روزهای تجارت جهانی، به جای پنجشنبه، شنبه را تعطیل نماییم. در وضعیت کنونی، صرفا سه روز از هفت روز است که هم در ایران و هم در فضای بین‌الملل تعطیل نباشد. آنها استدلال کرده‌اند که با یک تغییر می‌توان این تعداد را به چهار روز رساند.

اما دو نماینده در مقابل به چیزی متوسل شدند که نشان از ذهن تحجرزده‌شان دارد. اینکه شنبه تعطیلی یهودیان است و نباید تعطیلی ما باشد. یکی حتی پیش‌رفته و گفته که گروه اول به دنبال آن هستند که جمعه را هم از تعطیلی بیاندازند و نماز جمعه را فلان کنند و بعد هم بهمان کنند. 

اینکه پنجشنبه به شنبه برای تعطیل بودن ارجحیتی در منابع دینی ندارد، واضح است. از طرف دیگر هر چیزی که متعلق به یهودیان یا غربیان است نامطلوب و بد نیست چه اینکه موارد متعددی در زندگی بزرگان و علما یا حتی در قانون اساسی شامل همین شباهت یا گرته‌برداری است. پس نمی‌توان برای این مواضع بنیان دینی و اسلامی پیدا نمود.

ممکن است استدلال‌های درست و قوی برای مخالفت با تعطیلی شنبه وجود داشته باشد اما چیزی که این دو نماینده گفته‌اند قطعا چیزی جز تحجر و تاکید بر فرایندهای سابق نیست. این نشان می‌دهد که ذهن آنها توان گذر از روش‌های سابق و پذیرا بودن فرایندهای جدید را ندارد. آنها همچنین نمی‌توانند فرق اصول و فروع را متوجه شوند. اینجا جایی است که تحجر خود را به ما نشان می‌دهد

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها