کد خبر: 617701
|
۱۴۰۲/۰۳/۲۴ ۲۰:۵۰:۰۰
| |

روحانی در دیدار جمعی از استانداران سابق:

از توافق با عربستان خوشحالیم؛ همه فهمیدند نمی‌شود سفارت آتش زد و دردسر ایجاد کرد/ برجام فقط یک امضا می‌خواست/ خوشحالم که الان با آژانس توافق می‌کنند؛ به ما می‌گفتند واداده

حسن روحانی در دیدار با استانداران سابق انتخابات ریاست جمهوری سال 92 را حماسه امید دانست و گفت: فضای سیاسی یک روزه اصلاح نمی‌شود. مردم باید اطمینان حاصل کنند که مسیر در حال تغییر است. شکست در انتخابات رقابتی بهتر از پیروزی در انتخاباتی بدون رقابت است.

از توافق با عربستان خوشحالیم؛ همه فهمیدند نمی‌شود سفارت آتش زد و دردسر ایجاد کرد/ برجام فقط یک امضا می‌خواست/ خوشحالم که الان با آژانس توافق می‌کنند؛ به ما می‌گفتند واداده
کد خبر: 617701
|
۱۴۰۲/۰۳/۲۴ ۲۰:۵۰:۰۰

حسن روحانی، روز سه‌شنبه در دیدار جمعی از استانداران دولت‌های یازدهم و دوازدهم، با اشاره به دهمین سالگرد یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: من انتخابات ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ را حماسه امید می‌دانم. ۷۳ درصد مردم پای صندوق رای آمدند چون امید داشتند که انتخابات برای زندگی و آینده مردم می‌تواند کارساز باشد.

به گزارش سایت روحانی، مهم‌ترین بخش‌های صحبت‌های حسن روحانی را در ادامه می‌خوانید:

 

  • باید امید ایجاد کرد تا مردم باور کنند میزان رای ملت است و همه حاکمیت رای ملت را قبول دارد. بدون رای مردم نمی‌توانیم مشکلی را حل کنیم. 
  • ۵ ماه از حوادث اخیر گذشت. در این پنج ماه چه کار کردیم؟ اینکه در خیابان تنش نباشد یا اسکات مردم کافی است؟ برخورد مناسب و صحیح برای حل ریشه‌ای مشکلات و از بین بردن زمینه‌ها و بستر ایجاد آن شرایط، احتمال وقوع مجدد چنین حوادثی را از بین می‌برد.
  • حداقل یک بار هم شده برای دو، سه سال صداوسیما را ملی کنند. از همه گروه‌ها و جناح‌ها دعوت کنند تا نظراتشان را بیان کنند. قانون اساسی وظیفه صداوسیما را آزادی بیان و نشر افکار با رعایت موازین اسلامی و مصالح کشور دانسته است.
  • در نشر افکار همه مردم که یک فکر ندارند، بنابراین همه باید بتوانند طبق رعایت موازین در صداوسیما حرف خود را بزنند. مردم که ۳ میلیون یا ۵ میلیون نفر نیستند، ۸۵ میلیون نفر هستند که کنار هم زندگی می‌کنند.
  • فضای سیاسی یک روزه اصلاح نمی‌شود. مردم باید اطمینان حاصل کنند که مسیر در حال تغییر است. شکست در انتخابات رقابتی بهتر از پیروزی در انتخاباتی بدون رقابت است. با اصلاح موردی و موقتی مساله حل نمی‌شود بلکه باید مسیر تغییر کند تا از اصلاحات سیاست‌ها به اصلاحات ساختاری برسیم.
  • تداوم روند تورم و افزایش گرانی بخصوص در کالاهای که نرخ‌گذاری آن در اختیار دولت است و افزایش بیکاری، نارضایتی عمومی و القای ناامیدی و یاس شرایط را برای مردم سخت‌تر می‌کند. تداوم برخوردهای غیرموثر در مواجهه با نارضایتی‌ها و توسل به روش‌های سلبی، امنیتی و انتظامی به جای روش‌های اقناعی و مشارکت‌جویانه و گفت‌وگو هم به افزایش فاصله و شکاف بین مردم و حاکمیت و دولت می‌انجامد.
  •  خوب است همه فهمیدند راه اصلاح کشور از تعامل با جهان و روابط با همسایگان می‌گذرد، نه با دعوا و نزاع و شعار نوشتن روی موشک. امیدوارم این رویکرد ادامه پیدا کند و فقط به دو، سه مورد ختم نشود و تبدیل شود به حرکتی برای توسعه کشور و تعامل سازنده با جهان.
  • خوب است همه فهمیدند نمی‌شود سفارت آتش زد و دردسر ایجاد کرد. از اینکه با عربستان توافق کردند، ما خوشحالیم. به ما می‌گفتند دولت واداده و به همین دلیل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری می‌کند، خوشحالم امروز با آژانس توافق می‌کنند. 
  •  برجام فقط یک امضا می‌خواست که در یک یا دو هفته قابل انجام بود. اما از فرصت استفاده خوبی نشد. ثمره برجام یکی در سال ۲۰۲۰ بود با پایان تحریم تسلیحاتی، دیگری در نوامبر امسال است با پایان تحریم موشکی و برخی تحریم‌ها و دیگری در اکتبر ۲۰۲۵ با پایان محدودیت‌های هسته‌ای.
  • دوره سال‌های ۹۲ تا ۹۶ هدف ما توسعه کشور و احقاق حقوق ملت و نجات کشور از خطرات اقتصادی و امنیتی و فرهنگی بود. در سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ بزرگترین جنگ اقتصادی علیه ملت ایران طراحی شد و توانستیم با مقاومت کشور را نگه داریم و نگذاریم فروپاشی اقتصادی اتفاق بیفتد.
  • ما در شرایطی دولت را تحویل گرفتیم که رشد اقتصادی منفی ۸.۵ بود و طبق آمار بانک مرکزی منفی ۶.۸. تورم سالانه هم ۴۰.۴ و تورم نقطه به نقطه ۴۵ درصدی بود که در یازده ماه تورم نقطه به نقطه را با کاهش ۳۱ واحد درصدی به ۱۴ درصد رساندیم. این در تاریخ بی‌سابقه است.
  •  با وجود جنگ اقتصادی اگر کرونا نبود، ما می‌توانستیم شرایط را تغییر دهیم. با این حال در سال ۹۹ توانستیم تورم را در کانال ۳۰ درصد نگه داریم. در سه ماهه آخر دولت، در بهار ۱۴۰۰ رشد اقتصادی به ۷.۶ درصد رسید. در دوران جنگ اقتصادی در اواخر ۹۸ و سال ۹۹ و اوایل ۱۴۰۰ حدود ۱۷ طرح پتروشیمی افتتاح کردیم.
  • پیشرفت جامعه در این است که از تجارب گذشته عبرت بگیریم و با وحدت و انسجام هم امید را با مشارکت مردم در انتخابات افزایش دهیم و هم راه‌های آزموده و تعاملات خوب انجام‌شده مانند برجام را احیا کنیم.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها