کد خبر: 617160
|
۱۴۰۲/۰۳/۲۱ ۲۲:۲۱:۱۷
| |

کارشناس اسرائیلی مدعی شد:

کشف معدن لیتیوم در ایران معادلات قدرت در منطقه را تغییر می دهد

از نظر یک کارشناس اسرائیلی مسائل ژئوپلتیک کشف معدن لیتیوم در ایران ، به منزله یک تغییر بزرگ ژئوپلیتیک در معادلات منطقه ای و حتی جهانی است.

کشف معدن لیتیوم در ایران معادلات قدرت در منطقه را تغییر می دهد
کد خبر: 617160
|
۱۴۰۲/۰۳/۲۱ ۲۲:۲۱:۱۷

آنات هوچبرگ ماروم، کارشناس ژئوپلیتیک اسرائیلی روز شنبه در این باره به روزنامه اسرائیلی معاریو گفت: کشف معادن در لیتیوم ایران می تواند به تغییر توازن قدرت منطقه ای منجر شود و موقعیت بی سابقه ژئوپلیتیک و اقتصادی به تهران بدهد.

به گزارش عصرایران، روزنامه معاریو اسراییل در این باره نوشت: قدرت نظامی ایران و آب شدن یخ روابط ایران با کشورهای عربی به ویژه عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر و همچنین تمرینات نظامی این کشور در دریا، از جمله با هند و پاکستان، نگرانی قابل توجهی برای اسراییل به وجود آورده است.

این روزنامه همچنین خاطرنشان کرد که ایران در حال تقویت روابط راهبردی خود با روسیه و چین، در کنار روابط نزدیک خود با اندونزی به عنوان پرجمعیت ترین کشور جهان اسلام است.

انتظار می رود که موقعیت اقتصادی و نفوذ ژئوپلیتیکی ایران به زودی بیشتر شود، به ویژه با توجه به کشف یک معدن عظیم لیتیوم در استان همدان حاوی 8.5 میلیون تن از این ماده معدنی گرانبها، که آن را به دومین کشور دارنده ذخائر لیتیوم جهان پس از شیلی تبدیل می کند. 

بنابراین، این اکتشاف نه تنها از آن جهت حائز اهمیت است که 10 درصد از این ذخایر طلای سفید جهان را در اختیار دارد که در حال حاضر حدود 89 میلیون تن تخمین زده می شود، بلکه به این دلیل است که پتانسیل ضربه زدن به اقتصاد ایران را کاهش داده و اثرات تحمیلی تحریم را کاهش می دهد که یک برگ برنده برای جمهوری اسلامی محسوب می شود.

به گفته این کارشناس اسرائیلی، این کشف می تواند تاثیر قابل توجهی بر بازارهای جهانی انرژی و معدن و همچنین صنایع جهانی باتری و خودروهای الکتریکی داشته باشد.

 انتظار می رود که همه اینها به تغییرات بلندمدت در اقتصاد و سیاست جهانی منجر شود و نقش خاورمیانه را در توازن قدرت جهانی بار دیگر تقویت کند.

این ماده معدنی به دلیل ارزش و اهمیت بسیار زیاد آن در تولید باتری برای صنایع مختلف الکترونیکی از جمله وسایل نقلیه الکتریکی، لپ‌تاپ، تلفن‌های همراه، پنل‌های خورشیدی، پهپادها و اهداف ذخیره‌سازی انرژی به عنوان جواهر انرژی جهانی در نظر گرفته می شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها