کد خبر: 615745
|
۱۴۰۲/۰۳/۱۱ ۱۸:۴۰:۰۰
| |

روزنامه هم‌میهن:

جمهوریت پیش از انقلاب و امام یک تابو و خط قرمز بود/ تحت عنوان اسلامیت نمی‌توان ویژگی جمهوریت نظام را نادیده گرفت و نقض کرد

روزنامه هم‌میهن نوشت: جمهوریت و سخن گفتن از آن در ایران پیش از انقلاب و امام یک تابو و خط قرمز بود، به‌ویژه آنکه برخی از نیروهای اسلامی نیز با آن نه‌تنها میانه نداشتند، بلکه مخالف هم بودند و هنوز هم هستند و‌ بروز هم می‌دهند.

جمهوریت پیش از انقلاب و امام یک تابو و خط قرمز بود/ تحت عنوان اسلامیت نمی‌توان ویژگی جمهوریت نظام را نادیده گرفت و نقض کرد
کد خبر: 615745
|
۱۴۰۲/۰۳/۱۱ ۱۸:۴۰:۰۰

روزنامه هم میهن جایگاه جمهوریت و اسلامیت در گفتار و رفتار امام خمینی را بررسی کرده است. 

به گزارش هم میهن، جمهوریت و سخن گفتن از آن در ایران پیش از انقلاب و امام یک تابو و خط قرمز بود، به‌ویژه آنکه برخی از نیروهای اسلامی نیز با آن نه‌تنها میانه نداشتند، بلکه مخالف هم بودند و هنوز هم هستند و‌ بروز هم می‌دهند. ایشان به‌صراحت نظر خود را درباره جمهوریت اعلام کردند: «جمهوری‌ که ما به دنبال آن هستیم، یک جمهوری دموکراتیک است مثل فرانسه.»، «جمهوری به همان معنایی که همه جا جمهوری است.»، «رژیم اسلامی و جمهوری اسلامی یک رژیمی است متکی به آرای عمومی و رفراندوم عمومی.» ایشان در ادامه نیز از اسلامیت سخن می‌گویند که به آن نیز پرداخته خواهد شد.

این روزنامه اصلاح‌طلب در ادامه نوشته است: این رویکرد بسیار روشن است. تحت عنوان اسلامیت یا هیچ چیز دیگری نمی‌توان ویژگی جمهوریت نظام را نادیده گرفت و نقض کرد. این ویژگی نیز قابل سنجش است و هرگاه به اصل وجود چنین حمایتی خدشه‌ای وارد شود، راه‌های قانونی از جمله رفراندوم برای سنجش آن وجود دارد. این ویژگی چنان نیست که یک بار رخ دهد و تا ابد باقی بماند. استمرار این ویژگی باید اثبات شود و راه اثبات آن نیز مورد اتفاق‌نظر باشد. مثل قهرمانی که رکورد می‌زند و مدال طلا می‌گیرد، برای تداوم آن باید همواره در میدان عمل مطابق روال گذشته، آزمون پس دهد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها