کد خبر: 615278
|
۱۴۰۲/۰۳/۰۹ ۰۵:۰۰:۰۰
| |

محمدعلی انصاری:

امام بر خطاهای دستگاه‌های مختلف سرپوش نمی‌گذاشت

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س)، در نشست خبری ویژه سی و چهارمین سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی گفت: کارگردانان حاشیه های سال گذشته بزرگداشت امام شناسایی شدند.

امام بر خطاهای دستگاه‌های مختلف سرپوش نمی‌گذاشت
کد خبر: 615278
|
۱۴۰۲/۰۳/۰۹ ۰۵:۰۰:۰۰

محمدعلی انصاری، دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س) در نشست خبری سالگرد ارتحال امام گفت: دستاورد ملموس زندگی سیاسی امام در جمهوری اسلامی خلاصه می شود.

به گزارش جماران، مهم‌ترین بخش‌های گفتگوی او را در ادامه می‌خوانید:

  • قطعا در هر مناسبت مرتبط با حضرت امام توقع این است که درباره امام صحبت شود. درباره امام سه محور می تواند اساس بحث و گفت و گو باشد. محور اول خصوصیات و ویژگی های فردی امام، محور دوم اهداف و آرمان های بلند امام و محور سوم دستاورد ملموس مبارزه امام و یاران امام است؛ که جا دارد من در این جلسه به محور سوم بپردازم.
  • دستاورد ملموس زندگی سیاسی امام در جمهوری اسلامی خلاصه می شود. سؤال اساسی این است که پیام اصلی جمهوری اسلامی چیست؟ پیام اصلی جمهوری اسلامی بعد از رأی مردم و قبول حاکمیت اسلام، به نظر من رساترین پیام جمهوری اسلامی، رساترین پیام بعثت انبیاء است که خداوند می فرماید ما برای هر امتی در تاریخ و جهان و نسل انسان ها یک پیامبر فرستادیم و هدف و رسالت آن پیامبر عبادت خدا و اجتناب از طاغوت است.
  • طاغوت در فرهنگ ما تا امروز و روزهای آغازین انقلاب به یک گروه خاصی تقریبا اطلاق می شد و وقتی می گفتند طاغوتیان یا طاغوت در ذهن مردم این طور جلوه می کرد که یک گروه ستمگر یا زیاده خواه هستند. اما در بیان مفسرین و در نظر حضرت امام طاغوت یعنی هر چیزی که مقابل حق باشد و به تعبیر امام طاغوت دارای دو ویژگی است.
  •  یک ویژگی درونی و یکی هم بیرونی. لذا هر انسانی در هر جایگاهی می تواند بخشی از طاغوت باشد. هر کسی که در زندگی فردی و سیاسی خودش از مدار حق و خدا خارج شد، به تعبیر قرآن و روایات و اهل بیت(ع) بخشی از طاغوت می شود.
  • وی با تأکید بر اینکه باید دستاورد جمهوری اسلامی در همه صحنه ها عبادت خدا باشد، تصریح کرد: معنای عبادت این نیست که دائما انسان ها نماز بخوانند و روزه بگیرند؛ عبادت یعنی هر حرکت خیری که در جامعه اتفاق می افتد.
  • هرگونه تخطی از حکم الهی در مکتب انبیاء و جمهوری اسلامی به معنای طاغوت است. اما طاغوت درجاتی دارد و یک موقع افرادی در اوج طاغوت هستند اما طاغوت های دیگری هم هست و رسالت جمهوری اسلامی این است که نقش طاغوت و غیرخدایی را از جامعه بزداید و هر انسان منصف دارای اندیشه پاک الهی هست در جامعه نگاه می کند ببیند هیچ چیزی جز حکم خدا در آن جامعه اجرا نمی شود.
  • وقتی بالای 90 درصد رأی مثبت به جمهوری اسلامی داده شد، امام نگفتند کار تمام شد؟! وقتی ما پیام را مطالعه می کنیم انسان دچار حیرت می شود که امام چه خواسته هایی از ما دارد. امام در پیام روز 12 فروردین می فرماید باید تمام مسائل در ایران متحول شود و دانشگاه های پیوسته به مستقل تبدیل و فرهنگ و اقتصاد ما متحول شود. 
  •  مهمتر از همه اینها امام در یک سخنرانی با صراحت می فرماید من از ملت، جوانان و خانواده شهدا عذرخواهی میکنم و بالاتر از همه اینها با صراحت میگوید من از امام زمان(عج) و پیامبر اکرم(ص) عذرخواهی میکنم. به خاطر گزارشهایی که داده‌اند به مردم ظلم میشود یا مردم کمبود دارند.
  • شما میبینید که اگر دولت موقت خطا می کند او کنار می گذارد. دستگاه های دیگر اگر خطا می کردند امام سرپوش بر آنها نمی گذاشت. طاغوت تنها پهلوی و قدرت های زورگو نبودند و هر چیزی که خلاف اصول اخلاقی باشد طاغوت است و امام تذکر می دهد که نکند ما هم شامل طاغوت باشیم.
  • هر جا هم مشکلی پیدا شد توجه کنند که از کجا نشأت گرفته و بدانند که از طاغوت کنند. به قول امام طاغوت درونی از رفیق بازی ها و هواهای نفسانی است و بیرونی هم همان سیاست های غلطی است که ممکن است دشمنان و دوستان ناآگاه به ما تحمیل کنند.
  • جمهوری اسلامی میراث امام است. تمام نامه ها، احکام، بیانات و سخنان امام حول این دو محور است که جامعه را از زشتی ها پاک کند و اصول الهی و انسانی را به جامعه تعلیم بدهد.
  • سؤال این است که ما چقدر با اهداف امام نزدیک شده ایم و خودمان را تطبیق داده این یک مبحث بسیار مهم و تعیین کننده ای است که در تجلیل از امام باید به آن بپردازیم. باید ببینیم امام از جامعه ما چه می خواست؟ امام از مسئولین و تأثیرگذاران چه می خواست؟
  • عدالت باید در متن جمهوری اسلامی باشد. مبارزه جزء ذات مکتب سیاسی امام است اما امام قبل از اینکه با آمریکا درگیر شود، کتاب «جهاد اکبر» را می نویسد و می گوید اگر می خواهید در مبارزه با آمریکا موفق شوید اول باید خودتان را اصلاح کنید.
  • انسان باید با تأسف بگوید که هنوز بعضی از ظلم ها به حقوق دیگران صورت می گیرد و تجاوز و زیاده خواهی وجود دارد. پس اگر 34 سال از رحلت امام یا بالغ بر 40 سال از نهضت امام می گذرد و مقام معظم رهبری می فرمایند امام روح جمهوری اسلامی است، باید کالبدشکافی کنیم که این روح در کجای جمهوری اسلامی است؟ و در استقلال، آزادی و سایر مسائل مهم مردم دنبالش باشیم.
  • باید بپذیریم و از خودانتقادی نترسیم از اعتراض به خودمان واهمه نداشته باشیم. در فضاسازی ها دشمنان می گویند جمهوری اسلامی همین است و خواسته امام از جمهوری اسلامی این است. به جای اینکه آنها قضاوت کنند، ما از خودمان انتقاد کنیم.
  • درباره راه و مکتب امام و رهبری، به همین صورت شعاری هم کم کار کرده ایم. کسی فکر نکند از امام و رهبری در کشور تصویر زیاد هست و زیاد کار می شود. در دنیا میلیاردها دلار هزینه در تبیین اندیشه خودشان می شود.
  • گوش فلک را از تبلیغات خودشان کر کرده اند؛ آن هم ارزش هایی که به درد زندگی انسان نمی خورد. حالا یک کسی بگوید چرا سالگرد امام می گیرید؟ امام نیاز ندارد ولی ما از خدا آموخته ایم که به پیامبر(ص) و آل پیامبر(ص) درود بفرستیم. کسی برای امام کار زیادی نکرده است.
  • اگر بخواهیم روح جمهوری اسلامی زنده باشد، که زنده هست، باید در همه چیز ما ملموس باشد و در کتاب ها خلاصه نشود. اگر کسی بگوید امام نیاز به این کارها ندارد، من می گویم این تفکر یا جاهلانه است و یا می خواهند تفکر امام در جامعه کمرنگ شود. البته هیچ موقع نگفته ایم برای امام خرج بی مورد کنید. 
  •  مکتب امام مکتب انسان ساز و تحول آفرین است؛ روشن فکران و دانشگاهیان به امام افتخار کنند که یک تحول بنیادی در دنیا ایجاد کرده و هیچ کسی به اندازه امام نتوانسته در دنیا تأثیرگذار باشد. همین که دائما از امام حرف می زنند موج تأثیر امام است. 
  • مراسم سالگرد امام باید مراسمی باشد که مردم در سراسر دنیا جمع شوند و بار دیگر منشور جمهوری اسلامی را بازخوانی کنند و خودشان را مورد نقد خیرخواهانه قرار بدهند البته آن جایی که دشمنان دارند بر ما حوادثی را تحمیل می کنند می گذاریم به حساب اینکه در همه دولت ها بوده و هست.
  • امام الآن هم زنده است و ما را می بیند. امام یک شخصیت سیاسی تنها نیست؛ امام یک شخصیت عرفانی بلند آوازه ای است و اعتقاد من این است که آوازه امام در آسمان ها بلندتر از زمین است. کسانی که اهل معرفت و کرامت هستند می دانند امام اسلام را از حلقوم چه کسانی بیرون آمده و کسانی که دردمند هستند می دانند امام چه پتکی بر سر طاغوت زد. ما نباید این افتخارات را دست کم بگیریم. 
  •  امسال مراسم بزرگداشت امام را برای تجلیل از امام و جمهوری اسلامی که به دنیا بگوییم این خواب را به گور خواهید برد که یک روزی جمهوری اسلامی نباشد. جمهوری اسلامی با اقتدار در همه جای دنیا هست، چه دشمنان بخواهند و چه نخواهند.
  • اسلام باید حکومت کند و مردم هم در جای جای جمهوری اسلامی باید نقش داشته باشند. بعد هم بستر فراهم شود که از سخنان رهبر عزیز انقلاب اسلامی بهره ببریم. همواره خودم یکی از مشتاقانی هستم که سخنان رهبری در روز 14 خرداد را بشنوم چون هر گاه ایشان از امام سخن گفته اند باب معرفتی برای ما باز شده است.
  • امسال برخلاف میل، اراده و تبلیغات دشمنان شاهد یک مراسم عظیم و با شکوه خواهیم بود و از امروز تا 14 خرداد حرم شاهد حضور طیف های مختلف مردم است و در حسینیه جماران هم برنامه های مختلفی داریم و ان شاء الله برنامه اصلی و خاص ما همان روز 14 خرداد خواهد بود.
  • رسالت اصلی برنامه های ما در سراسر کشور با شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی است. امیدواریم خداوند توفیق بدهد که ما خادم مردم و پیروان امام و رهروان راه رهبر معظم انقلاب باشیم. در روز 14 خرداد از نقطه صفر مرزی در رصد نیروهای امنیتی است و افتخار ما این است که تاکنون دشمنان انقلاب نتوانسته اند کمترین خدشه ای به چهره این مراسم بزرگ وارد کنند.
  • پیگیری توهین به یادگار امام در مراسم سی و سومین سالگرد بزرگداشت امام خمینی(س) یکی از خواسته های ما بود و بعد از مراسم به جد از دستگاه های مسئول درخواست کردیم، رهبری تأکید کردند و رئیس قوه قضائیه در جلسه شورای عالی قضایی قضیه را مطرح کردند. بعضی از آنها فریب خورده بودند و بعضی هم خودجوش بودند.
  • من خیانت به اسلام، پیامبر(ص) و رهبری میدانم که کسی بخواهد در متن این مراسم کاری کند که خلاف راه و رسم اخلاقی باشد. قطعا بدانید هرکسی این کار را کند در راه طاغوت حرکت کرده است؛ آثار آن بسیار بد خواهد بود و ما آرزو داریم در نظام ما این مسائل در هیچ مراسمی شکل نگیرد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها